Bukefalos 28 år!

15timmarsbarn på förskola, lägga schemat?

Sonen ska börja på förskola, 15 timmar, eftersom pappan är hemma med sjukersättning. Nu har vi fått två alternativ på schema. Antingen 8.30-12.15 4 dar i veckan eller 9-14 3 dar i veckan.
För sambon passar det bäst 3 dar i veckan - mindre flängigt tycker han. En annan fördel är att det är lite senare start om pojken går 3 dar, han är en morgontrött liten filur, i alla fall i nuläget. Men så har jag hört nåt om att det kan bli knepigt för barnet att gå få dagar, svårt att komma in i det.

Har ni nån erfarenhet?

Men om pappan är sjukskriven har han då inte rätt till att vara på förskolan motsvarande den tid du jobbar?
 
Sonen ska börja på förskola, 15 timmar, eftersom pappan är hemma med sjukersättning. Nu har vi fått två alternativ på schema. Antingen 8.30-12.15 4 dar i veckan eller 9-14 3 dar i veckan.
För sambon passar det bäst 3 dar i veckan - mindre flängigt tycker han. En annan fördel är att det är lite senare start om pojken går 3 dar, han är en morgontrött liten filur, i alla fall i nuläget. Men så har jag hört nåt om att det kan bli knepigt för barnet att gå få dagar, svårt att komma in i det.

Har ni nån erfarenhet?

Jag arbetar som fsklärare. Jag upplever inga bekymmer med de barn som går tre dagar i veckan. Det är så vi har det upplagt där jag arbetar. Det finns bara ett alternativ för barnen där jag arbetar och det är tre dagar i veckan. Många föräldrar upplever det mindre flängigt men så beror det ju också på hur långt bort man bor från förskolan.
 
Jag hade valt tre dagar. När stora sonen var på förskolan då jag var föräldraledig var enda alternativet mån-fre 8.30-12.30. Helt värdelöst. Året efter ändrades det till tre dagar istället men längre stund.
 
Min dotter går också tre dagar/vecka, 9-14. Hon sover en timme i vagn och vi hämtar alltid en glad liten lärka precis lagom efter fika.

Fem timmar går fort, det tar ju lite tid att hämt och lämna också. Jag skulle inte vilja ha kortare tid per dag, både för min egen del (har permanent sjukersättning) och för hennes del. Hon älskar att vara på dagis.
 
Tack för era svar. Vi bestämde oss för att köra på tre dar, i alla fall prova hur det funkar (att det inte blir jätteproblem för honom att sova där). Men vi upplever att förskolan inte är nöjda med vårt beslut och det känns lite sådär (varför gav de oss ens då det alternativet?), som att de tycker att vi bara ser till vår bekvämlighet och inte till barnets bästa. Har i alla fall blivit så att på deras inrådan har han fått gå förmiddagar ett tag för att komma in i rutinerna, (han är inne på fjärde veckan nu inkl. inskolning) med tanken att börja med längre dagar nästa vecka.
 
Men om pappan är sjukskriven har han då inte rätt till att vara på förskolan motsvarande den tid du jobbar?

Nej, här funkar det i alla fall inte så. Det beror kanske på varför föräldern är sjukskriven, och är nog också olika från kommun till kommun.
 
Tack för era svar. Vi bestämde oss för att köra på tre dar, i alla fall prova hur det funkar (att det inte blir jätteproblem för honom att sova där). Men vi upplever att förskolan inte är nöjda med vårt beslut och det känns lite sådär (varför gav de oss ens då det alternativet?), som att de tycker att vi bara ser till vår bekvämlighet och inte till barnets bästa. Har i alla fall blivit så att på deras inrådan har han fått gå förmiddagar ett tag för att komma in i rutinerna, (han är inne på fjärde veckan nu inkl. inskolning) med tanken att börja med längre dagar nästa vecka.

De hade kanske hade en dålig dag bara. Ger man det alternativet så ska man ens visa att man inte är nöjd på förskolan om man är professionell. Vi har bara ett alternativ där jag arbetar tisdag till torsdag 8.30-13.30!
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 728
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 170
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 982
Senast: Rhinos
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 216
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp