Andra barnet på väg - hur har det funkat med första barnet?

Vi hade också 3*5 h. Att ha 3 timmar hade bara varit stressigt och då bor vi 200 m från förskolan.

Skall ditt barn äta på förskolan? Den motiveringen verkar vara vanlig annars för de kommuner som bara erbjuder 3*5 h. Det blir för dyrt om 15-timmar barnen skall äta på förskolan.

I vår kommun anser man att även middagen är en del i den pedagogiska verksamheten.
Han kommer nog äta frukost, eller åtminstone mellanmål, men ingen lunch. Tror att det är en bidragande orsak till varför de hellre har detta upplägget. Man får välja mellan att dessa tider: 8.15-11.15 eller 8.30-11.30. Känner att valmöjligheten inte är särskilt generös :rofl::grin:.
 
I vår kommun är i alla fall 15 timmar gratis från hösten när barnet är 3 år. Allmän förskola som alla har rätt till = gratis. Nu vet jag dock inte hur gammalt TS barn är.
Det glömde jag skriva, men han kommer vara 2,5 när det blir dags för 15-timmarsveckor.
 
Vi har upplägget som ovan, 3 timmarsdagar. Har kört på det i ca 3 månader nu och det funkar fint. Visst hade det varit smidigare för mig med 5-timmarsdagar men den möjligheten fanns inte så det var bara att gilla läget. Huvudsaken att storebror får bibehålla kontakten med förskolan. Vi bor endast 5 min från förskolan så det underlättar väsentligt.
Skönt att höra att det funkar för vissa. Just nu känns det som att vi testar och ser hur det går. Känner vi att det är ohållbart försöker vi hitta en annan lösning, men tror det kan vara skönt med en liten chans till återhämtning och tid tillsammans med bara bebisen.
 
Jag tycker att tre timmar per dag låter som ett jättedåligt upplägg. Går det att pappan lämnar på förskolan så att du och bebisen kan slippa det?

Jo, någon eller några dagar i veckan skulle det nog gå att göra så. Det hade verkligen underlättat. Vår plan är att sambon ska jobba 80% medan jag är föräldraledig, och det tror jag kommer underlätta en hel del.
 
Min dotter kommer from nästa måndag att ha det upplägget ( 3 h x 5 dagar i veckan), så jag kan återkomma lite längre fram om hur det fungerar. Vi bor ute på landet och det brukar ta mig 40 min att åka och hämta henne på eftermiddagarna och jag är redan nu inställd på att det inte kommer att fungera. Tror hon kommer få gå 2-3 dagar i veckan för att vardagen inte bara ska bestå av bilåkning och stress. I min kommun är det för att de vill spara in på måltider.
Gör gärna det :). Låter inte optimalt alls att ha så korta dagar för er så förstår att det redan nu känns ogörligt för er. Jag kommer väl ha ca 10-15 min promenad och känner ändå att tiden riskerar att rinna iväg.
 
Officiellt hävdar de att det är för att barnen ska få kontinuitet och att det är bättre och lättare för barnen att hänga med i verksamheten om de träffas oftare, men mindre tid per gång. Dock misstänker jag att det inte är hela sanningen, utan att de tycker det är enklare om 15-timmarsbarnen inte äter lunch där.

Ja det låter som en väldigt dålig anledning. Min stora har en fruktansvärd separationsångest. Hade jag lämnat henne fem dagar i bara tre timmar tror jag det bara hade blivit värre. Nu är det "bara" tre dagar i veckan men på fem timmar hinner hon släppa tankarna på att jag/pappa gått och funkar jättebra i verksamheten. Nu kommer hon vara ledig över sommaren men ett par veckor innan hon ska börja igen kommer vi att vara med på eftermiddagarna när de är ute för att "skola in" igen så att det inte blir helt tvärt för henne. Får ni välja tid eller det är redan förbestämt? Jag valde själv och satte 9-14, då kommer vi precis innan de går ut och jag hämtar precis innan mellis.
 
Ja det låter som en väldigt dålig anledning. Min stora har en fruktansvärd separationsångest. Hade jag lämnat henne fem dagar i bara tre timmar tror jag det bara hade blivit värre. Nu är det "bara" tre dagar i veckan men på fem timmar hinner hon släppa tankarna på att jag/pappa gått och funkar jättebra i verksamheten. Nu kommer hon vara ledig över sommaren men ett par veckor innan hon ska börja igen kommer vi att vara med på eftermiddagarna när de är ute för att "skola in" igen så att det inte blir helt tvärt för henne. Får ni välja tid eller det är redan förbestämt? Jag valde själv och satte 9-14, då kommer vi precis innan de går ut och jag hämtar precis innan mellis.

Svarar mig själv att läser man tråden innan man ställer frågor kan man nog hitta svaren... :angel:

Det var ju inte så stora valmöjligheter angående tiden heller :mad:
 
Jo, någon eller några dagar i veckan skulle det nog gå att göra så. Det hade verkligen underlättat. Vår plan är att sambon ska jobba 80% medan jag är föräldraledig, och det tror jag kommer underlätta en hel del.
Här började maken med att jobba 80% vilket var toppen, men nu gör han så att måndagar och fredagar (då han inte lämnar) börjar han svintidigt och får på det sättet oftast ihop till en heltid. Nu kommer vi byta förskola till hösten och får lite närmare och dessutom går det att gå (nu måste vi ta bilen) så då kommer jag nog både lämna och hämta och så får vi se hur det känns. Jag kommer ha ca 20 min till fsk och passa på att rasta hunden samtidigt.

I övrigt tycker jag att det är lagom med 15 timmar (på tre dagar). Hade vi haft mer så hade jag/vi säkert utnyttjat det, men jag gillar verkligen våra måndagar och fredagar då vi är hemma tillsammans.
 
15 h på 3 dagar: visst. 15 h på 5 dagar: nej. Nej nej nej. Nu har vi ca 10-15 min på cykel om man är lite snabb. Tar faktiskt inte mycket kortare tid att ta bilen. Att komma hem och lägga sig och vila en stund eller förbereda middag känns lite stressat. Dessutom har lunch klar när barnet kommer hem, nej. Jag hade hoppat över det. Det hände att min äldsta som gick 9-15 fick vara hemma ibland för att jag var för trött för att ordna med förskolan vissa dagar.
 
Officiellt hävdar de att det är för att barnen ska få kontinuitet och att det är bättre och lättare för barnen att hänga med i verksamheten om de träffas oftare, men mindre tid per gång. Dock misstänker jag att det inte är hela sanningen, utan att de tycker det är enklare om 15-timmarsbarnen inte äter lunch där.

Nu är det säkerligen olika i olika kommuner, men hos oss äter alla 15 h barn lunch. Vistelsetiden för föräldralediga/arbetslösas barn är 9-12 5 dagar i veckan. Skulle det vara något speciellt en dag och föräldern ska iväg/inte hinner lämna/hämta dessa tider så är det inget problem för oss utan barnet får komma tidigare/gå senare.
 
Jo, någon eller några dagar i veckan skulle det nog gå att göra så. Det hade verkligen underlättat. Vår plan är att sambon ska jobba 80% medan jag är föräldraledig, och det tror jag kommer underlätta en hel del.
Vi löste det så att sambon senarela sin arbetstid så han kunde lämna på morgonen, guld värt!
 
Tack för alla kloka tankar och kreativa lösningsförslag. Känns långt från optimalt med upplägget vi erbjuds men jag tror inte det är omöjligt att sambon lämnar 1-2 gånger i veckan, och det hade nog underlättat enormt. Vi provkör nog på upplägget som det känns nu. Vill ändå ge det en chans och blir himla glad om det funkar. Annars är det bara att säga upp platsen och låta sonen vara hemma.
 
Oj, vi får välja mellan 3timmar/5dagar och 5timmar/3dagar och ingen på dotterns förskola har valt det första. Känns bara otroligt hattigt och stressande både för dig och barnet, du hinner inte mycket hemma och barnet hinner knappt börja leka förrän det är hemgång...så tråkigt att det inte finns alternativ för er. (ta upp det med förskolechef och om det inte hjälper gå till ansvarig för förskolor hos kommunen, det är bara så vi föräldrar kan göra något)
Jag har som sagt 3 dagar i veckan a 5 timmar (8:30-13:30) och med nästan 1,5 mil enkel väg till förskolan känns det som att jag bara sitter och kör fram och tillbaka dessa dagar. Varje dag när jag ska hämta dottern möts jag av ett "jag vill inte åka hem!" och det blir en kamp. (hon är dessutom precis i övergången med att sluta med tupplur på dan och hungrig denna tid (mellis på förskolan kl 14) och en trött, hungrig treåring är ingen dröm kan jag säga. Så himla tråkigt att slita upp henne från lek med kompisar! Hon somnar i bilen på hemvägen och väl hemma blir det raseriutbrott och hon vägrar gå från bilen, och bära två barn kan jag inte, så ofta blir jag sittande i bilen över en timme så hon får sova klart och så var den eftermiddagen slut... För vår familjs del hade 7 timmar per dag i 2 dagar varit bättre på alla vis. Hemma är det stressigt om man ska hinna med nåt ärende under dessa timmar, många affärer öppnar ju inte förrän tio så kan inte göra något direkt efter lämningen, jag och lillasyster (nu 1 år) måste börja äta lunch senast 12 för att hinna åka hemifrån senast kl 13. Så mellan 10-12 ska både ärenden och matlagning hinnas med, och helst en sovstund med... Och nu kommer sommaren och vi måste passera en bro över göta kanal påvägen till förskolan, vilket innebär massor med broöppningar och köer så vi måste åka ännu tidigare hemifrån, för gud nåde den som inte är ute från förskolan 13:30! Suck! Börjar jobba igen 1 september och det ska bli så skönt med bra rutiner igen!

Men samtidigt hade det inte varit mkt bättre att inte ha henne de 15 timmarna för det gör så mycket för utvecklingen och språket att hon får träffa andra barn och vuxna!

Hur man än vänder sig är ändan bak ;-)
 
Vår förskola erbjöd 08:30-11:30 5 dagar i veckan när jag var hemma med minstingen. Vi har ca 10-15min promenad till fsk och jag brukade gå en runda på ca 1h när jag lämnat, då sov bebisen i vagnen/selen. Mellanmål/kaffe när vi kom hem och därefter typ en halvtimmes lek/umgänge. Fixade lunch, eller förberedde så långt det gick och vid kl 11 gick vi för att hämta på fsk.
Jag är tveksam till om upplägget gav mig så mycket men stora barnet gillade att få träffa kompisar och att få ha sitt sammanhang. Minstingen fick iaf en lugn sovstund och några minuters odelad uppmärksamhet, så det var också bra.
 
I Stockholm gäller 30 timmar. Nu går mitt barn i skolan, men där kom fritids och bad oss behålla våra tider så hen inte missar aktiviteter och framför allt den sociala biten.
 
På min förra förskola, var det 5h tis, ons och tor som gällde. Där jag jobbar nu får alla föräldrar, oavsett var de gör, ha barnen på förskolan hur länge de vill, dvs är du föräldraledig så får ändå syskonet var 7-18 alla dagar i veckan om föräldrarna vill det.
 
Passar på att slänga in en uppdatering. Sambon skickade iväg ett mejl till förskolechefen och beskrev hur vi upplever det och att vi tror att tillvaron kommer bli stressig för alla familjemedlemmar med det upplägget. Fick till svar att det är ett beslut som är taget på kommunnivå och att det inte går att göra några undantag om inte barnet har några särskilda behov.

Det lutar alltså åt att vi börjar med 3-timmarsdagar och ser hur det går. Alternativet är att säga upp platsen, och det tycker vi hade varit synd eftersom vi trivs väldigt bra med förskolan i övrigt och har en väldigt bra kontakt med pedagogerna. Men så får det bli om det inte funkar, helt enkelt.
 
Jag tror absolut att det kommer att gå bra! När mitt andra barn föddes gick storebror (då 2 år) 2*3 timmar. När nr 3 kom var de stora 3 och 1 och gick 2*3 timmar. Det var absolut inte bortkastat eller ohållbart.
 
Det kommer säkert att gå bra! Och det är ju som ni tänker dumt att inte testa :)

Men vad olika det kan vara. I vår kommun får man som föräldraledig välja mellan 15 h i veckan hela året eller 25 h i veckan under skoldagar (dvs barnen är lediga jullov, sommarlov, påsklov osv). På vår förskola är får man sen om man har 15 timmar välja mellan 3 och 4 dagar i veckan, och om man har 25 timmar så går man 4 dagar i veckan (eller ja man kan ju välja 3 dagar men då blir det ju också färre timmar). Förskolechefen sa att de har valt att ha det såhär för att de tyckte att framför allt 3 timmar per dag blev så hattigt (för personal och barn i första hand, men även för föräldrarna).
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: enough
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 530
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 412
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 187
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp