Andra barnet på väg - hur har det funkat med första barnet?

Rhinos

Trådstartare
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?
 
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?

Vi hade äldsta på dagis 5h 3 dagar i veckan och de 5 h gick otroligt fort och jag hann sällan göra något vettigt alls utan det kändes som jag skulle hämta direkt jag lämnat ungefär :p Så 3 h skulle kännas väldigt kort både för mig och dottern för hon tyckte 5 h var för lite också. Hon hann ju aldrig känna att hon lekt klart. Men det är säkert en vanesak. Vi valde 5 h 3 dagar i veckan för vi hade den möjligheten.

Att återhämta sig dagtid med två barn är ju svårare såklart. Vi hade tur att båda sov bra nattetid så vi hade ingen större sömnbrist att prata på. Så jag är fel person att svara på det.
 
Vi har äldsta på fsk fem timmar i tre dagar, väldigt glad över att kunna ha det. Vet du varför den valmöjligheten inte finns hos er? Det var bara den första månaden jag tyckte det var jobbigt att rodda två barn, sen vänjer man sig och får in rutiner och lär känna den nye familjemedlemmen. Vi hade tur med en bebis som behövde 20 timmars sömn per dygn, så det var oftast inga större problem :) Nu har vi nära till fsk (knappt 10 min promenad) så tre timmar hade nog också funkat men då gäller det ju att den lilla tajmar in sin sovtid just där.
 
De jag känner som bara haft 3hx5d som alternativ har valt bort fsk då det skapade mer stress än lugn i familjerna.

Vi får ha 5h, tre dagar/v och jag hade inte velat ha kortare dagar.
 
Vi hade förskola 5 timmar 3 dagar i veckan, hade det varit kortare dagar hade jag nog likt @Ariane valt bort förskolan helt istället. Det blir ju bara en massa fram och tillbaka och ingen avlastning. Jag hade istället försökt hitta på saker, typ öppen förskola och träffa andra föräldralediga med äldre barn. Nu sov min andra väldigt bra på nätterna, så jag hade inte några problem med att jag ville sova på dagarna, men sånt vet man ju inte innan.
 
Vi hade också 3*5 h. Att ha 3 timmar hade bara varit stressigt och då bor vi 200 m från förskolan.

Skall ditt barn äta på förskolan? Den motiveringen verkar vara vanlig annars för de kommuner som bara erbjuder 3*5 h. Det blir för dyrt om 15-timmar barnen skall äta på förskolan.

I vår kommun anser man att även middagen är en del i den pedagogiska verksamheten.
 
vi har ju två tätt, vi valde att inte ha stora på förskola. Då dels han var så liten men även för att det blev så kort tid (3h/dag här med) och jag kände att det bara skulle bli ett hattande. Dels ville jag inte lämna iväg honom när jag ändå var hemma sas. Men det är ju en annan fråga.

Hade sån tur att barnen sover middag samtidigt, så då sov(er) jag med.
 
Min dotter kommer from nästa måndag att ha det upplägget ( 3 h x 5 dagar i veckan), så jag kan återkomma lite längre fram om hur det fungerar. Vi bor ute på landet och det brukar ta mig 40 min att åka och hämta henne på eftermiddagarna och jag är redan nu inställd på att det inte kommer att fungera. Tror hon kommer få gå 2-3 dagar i veckan för att vardagen inte bara ska bestå av bilåkning och stress. I min kommun är det för att de vill spara in på måltider.
 
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?

Vi bor ca 20 min bilfärd från förskolan så vi frågade förskolan om vi kunde få 5 tim X 3 dagar i veckan för annars säger vi upp platsen. När vi fick lillebror i mars förra året så fanns den valmöjligheten, men fr om i höst nu så kommer förskolan ha 3 timmar 5 dagar i veckan. Vi har tur som skolar in då istället, men ja för oss hade det varit ovärt att åka fram och tillbaka utan satsat mer på öppna förskolan. Jag känner inte att tiden tar slut för snabbt, oftast ser dagarna ut som så:
08.00 åker till stan
08.30 lämna på förskolan
09.00 hem och ge minstingen frukost nr 2
09.30 - 12.30 minstingen sover oftast. Blir oftast kaffedejt med någon kompis, städa, träna eller vilar.
12.30 lunch till minstingen (idag blir det en vällingflaska i bilen då han behöver sova)
13.00 åker till stan
13.30 hämta på förskolan
14.00 hemma.

I mars förra året kom tredje barnet, men det märktes mer i livet än när mellanbarnet föddes, då gick nämligen äldsta sonen i tredje klass och cyklade till/från skolan själv. Så när mellanpojken sov så kunde jag studera eller vila tills äldsta sonen kom hem vid 14.
 
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?
Vi hade rätt till 30 timmar/v på förskola för storasyskonet. Hade vi inte haft det hade jag förmodligen anmält mig till en kurs på universitetet för att få utökat antalet timmar. 15 timmar/v hade ont gjort nån i vår familj glad.
 
Skall ditt barn äta på förskolan? Den motiveringen verkar vara vanlig annars för de kommuner som bara erbjuder 3*5 h. Det blir för dyrt om 15-timmar barnen skall äta på förskolan.

I vår kommun anser man att även middagen är en del i den pedagogiska verksamheten.

Det låter som ett konstigt argument att det skulle bli för dyrt för kommunen att barnet ska äta lunch? Man betalar ju fortfarande fullpris för dagisplatsen trots att de bara är där 15h....
 
Det låter som ett konstigt argument att det skulle bli för dyrt för kommunen att barnet ska äta lunch? Man betalar ju fortfarande fullpris för dagisplatsen trots att de bara är där 15h....
Antar att maten kostar och kanske behövs det fler personer vid matsalsbordet för att hålla koll på barnen.
Sen de 1400(?) man betalar i maxtaxa är väl egentligen en rätt liten del av den faktiska kostnaden en förskoleplats kostar.
 
Det låter som ett konstigt argument att det skulle bli för dyrt för kommunen att barnet ska äta lunch? Man betalar ju fortfarande fullpris för dagisplatsen trots att de bara är där 15h....
I vår kommun är i alla fall 15 timmar gratis från hösten när barnet är 3 år. Allmän förskola som alla har rätt till = gratis. Nu vet jag dock inte hur gammalt TS barn är.
 
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?
Vi har upplägget som ovan, 3 timmarsdagar. Har kört på det i ca 3 månader nu och det funkar fint. Visst hade det varit smidigare för mig med 5-timmarsdagar men den möjligheten fanns inte så det var bara att gilla läget. Huvudsaken att storebror får bibehålla kontakten med förskolan. Vi bor endast 5 min från förskolan så det underlättar väsentligt.
 
Min stora är ju ungefär lika gammal som din son @Rhinos . Han var hemma drygt åtta veckor efter att lillasyster kom pga RS-tider och att vi skulle lära känna varandra allihop. Sen en månad tillbaka går han 5h tre dagar per vecka. Vi blev placerade på en förskola en bit bort dit det är nödvändigt att åka bil från oss så jag har fått ok på att ändra från standardtid 8.30-13.30 så han istället går 7-12 och pappan lämnar och jag hämtar. Känner att det hade blivit för flängigt annars.
Jag behöver inte sova dagtid, men uppskattar att ha tid för bara mig och lillasyster och storebror har kul på förskolan.
Jag tycker att tre timmar per dag låter som ett jättedåligt upplägg. Går det att pappan lämnar på förskolan så att du och bebisen kan slippa det?
 
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?

3 h / 5 dagar är totalt värdelöst enligt mig. Barnen är där när det är som allra flest barn, riskerar att inte bli sedda av personalen och missar lunchen som är ett av de storsta pedagogiska momenten under dagen. Men bra för kommunen ( en frukost är billigare än en lunch) och pedagogerna som får mer tid med de andra barnen på eftermiddagen. Många gånger utnyttjas inte heller tiden eftersom det blir för kort om tid om bebisen vill amma etc.
Vi fick ha 5h/ 3 dagar per vecka vilket jag tycker är betydligt bättre. Det gick dock inte att tidigarelägga tiden till 8-13 istället för 9-14 ( lillebror vaknade aldrig före 10) då det hade kostat kommunen både frukost och lunch och personalen var helt ovillig.
 
Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5 dagar i veckan, 3 timmar per dag. Jag hade tyckt det vore bättre att ha 5 timmar per dag och 3 dagar i veckan istället men det kan vi tyvärr inte välja. Anledningen till att jag hade föredragit det är främst för min egen skull, att jag då får lite större chans till återhämtning de dagar sonen går på förskolan.

Med 3 timmarsdagar känns det spontant som att man knappt hinner innanför dörren förrän man ska hämta igen. Jag kanske har fel, och vill gärna höra hur det har funkat för er som har haft detta upplägg? Har ni kunnat utnyttja tiden eller har det mest känts som att ni flängt fram och tillbaka mellan hemmet och förskolan?

Med sonen var det lätt att ta igen sömn när han själv sov (något jag utnyttjade till max) men inser att det inte kommer bli lika lätt med andra barnet. När har ni fått chansen att ta igen den sömn man oftast inte får på natten med så små barn?

Min son började på 15h när lillan va 3 månader. Då kände jag att jag fick återhämtning när hon sov. Innan dess (han 3 år när hon föddes) fanns aldrig tid för vila på dagen då han inte sover dagtid längre.

som sagt, nu är han på förskolan 5h 3 dagar i veckan och då sover jag när hon sover :)
 
Vi har som tur är rätt till 30 h/vecka. Hade vi tvingats följa TS schema hade vi nog skippat förskola helt till hösten när lillebror kommer. Man blir ju så låst, varenda dag. Hellre ha båda barnen hemma och kunna göra aktiviteter med båda (i mån av ork så klart).
 
Vi hade äldsta på dagis 5h 3 dagar i veckan och de 5 h gick otroligt fort och jag hann sällan göra något vettigt alls utan det kändes som jag skulle hämta direkt jag lämnat ungefär :p Så 3 h skulle kännas väldigt kort både för mig och dottern för hon tyckte 5 h var för lite också. Hon hann ju aldrig känna att hon lekt klart. Men det är säkert en vanesak. Vi valde 5 h 3 dagar i veckan för vi hade den möjligheten.

Att återhämta sig dagtid med två barn är ju svårare såklart. Vi hade tur att båda sov bra nattetid så vi hade ingen större sömnbrist att prata på. Så jag är fel person att svara på det.

De jag känner som bara haft 3hx5d som alternativ har valt bort fsk då det skapade mer stress än lugn i familjerna.

Vi får ha 5h, tre dagar/v och jag hade inte velat ha kortare dagar.

Vi hade förskola 5 timmar 3 dagar i veckan, hade det varit kortare dagar hade jag nog likt @Ariane valt bort förskolan helt istället. Det blir ju bara en massa fram och tillbaka och ingen avlastning. Jag hade istället försökt hitta på saker, typ öppen förskola och träffa andra föräldralediga med äldre barn. Nu sov min andra väldigt bra på nätterna, så jag hade inte några problem med att jag ville sova på dagarna, men sånt vet man ju inte innan.

vi har ju två tätt, vi valde att inte ha stora på förskola. Då dels han var så liten men även för att det blev så kort tid (3h/dag här med) och jag kände att det bara skulle bli ett hattande. Dels ville jag inte lämna iväg honom när jag ändå var hemma sas. Men det är ju en annan fråga.

Hade sån tur att barnen sover middag samtidigt, så då sov(er) jag med.

Det är lite så jag känner, att det blir en massa flängande fram och tillbaka. Jag hatade att behöva passa tider med sonen, och då var BVC-besök och föräldragrupper de enda tider jag behövde passa med honom. Med små barn vet man aldrig vilken tid man kommer iväg och om det passar med bebisens dygnsrytm och maktbehov. Nu måste jag passa tider varje dag och det känns faktiskt lite jobbigt när jag tänker på det. Å andra sidan kan det vara värt att försöka. Det "värsta" som kan hända är att vi struntar i förskolan helt för sonen medan vi är lediga med lillsyskonet.
 
Vi har äldsta på fsk fem timmar i tre dagar, väldigt glad över att kunna ha det. Vet du varför den valmöjligheten inte finns hos er? Det var bara den första månaden jag tyckte det var jobbigt att rodda två barn, sen vänjer man sig och får in rutiner och lär känna den nye familjemedlemmen. Vi hade tur med en bebis som behövde 20 timmars sömn per dygn, så det var oftast inga större problem :) Nu har vi nära till fsk (knappt 10 min promenad) så tre timmar hade nog också funkat men då gäller det ju att den lilla tajmar in sin sovtid just där.
Officiellt hävdar de att det är för att barnen ska få kontinuitet och att det är bättre och lättare för barnen att hänga med i verksamheten om de träffas oftare, men mindre tid per gång. Dock misstänker jag att det inte är hela sanningen, utan att de tycker det är enklare om 15-timmarsbarnen inte äter lunch där.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: enough
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 556
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 421
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 194
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp