§ 16 för kollektivstall?

Alliegator

Trådstartare
Räcker det att stallägaren har ett tillstånd?

Gäller nio hästar, stallägaren kommer inte att ha någon egen, utan kollektivet sköter allt i stallet.

Fastighetsägaren sköter - eller betalar för reparationen på egendomen. Har kollat andra svar om § 16, men inte hittat något om just kollektiv.
 
Sv: § 16 för kollektivstall?

Hur "hyr" kollektivet stallet av stallägaren? Det är nog det som blir det avgörande för vem som ska ha tillståndet.
 
Sv: § 16 för kollektivstall?

Du har rätt, det är den som har rådighet över byggnader där hästarna förvaras, vanligen den som äger fastigheten, som ska ha 16 § tillstånd.

Hyr var och en hästägare box av stallägaren och ni sköter skötseln kollektivt så behövs det inga fler 16 § tillstånd.
 
Sv: § 16 för kollektivstall?

Fast om fastighetsägaren inte alls är inblandad i stallet, är det tveksamt om den behöver ha tillståndet utan det är nog den som "på papperet" hyr stallet som är ansvarig.

Det var en liten slamkrypare, det där. Och smartaste sättet är nog att lyfta på luren och prata med Länsstyrelsen så torde man få ett korrekt svar och inte tveksamma svar via Bukefalos.
 
Sv: § 16 för kollektivstall?

Jag vet inte varför du tycker att mitt svar verkar tveksamt. Här nedan finns i alla fall en källa, det finns fler, men jag letar inte upp dem nu eftersom det är domar i förvaltningsrätten, och kammarrättens domar väger tyngre än dem.

Eftersom ts skriver att förutsättningen är att det är ett kollektivstall, dvs driften av stallet och ansvaret för hästarna sköts av alla som hyr in sig tillsammans, ingen enskild person ansvarar för stallet, så är det som jag skrev. Det finns b la en dom i kammarrätten angående precis detta att stallägaren inte skötte något i stallet, utan bara hyrde ut det. Kammarrättens i Göteborg dom 2008-04-28, mål nr 12-08, i den kan man läsa följande: kammarrätten uttalar att en stallägare som regel har ett stort inflytande på verksamheten och hyresgästen måste vanligen ha hyresvärdens medgivande till åtgärder avseende stallet. Stallägaren är därför tillståndspliktig för förvaring av fyra eller fler hästar.

Det vore såklart intressant om ts kontaktade sin länsstyrelse så får vi höra om de svarar samma sak. Om inte så får vi ha lite nationell samsyn i ämnet, påkallat här genom forumet;)
 
Sv: § 16 för kollektivstall?

Länsstyrelsens handläggare ska vara på plats imorgon, hoppas på svar då! :)
 
Sv: § 16 för kollektivstall?

Nu har jag pratat med en jättetrevlig handläggare ;)

- och det ska inte vara några konstigheter, men viktigt att fastighetsägaren är "med på blanketten" så att det inte blir dubbla tillstånd på samma stall.

- H*n inskärpte också vikten av att alla pass skulle finnas i stallet vid inspektionen! Så det blir till att skaffa ett pass-skåp!

Blir nog bra när det blir färdigt!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: Smulu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 479
Senast: Skye
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp