§ 16 tillstånd?

arabia

Trådstartare
Finns det något sätt att kolla upp om ett inackoderingsstall har ett §16tillstånd. De hyr ut plats för långt fler hästar än 4. Ordningen är väl ingen höjdare där o priset är skyhögt, foder o strö som ska ingå i hyran, finns sällan hemma.
Har inte häst där själv men vänner som har, tyvärr är dessa nybörjare med häst o sväljer allt som sägs med hull o hår. Nu är det ju då sommar o det betalas då en kallhyra där bete ska ingå, hagarna innehåller inte ett grässtrå men är gröna o fina av allt annat som växer, så som ogräs, nässlor o mängder med smöblommor. Ena kompisens kallblod är dock i gott hull, var fet innan "betetssläpp" för 2v sedan o nu mer i normalhull, andra kompisens häst, en korsning på drygt 150cm är tunn som 17, båda hästarna har tappat mkt muskler på kort tid.
Stallägaren hävdar att det finns bete, jag är av annan åsikt. Vet inte hur jag ska få mina vänner att förstå. Har även pratat med stallägaren, men det är som att tala till döva öron. Nu vill jag göra nått utan att sätta mina okunniga vänner i klistret. Men vad?
 
Sv: § 16 tillstånd?

Du får ringa till länsstyrelsen och fråga. De ska ha uppgift om det finns tillstånd eller ej. När det gäller skyhöga hyror så har inte det med tillståndet att göra utan är ett avtal mellan köpare av tjänsten och stallhållaren. När det gäller hästarna som magrar så är det hästägarnas ansvar att se till att hästarna får tillräckligt med mat. De får alltså kräva tillskottsutfodring om inte betet räcker alternativt flytta hästarna till ett för de lämpligare bete.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Jag vet att stallhyran inte har med §16 tillståndet att göra, vill bara veta om de innehar detta. Jag vet att varje hästägare är skyldig att se till att hästen får mat, faktum är att hästägarna i detta fallet är okunniga o lyssnar på stallägaren som säger att det finns gräs i hagen. Nu verkar ägaren till kallblodet börja ta åt sig när jag sagt att där inte finns gräs o när jag ifrågasatte varför hästarna i så fall betedde sig som giraffer o åt blad ur träden hela tiden, hästar ska ju äta från marken inte från träden, sly o sånt är redan uppätet.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Jag tror knappast ens en inspektion kommer att anmärka på att betet är dåligt, så länge hästarna är i hull. Överpris på stallplatsen har mer med marknadskrafter än tillstånd att göra.

Okunniga hästägare är de som är farliga för hästarna, hade hästägare varit mer måna om sina djur hade inte oseriösa aktörer (stallägare, behandlare, hovvårdare etc) inte haft någon marknad och därmed försvunnit.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Jag tror knappast ens en inspektion kommer att anmärka på att betet är dåligt, så länge hästarna är i hull. Överpris på stallplatsen har mer med marknadskrafter än tillstånd att göra.

Okunniga hästägare är de som är farliga för hästarna, hade hästägare varit mer måna om sina djur hade inte oseriösa aktörer (stallägare, behandlare, hovvårdare etc) inte haft någon marknad och därmed försvunnit.

Fast man kan vara väldigt mån om sina djur och samtidigt okunnig, det är vad alternativbehandlare och hovvårdare profiterar på. Även om det blir fel i slutändan.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Vad jag egentligen ville med tråden var om man kunde kolla upp nånstanns om de hade § 16 tillstånd att hyra ut en massa stallplatser. Ett sådant stall borde väl vara kontrollerat på något vis? Vad kan hända om man står i inackoderingsstall om tillstånd saknas? I detta fallet hyrs det nog ut plats till minst 10 hästar
Sen att mina okunniga vänner har häst där är en annan sak egentligen
 
Sv: § 16 tillstånd?

Vad jag egentligen ville med tråden var om man kunde kolla upp nånstanns om de hade § 16 tillstånd att hyra ut en massa stallplatser. Ett sådant stall borde väl vara kontrollerat på något vis? Vad kan hända om man står i inackoderingsstall om tillstånd saknas? I detta fallet hyrs det nog ut plats till minst 10 hästar
Sen att mina okunniga vänner har häst där är en annan sak egentligen
Det är Länsstyrelsen som utfärdar tillstånden. Det är således de som borde kunna ge den information du söker i det här fallet.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Vi hade våra hästar på ett sk godkänt stall en tid. Jättefin anläggning och ordning och reda, där bete ingick på kallhyran sommartid. Det var bara det att åtta hästar skulle dela på lite drygt 1 ha skogsbete och efter 2 veckor där var vi tvungna att flytta bort en av hästarna akut för hästkraken såg ut som ett skelett. Stallägaren hävdade bestämt att det fanns visst mat. Vi tog även bort dom andra av våra hästar från det sk betet. Det var visserligen grönt och fint men där fanns absolut inget ätbart. Antingen så var ägaren extremt snål och ville inte kosta på nån stödutfodring eller så var hon själv helt okunnig om vad hästar äter på ett bete. Det är ingen myndighet som bryr sig om huruvida det finns bete eller ej. Tror att det är upptill den enskilde hästägaren att se till att hästen inte lider hungersnöd på betet. Det enda man kan göra att flytta bort sin häst från betet till ett bättre och kräva stallägaren på ersättning om man får betala för det obefintliga betet.
 
Sv: § 16 tillstånd?

nnågon som vet vad som kan hända om man hyr in sin häst i ett stall utan tillstånd om detta uppdagas?
 
Sv: § 16 tillstånd?

Tror inte det är straffbart om man som dina bekanta inte känner till att det finns krav på tillstånd m m. Men det som garanterat kan hända är att man måste flytta hästarna om inte den som har stallet har eller kan få tillstånd. Sedan kommer ju också frågan om verksamheten är vit eller svart. Troligen inte straffbart för din bekant men kanske kännbart för stallägaren om det skulle visa sig vara svart verksamhet.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Du kan ju inte skydda dina kompisar som hellre lyssnar på alla andra än dig. Vill inte de se att sin häst är för smal så tror inte jag det hjälper att de blir ofrivilligt vräkta...
 
Sv: § 16 tillstånd?

QUOTE=arabia;15192408]nnågon som vet vad som kan hända om man hyr in sin häst i ett stall utan tillstånd om detta uppdagas?[/QUOTE]

Om du anmäler till länsstyrelsen att någon driver en verksamhet som kräver tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen så startas ett ärende på länsstyrelsen. Verksamhetsutövaren kontaktas och uppmanas att upphöra med tillståndspliktig verksamhet utan att inneha tillstånd, det som händer sedan beror på hur verksamhetsutövaren agerar. Söks tillståndet så behandlas ansökan, och antingen erhålls tillstånd eller ej beroende på om man uppfyller lagstiftningen. Söks inte tillståndet så kan länsstyrelsen förelägga enligt 26 § djurskyddslagen om att verksamhetsutövaren ska upphöra med tillståndspliktig verksamhet, samt åtalsanmäla att tillståndspliktig verksamhet drivs utan tillstånd.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Jag tror knappast ens en inspektion kommer att anmärka på att betet är dåligt, så länge hästarna är i hull. Överpris på stallplatsen har mer med marknadskrafter än tillstånd att göra.

Okunniga hästägare är de som är farliga för hästarna, hade hästägare varit mer måna om sina djur hade inte oseriösa aktörer (stallägare, behandlare, hovvårdare etc) inte haft någon marknad och därmed försvunnit.

Instämmer...och lägger till att dessa hästägare kanske skulle gå på ridskola eller dylikt istället samt skaffa sig mer kunskap och erfarenhet innan något mer hästägande...

:)
 
Sv: § 16 tillstånd?

Det låter inte så bra, men jag tror du måste ha lite mer att gå på än så om du ska lyckas anmäla... Och så kanske det är bra att sätta sig ner och prata med stallägaren först, för att ge en chans till förändring.
Det hade jag tyckt varit schysst i alla fall.

och hästar äter ju gärna av sly och liknande, och så länge hästarna inte tappar i hull så är det ingen större fara.

Hur går det för dina vänners hästar nu då? För jag antar att de har fler hagar att gå i än en?
 
Sv: § 16 tillstånd?

Om du anmäler till länsstyrelsen att någon driver en verksamhet som kräver tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen så startas ett ärende på länsstyrelsen. Verksamhetsutövaren kontaktas och uppmanas att upphöra med tillståndspliktig verksamhet utan att inneha tillstånd, det som händer sedan beror på hur verksamhetsutövaren agerar. Söks tillståndet så behandlas ansökan, och antingen erhålls tillstånd eller ej beroende på om man uppfyller lagstiftningen. Söks inte tillståndet så kan länsstyrelsen förelägga enligt 26 § djurskyddslagen om att verksamhetsutövaren ska upphöra med tillståndspliktig verksamhet, samt åtalsanmäla att tillståndspliktig verksamhet drivs utan tillstånd.

Tyvärr tycks inte sådana anmälningar vara så prioriterade, ens om avsaknaden av paragraf 16 kombineras med andra brister =/ (Inga ligghallar trots djur ute dygnet runt, för små boxar/spiltor, bristande gödselhantering och foderhantering osv. Dock är hästarna i sig välskötta)
 
Sv: § 16 tillstånd?

Tyvärr tycks inte sådana anmälningar vara så prioriterade, ens om avsaknaden av paragraf 16 kombineras med andra brister =/ (Inga ligghallar trots djur ute dygnet runt, för små boxar/spiltor, bristande gödselhantering och foderhantering osv. Dock är hästarna i sig välskötta)

En anmälning ska alltid kontrolleras på något vis, även om den enbart skulle handla om avsaknad av 16 § tillstånd.

Prioriteringen däremot kanske inte är prio 1 för de ärenden du nämner, lite beroende på vad anmälan gäller. Jag kan bara svara för Skåne där vi har tre olika nivåer på ärenden prio 1= akut, t ex djur som anmäls ej ha foder/vatten, kontroll snarast, prio 2 = mindre akut, t ex anmälan om för små boxar, kontroll inom 1 månad, prio 3 = anses ej vara akuta ärenden, t ex anmälan om avsaknad av 16 § tillstånd, kontroll inom 2 månader. Är det många prio 1 och 2 så får alltid 3 orna stå tillbaka pga av att det då ej finns resurser till dem så att man hinner kontrollera dem inom en månad.

Gödselhanteringen kontrollerar inte länsstyrelsen alls, det ligger på kommunens ansvar att kontrollera allt som har med miljö att göra.
 
Sv: § 16 tillstånd?

Det är väl problemet med resurser antar jag, som gör att anmälan som gäller tillstånd etc måste stå tillbaka och de inte kan hålla pioriteringstiderna du nämner, tyvärr :S
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·
Anläggning 1. Ett eget stall som ni får husera över som ni själva vill (du & en riktigt nära kompis) i stort sett i alla fall, ni hyr det så vissa...
Svar
12
· Visningar
1 835
Senast: YorkWann
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: sandrafors
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp