Bukefalos 28 år!

2:a handsuthyrning av box

Jempa

Trådstartare
Hästen skall skickas iväg för utbildning inför och visning vid kvalitets under juni-augusti detta år. Fått klartecken från hyresvärden att det är OK att hyra ut boxen i andrahand.

Jag har tänkt mig att 2:ahandsgästen och jag tecknar ett separat avtal där 2gästen givetvis får ta del av de villkor som gäller för "ordinarie uppstallning". Den begränsade tidsperioden kommer att anges. Jag har även tänkt att 2gästen betalar sin hyra till mig och att jag fortsätter som vanligt med att betala till hyresvärden. Då vet jag att hyran blir betald och att jag på så sätt får behålla min box även om 2gästen skulle slarva med betalningarna.

Är det någon annan som hyrt ut box i andrahand? Något mer att tänka på?
 
Sv: 2:a handsuthyrning av box

Vad du ska göra om hyresgästen efter hyrestidens slut vägrar att flytta, kanske....
 
Sv: 2:a handsuthyrning av box

Vad du ska göra om hyresgästen efter hyrestidens slut vägrar att flytta, kanske....
Fast det blir svårt att skriva in just det i avtalet? Det kommer ju att stå att det är en tidsbegränsad period och att personen ska ha flyttat ut ett visst datum. Gör personen inte det är det ju ett avtalsbrott. Visst, det kan säkert hända, men här tror/vet jag att jag kommer få hjälp av min hyresvärd om den situationen uppstår. Vidare är troligtvis 2gästen en person som vi båda och även andra i stallet känner väl.
 
Sv: 2:a handsuthyrning av box

Du kanske ska skriva in hur personen blir ersättningskyldig, om personen inte kan/vill lämna boxen i tid, tex att den är tvungen att betala dubbel hyra tills du har tillgång till boxen igen eller liknande

Så att det känns att bryta emot kontraktet.
Tänker på att de som tex skriver in i kontraktet när en häst sälj, att köparen måste kontakta säljaren de säljer hästen, om de inte gör det så händer det inget om man inte skrivit in tex att de måste betala en summa.

För om du inte skriver in vad som händer om kontraktet bryts, tror jag att du bara förlora mer tid och pengar att driva det vidare.
Rätta mig gärna någon, om jag är ute och cyklar. :)

Kram, Maya
 
Sv: 2:a handsuthyrning av box

Vad händer om din häst blir skadad och du vill ta hem den från träningen tidigare? Tänker du kasta ut andra hands hyresgästen då?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 266
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 570
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 310
Ekonomi & Juridik Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med...
2
Svar
39
· Visningar
5 969
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp