Bukefalos 28 år!

1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag betalar 1500 i månaden för lösdrift. Då ingår allt, inklusive fodringar. Visst, det finns ingen riktig möjlighet att stalla upp hästen om det behövs, men eftersom jag har ytterligare en häst i samma stall, som står på box, skulle jag bara kunna "byta" i nödläge, plus att jag förmodligen kommer ta ytterligare en box det första det blir en ledig. Där jag bor är det förhållandevis dyrt för en lösdrift, men servicen är kanon, även för den hästen som står på box (den hyran är ju givetvis dyrare) och ridmöjligheterna är bra, så det är det absolut värt.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Att det som ingår i den hyran normalt kostar mer att hålla än 1400kr/mån, att den stallägaren mkt troligt går back på att hyra ut platser för det priset om man räknar på verkligt pris och inte glömma hälften av kostnaderna som hästfolk brukar göra.

Men det verkar som att det "ska" vara så inom hästvärlden, hästägare vill sällan göra rätt och betala för sig vad det faktiskt kostar.
Så vill man som stallägare har inackorderingar är det svårt att ens gå +-0 oftast går de back.
För ska de ta den kostnaden som det faktiskt kostar så flyr hyresgästerna.

Att få lön för det arbete man lägger ned är så gott som omöjligt.


Ja nu är ju det här privatstall på Islandshäst ridskola/turridning verksamhet :) Jag tror inte dom går back så mycket. Eftersom dom även har byggt nytt stall och ridhus. Är inget random stall som du kanske trodde ;)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Eller jag hänger nog inte alls med på ditt svar.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Ja nu är ju det här privatstall på Islandshäst ridskola/turridning verksamhet :) Jag tror inte dom går back så mycket. Eftersom dom även har byggt nytt stall och ridhus. Är inget random stall som du kanske trodde ;)

Det spelar liksom ingen roll om det är ett litet privatstall eller stor satsande anläggning.
Räkna efter själv vad det faktiskt kostar så ser du snart att det kan inte löna sig om allt sker rätt och riktigt.
Lönar sig knappt ens om man tar det svart.

Hästvärlden är experter på att ta massor svart och fular på alla sätt det går.
Ändå har folk problem med ekonomin.

Man vill inte vara revisor åt de flesta hästföretag iaf... Inte om man vill försöka få det hela att se rätt ut..
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Ger också nästan den summan för en bra lösdrift, samma avgift för box.
Alla hästar går ute nu så det finns 4 lediga boxar om man behöver.
Jag står i ett kombistall 2 ägare + 6 som har inackordering.
Ägaren har 7 hästar och så är det 7 inackorderingar.
Vi har fodringsschema vilket innebär för min del 2 fodringar i veckan samtliga hästar.
Alla valacker är inackorderingar så all skötsel utöver fodring sköter vi inackorderingar själva.
mockning, vatten, höpåsar enligt schema uppdelat på 5 pers.
Men vi hjälper till med allt möjligt därav ett bra pris,stängsla hagar, städa eller tar hand om stallet när ägarna åker bort.mm.
samma pris året om.
Jag är inne på mitt 13 år nu i samma stall.
Så jag går nog mer under benämningen tomte.
Är det dåligt väder eller släpper ut hästen svettig på vintern så har han täcke på sig som jag tar av på morgonen.
Stallet ligger nära och jag passerar det när jag åker till jobbet.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag betalar 2500 kr/mån för lösdriftsplats med fodringar och foder/strö. Lösdriften ligger på en gård med två ridhus och två utebanor.
Det ingår då ingen plats för hästens saker etc. Men då jag har annan häst där uppstallad så är det inga problem. Jag har alla saker där.
Lösdriften är eg för gårdens polohästar. Men min har fått dispans.
Box vid behov finns eg bara i form av oisolerad utestall. Den är inte direkt lämplig vintertid.
Men jag har i dagsläget en tom själv. Och annars brukar något finnas på gården. Eller så har vänner stall med lediga boxar. Så jag kan köra dit någon av mina i värsta fall.

Den tiden på året då det inte fodras betalar jag betydligt mindre. Vi kan då också hjälpas åt med visiteringen etc så stallägaren kan få lite ledigt.
 
Senast ändrad:
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Hej!

Om hästen är van att gå på lösdrift är det super, då får den leva som den är van!

Om hästen inte är van vid lösdrift kan den ibland bli lite chockad och förändras, om ni då inte känner varandra kan det försvåra att tex få in hästen.

Priset låter vettigt.

/Lavinia
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Priset beror verkligen på var du bor, så det är bara de i din närhet som kan svara på om det är rimligt eller inte. Är det ett underpris i ditt område så skulle jag börja fundera på om det inte sköts ordentligt, men i vissa områden där jag har stått har jag haft samma service för 1200 kr/månad.

Nu betalar jag 1700 och då är det lösdrift, ridhus, egen box, ridbana och bra ridvägar. Också ett islandsställe med stoor verksamhet.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Antar att det är i stallet jag har min häst som det handlar om. Låter så på beskrivningen iallafall :)
Har ridit lektion hos stallägaren sedan jag var 12 år men har min egna häst inackorderad nu.

Nu vet ju inte jag vad de kostar i alla andra stall men de jag vet i närheten ligger på runt samma pris.

Skicka PM om det är något du undrar! :)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Att det som ingår i den hyran normalt kostar mer att hålla än 1400kr/mån, att den stallägaren mkt troligt går back på att hyra ut platser för det priset om man räknar på verkligt pris och inte glömma hälften av kostnaderna som hästfolk brukar göra.

Men det verkar som att det "ska" vara så inom hästvärlden, hästägare vill sällan göra rätt och betala för sig vad det faktiskt kostar.
Så vill man som stallägare har inackorderingar är det svårt att ens gå +-0 oftast går de back.
För ska de ta den kostnaden som det faktiskt kostar så flyr hyresgästerna.

Att få lön för det arbete man lägger ned är så gott som omöjligt.

Precis det menade jag :bow:
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag har också hästen i samma stall och det är kanon där! :)

Ett stort plus när det är din första häst är att det finns massor med människor där att fråga om hjälp om det är någonting som är oklart, svårt eller om det uppstår problem av något slag. Stallägaren är otroligt lätt att ha och göra med och väldigt trevlig! :)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Låter som ett extremt förmånligt pris, brukar väl gå runt 2000kr / mån
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Låter som en billig hyra, men tillgång och efterfrågan är det ju såklart som styr priset till stor del.


1800kr kommer jag att betala för en lösdriftsplats åt min "normal stora" häst.
För b-ponnyn betalar jag mindre: 1300kr och kompisen får betala lite mer för sin "extra stora" kuse. Under sommarbetet betalar man en sommarhyra på 800kr/häst och månad (oavsätt storlek :P )

fri tillgång på hösilage, thermobar, grusat vid grind och matplats, torr och fin ligghall. Stor hage med både äng och skog. fina träningsmöjligheter, daglig tillsyn. tillgång till sjukbox(ar) (behöver man använda sjukbox sköter man in/utsläpp samt köper strö själv)
sommarbete precis i anslutning.
 
Senast ändrad:
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Jag betalar 1000 kr för att ha min häst på lösdrift. Då ingår grovfoder och halm till lösdriften. Skötsel av lösdriften och fodring får vi som är inakorderade sköta vilket funkar bra ! :)
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Låter sjukt billigt. Fattar inte hur folk kan hyra ut så billigt.
Bör ju gå back för stallägaren.
 
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Har stått på två olika lösdrifter.

På den första betalade jag 900kr. Där ingick fri tillgång på silage, halm till ligghall och daglig tillsyn. Dock låg stallet väldigt off med dåliga kommunala förbindelser.. Vet att dom höjde stallhyran sen när ridbanan blev klar, men då stod inte jag kvar..

På den andra lösdriften så betalade jag 1500kr. Även där ingick fri tillgång på silage, halm till ligghall och daglig tillsyn. Gården hade ridbana och närhet till ridhus. Även detta stall låg rätt off, men med bättre kommunala förbindelser (viktigt då jag själv ej har körkort än).
 
Senast ändrad:
Sv: 1400 kr / månad för lösdrift. Bra eller dåligt?

Beror ju som sagt på efterfrågan/ort men allt ingår ju. Jag betalar kallhyra 350 kr/häst. Men köper hö strö m.m. och morgonfodring ingår.dock gammalt stall i ett område med låg efterfrågan. Och bara mina två hästar
Tycker nog att det är värt när allt ingår !
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 872
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 054
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 179
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp