Bukefalos 28 år!

15timmarsbarn på förskola, lägga schemat?

hljomalind

Trådstartare
Sonen ska börja på förskola, 15 timmar, eftersom pappan är hemma med sjukersättning. Nu har vi fått två alternativ på schema. Antingen 8.30-12.15 4 dar i veckan eller 9-14 3 dar i veckan.
För sambon passar det bäst 3 dar i veckan - mindre flängigt tycker han. En annan fördel är att det är lite senare start om pojken går 3 dar, han är en morgontrött liten filur, i alla fall i nuläget. Men så har jag hört nåt om att det kan bli knepigt för barnet att gå få dagar, svårt att komma in i det.

Har ni nån erfarenhet?
 
Jag har aldrig upplevt det som ett problem med att ha barnet bara tre dagar på förskolan. Det som jag tyckt varit viktigare har varit att ha en rutin på det.
 
När jag har vart hemma av olika anledningar har mina barn gått 9-14 jag tycker de vart perfekt. Lugnt start på morgonen och start med gympa eller utflykt på dagis. De får vara med och äta lunch och även äta lite mellis precis innan hämtning = nytankad energi för em och kvällen.
Har jag åkt iväg har de aldrig känts stressigt att hinna tillbaka till dagis.
 
Sonen ska börja på förskola, 15 timmar, eftersom pappan är hemma med sjukersättning. Nu har vi fått två alternativ på schema. Antingen 8.30-12.15 4 dar i veckan eller 9-14 3 dar i veckan.
För sambon passar det bäst 3 dar i veckan - mindre flängigt tycker han. En annan fördel är att det är lite senare start om pojken går 3 dar, han är en morgontrött liten filur, i alla fall i nuläget. Men så har jag hört nåt om att det kan bli knepigt för barnet att gå få dagar, svårt att komma in i det.

Har ni nån erfarenhet?

Man brukar ju säga (personalen på de förskolor vi har erfarenhet av iaf) att det är bra med kontinuitet och rutiner, men i ert fall är det ju så korta dagar det handlar om i båda fallen så jag hade gjort det som jag tyckte passade bäst.
 
Jag hade utan tvekan tagit 3 dagar.

Men är man sjukskriven har man väl rätt till mer än 15 tim?
 
3 dagar i veckan 5 h åt gången tycker jag är det bästa. 9-14 är bra tider.

I våran kommun får sjukskrivna ha barnen på förskola samma tider som om dom jobbat.
 
Sonen ska börja på förskola, 15 timmar, eftersom pappan är hemma med sjukersättning. Nu har vi fått två alternativ på schema. Antingen 8.30-12.15 4 dar i veckan eller 9-14 3 dar i veckan.
För sambon passar det bäst 3 dar i veckan - mindre flängigt tycker han. En annan fördel är att det är lite senare start om pojken går 3 dar, han är en morgontrött liten filur, i alla fall i nuläget. Men så har jag hört nåt om att det kan bli knepigt för barnet att gå få dagar, svårt att komma in i det.

Har ni nån erfarenhet?


Hur gammal är sonen?
 
Här uppe får man ansöka om utökad tid om man är sjukskriven. Grunden är 15 tim/vecka.

Angående tider i TS fall så hade jag testat 3 dagar i veckan. Det känns som det andra alternativet är för korta dagar för att både han och sambon ska landa. Men ni får väl testa och funkar det inte med 3 dagar borde det ju gå och ändra till 4 tänker jag :)
 
Om barnet sover middag hade jag valt 4 dagar i veckan och hämtat ett trött barn som sover middag hemma. Om barnet går 9-14 är det bara tre timmars aktiv fsk tid och två timmars tupplur.
 
Om barnet sover middag hade jag valt 4 dagar i veckan och hämtat ett trött barn som sover middag hemma. Om barnet går 9-14 är det bara tre timmars aktiv fsk tid och två timmars tupplur.
Det enda är att den tiden dom är på förskolan går så fort. Även om dom är där 5 h så tycker jag att man knappt hinner komma hem innan man måste åka iväg och hämta igen.

Dessutom upplever jag det som bra att dom är vana att sova middag på förskolan om/när dom går som vanligt på förskolan.

För mina har det varit perfekt med den sovtiden på förskolan.

Sen här är dom väldigt hårda på 15 dvs det hade blivit 3 dagar med 4 timmar och en dag med 3 h. Den dagen med 3 h är för mig bara en massa stress.
Men det där är så olika från person till person och från barn till barn.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga att ni provar det som är enklast för er som föräldrar först och ändra vid behov. Jag kommer förmodligen att få ändra min dotters schema någon gång innan vi hittat det som är bra för oss.
 
Sonen ska börja på förskola, 15 timmar, eftersom pappan är hemma med sjukersättning. Nu har vi fått två alternativ på schema. Antingen 8.30-12.15 4 dar i veckan eller 9-14 3 dar i veckan.
För sambon passar det bäst 3 dar i veckan - mindre flängigt tycker han. En annan fördel är att det är lite senare start om pojken går 3 dar, han är en morgontrött liten filur, i alla fall i nuläget. Men så har jag hört nåt om att det kan bli knepigt för barnet att gå få dagar, svårt att komma in i det.

Har ni nån erfarenhet?
Jag har barn på förskola 3 dar i veckan. Just nu är det för att det är så jag jobbar - vilket är självvalt - men när jag skolade in dottern medan jag var hemma med sonen så gjorde jag också så. När barnen väl är på förskolan har de väldigt roligt och leker med kompisar och deltar i aktiviteter. Hon kom in mer i gruppen när hon var där en längre stund och hann med att delta in i leken. Dessutom blev det smidigt för mig, jag hade tid att göra nåt mellan lämning och hämtning, och övriga dagar kunde vi hitta på nåt tillsammans istället. Jag blev mindre låst än om jag haft henne 4 dgr kortare tid. Det negativa med att hämta 14 är dock att man då hämtar före mellis (iaf här) vilket min dotter inte tyckte om - hon ville äta med dom andra. Hos oss kunde jag däremot hämta kl 15 istället (sthlms län) så det fick bli så på hennes önskan. Men även om jag inte kunnat det hade jag valt 3 dar i veckan, tycker som sagt man blir mindre låst och att hon fick mer tid att delta i leken då. Och skönt med en extra sovmorgon. :)
 
Tack för era svar! De flesta verkar tycka att det funkar bra med tre dar, och det lutar åt att vi kör på det. Förhoppningsvis har vi möjlighet att ändra om det skulle kännas helt avigt.
 
Här har de att man får ha 3 dagar i veckan för barnet ska hinna vara med på alla aktiviteter. Efter det är mest fri lek.
 
Om barnet sover middag hade jag valt 4 dagar i veckan och hämtat ett trött barn som sover middag hemma. Om barnet går 9-14 är det bara tre timmars aktiv fsk tid och två timmars tupplur.

Detta nämnde förskolepersonalen också, och jag har tänkt lite på det. Men han sover aldrig mer än en timme, så det blir ändå inte jättemycket tid som sovs bort. Sen hur det funkar att sova på förskolan återstår ju att se, hemma somnar han mest i vagnen. Jag tror i alla fall att vi provar detta, och som sagt, skulle det funka jättedåligt kanske vi kan byta.
 
Svar till Tora och Tintilar: Det är lite så vi känner, att det kan bli stressigt och flängigt att knappt komma hem från lämnandet innan det är dags att hämta. Nu är det ju framför allt för barnets skull han har rätt till de där 15h, men det kan ju också bli en mycket välbehövlig avlastning för min sambo som är positiv för hela familjen, och då är det mycket bättre med 3 längre dar.
 
Svar till Tora och Tintilar: Det är lite så vi känner, att det kan bli stressigt och flängigt att knappt komma hem från lämnandet innan det är dags att hämta. Nu är det ju framför allt för barnets skull han har rätt till de där 15h, men det kan ju också bli en mycket välbehövlig avlastning för min sambo som är positiv för hela familjen, och då är det mycket bättre med 3 längre dar.
Javisst, om din sambo är sjukskriven är det ju bra att han får avlastning och tid att vila. :) Och roligt för er son också. Om ni sen skulle känna att ni inte vill ha sonen där så mkt som 3 dar kan ni allltid ha honom hemma nån dag till, men det är bra att ni har möjligheten.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 728
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 170
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 982
Senast: Rhinos
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 217
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp