Bukefalos 28 år!

1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Loouiiisee

Trådstartare
Jag kommer förmodligen bli Islandshästägare inom snar framtid. Nu är jag intresserad av två olika stall där dom har Islandshästar och som tar emot privathästar för inackordering. Ett av stallen, det stallet jag är mest intresserad av är ett stall som kan erbjuda:

"Lösdrift, då ingår grovfoder, utfodring, stallströ, samt daglig tillsyn och tillgång till box eller spilta vid behov för ett pris på 1400 kr"

Tycker ni det är rimligt? Vad betalar/betalade ni för likande?
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Priser är alltid beroende på efterfrågan.

Med tanke på var du bor, och vilket stall det handlar om (jag tror iallafall att jag vet, bor i den regionen jag med) så låter det som ett bra pris. Bara grovfodret kostar ju ett antal hundra.
Jag tror de flesta lösdrifter "häromkring" ligger ungefär runt den kostnaden.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Okej! Ja jag tycker det är rimligt pris faktiskt när det ingår så mycket. Var först inne på boxplats i samma stall, men känns som lösdriften lockar mer ändå.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Det är precis så jag har det till min häst för samma pris, tycker det är billigt :)

Jag har hästen i Roslagen norr om Stockholm. När jag hade hästen i Åre hade jag för 600kr/månaden lösdrift, egen box i stall vid behov och grovfoder men ganska "primitivt" om man säger så.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag betalar 2.600 för samma service, norr om Stockholm
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag tycker det är ett super pris. Säg att hästen äter för 500/månad, då hamnar stallhyran på 900, så kan man väl räkna bort ett par hundra för tjänsten fodring/tillsyn.

Jag betalar 1750 för stallplats med in/utsläpp och strö.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Det var väldigt billigt, med tanke på allt som ingår!! Jag har eget stall och köper in hö själv, bara det går loss på över 1000-lappen i månaden. (för en häst.)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Ja rimligt. Jag betalar för samma fast med egen box 1500. Då ingår utsläpp morgon om han ska stå inne nån natt. Typ 5 ggr per år max :)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Det låter billigt. Betalar för samma 1500 kr/Månad. Fri tillgång till silage, halm till ligghall, daglig tillsyn etc.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag betalar 2200 i månaden för mina två hästar, en stor och en liten, det är lösdrift m tillgång till bo, stall osv men
ingen fri tillgång på hösilage.

Jag tycker att priset låter rimligt =)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Ja, det verkar vara ett bra pris har jag fattat nu! :) Det finns även utebana, nybyggt ridhus och fina ridvägar att rida på.
Kommer även din en tränare som man kan få träna för och även träna för stallägaren för stallet till billiga priser!
Vad tycker ni föresten är för och nackdelar med lösdrift än att ha en box i stallet?
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Träningshästen som står på lösdrift tillsammans med mina hästar äter upp hösilage för ~2500 kr nu under vinterhalvåret, de har alla fri tillgång, så 1400 kr är ett väldigt bra pris :)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Sålänge det är en bra lösdrift som inte blir för lerig, med att ordentligt stort vindskydd samt en bra flock, så ingen nackdel!

Nackdelen med stall är att dom oftast står inne många timmar, sämre luft än ute osvsett hur bra ventilation man har. Inte samma sociala kontakt i boxen osv.

Ställde ut min på lösdrift i oktober i fjol och kommer aldrig välja box igen!
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Ja, det verkar vara ett bra pris har jag fattat nu! :) Det finns även utebana, nybyggt ridhus och fina ridvägar att rida på.
Kommer även din en tränare som man kan få träna för och även träna för stallägaren för stallet till billiga priser!
Vad tycker ni föresten är för och nackdelar med lösdrift än att ha en box i stallet?
Jag betalar 2700 i stockholmstrakten för exakt samma servicenivå och träningsmöjligheter. Du har fått ett bra, och rimligt, pris!

Fördelar med lösdrift? För hästen: Den får fri tillgång till mat, den får röra sig fritt hela dygnet vilket betyder mindre stela hästar, den får själv bestämma när den behöver gå in i ligghallen och när den inte behöver göra det.
Hästarna blir dessutom så glada när de får komma in och bli ompysslade (i och med att det inte sker någon regelrätt hantering dagligen i övrigt) att de oftast är väldigt positiva till arbete och umgänge.

För dig: Du slipper stallpass i bemärkelsen släppa in/ut hästar och fodra, vilket gör att du kan vara i stallet när du själv har tid, inte behöver passa fasta tider, och kan mocka när du hinner utan att hästarna blir det minsta lidande.

Nackdelar: Du har ingen egen box utan får dela vid behov. Täckesbyte ingår inte, men där kan man hjälpa varandra vid behov vid extrema väderleksförändringar. När man mockar så blir det större mängder än vid uppstallning på box. Har man en dålig sammansättning i flocken och en dominant/aggressiv häst kan det bli svårt för andra hästar att få äta i fred.

Jag har haft mina hästar på lösdrift i 9 års tid, och det kan vara svårt att hitta riktigt bra sådana stall som tillgodoser både hästens, och ryttarens behov, så hittar du ett riktigt bra - håll hårt i det!
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Tack för svar! Men jag undrar om det är en bra start på egna första hästen? Eller det kanske inte spela någon större roll.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Tack för svar! Men jag undrar om det är en bra start på egna första hästen? Eller det kanske inte spela någon större roll.
Ingen som helst relevans om det är första egna hästen, eller inte. Välj det som passar Dig och Din häst.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?


Att det som ingår i den hyran normalt kostar mer att hålla än 1400kr/mån, att den stallägaren mkt troligt går back på att hyra ut platser för det priset om man räknar på verkligt pris och inte glömma hälften av kostnaderna som hästfolk brukar göra.

Men det verkar som att det "ska" vara så inom hästvärlden, hästägare vill sällan göra rätt och betala för sig vad det faktiskt kostar.
Så vill man som stallägare har inackorderingar är det svårt att ens gå +-0 oftast går de back.
För ska de ta den kostnaden som det faktiskt kostar så flyr hyresgästerna.

Att få lön för det arbete man lägger ned är så gott som omöjligt.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 872
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 054
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 179
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp