2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

W

Witzippa

Har ingen vidare koll på hur stor en "normal" två åring är, någon som kan gissa på eller vet om en två åring som är 158 cm nu (född 07) normalt skulle kunna hamna på för vuxen mankhöjd??:confused:

Förstår att frågan är svår att svara på då många saker spelar roll för den slutliga mankhöjden men någon kanske vet om 158 är normalt, stort eller litet för en två åring?:confused:

Hästen i fråga ägs av en bekant till mig och ska ev säljas efter sommaren, jag är lite nyfiken/spekulant på denna häst då han är väldigt fin, han är e. For Feeling (minns inte morfar men något svenskt har jag för mig...) har sett en del trådar om For Feeling i forumet men inga speciellt nya, undrar därför om någon har avkommor till honom som kommit upp någorlunda i ålder och visats på 3 årstest/kvalitén osv och hur de är att rida och i temperament, hoppkapacitet osv.

Har hört att han ska lämna god ridbarhet men har egentligen ingen vidare koll på denna hingst så jag vore tacksam för info!!!:)
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Tack för tipset, men puh..... det var en lååång tråd ;)
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Läs de sista sidorna, då får du ju ett hum :idea:. Tråden börjar ju antagligen med deras mankhöjder som föl.
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Min häst var 158 cm som 2-åring, tyckte hon var rätt liten då. Men nu är hon 6 år och 166-167 cm.
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Min hingst är också 158 nu. Född i april. Gissar på att han landar runt 165 +- någon cm. Alldeles lagom för mig iaf :d
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Min Cardento-xx född i juni 07 är 160 cm på manken och 164 cm på korset.
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Min häst var 158 cm som 2-åring, tyckte hon var rätt liten då. Men nu är hon 6 år och 166-167 cm.

Tack Mitrolle! Du har gett mig hopp!!! :bow::bow::D
Mitt Stakkato -Embassy sto f-07 är 156 på manken o 158 på rumpan o jag har misströstat att hon klättrar över 160... :p nu kan jag fortsätta hoppas!! :banana::banana:
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Det där med höjden är svårt. Vår 3-åring är 158-159 cm och vi tror att hon kommer att landa på ca 163. Mamman 165, pappan 164. Men vi vet inte. Vi hade en häst på foder. När vi tog hem henne som 3-åring var hon 158, platt som en soffa på rygg och manke. Men mellan två skoningar växte hon 4 cm! Hovslagaren märkte det eftersom han inte såg henne varje dag. Så när hon var 5 år var hon 164 cm och hade antagligen lagt till någon cm.
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Tackar för tips och svar!!!:)
man tycker ju att hästen borde landa omkring 165 iaf, egentligen skulle jag vilja ha en 165+ men det är väl inte hela världen med någon centimeter hit eller dit heller... ;)
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Och som jämförelse kan jag då säga att mina var 168 resp 170 på sina två års dagar, och har i stort sett stått stilla sedan dess. Den på 168 har inte växt ett dugg mer på detta året (blir snart tre år) och kommer nog inte heller att göra det.
Den som var 170 har växt något lite och är nog ca 172 nu, och kommer nog att växa någon cm till.
Deras far växte inte ett spår efter att han var 2,5 år (köptes då så vet inte om han växt något mellan 2 och 2,5).

Dessutom har jag hört om ganska många små FF avkommer som är knappt 160cm så jag hade inte hållit det för säkert att den verkligen växte så mkt mer (om den nu inte är tydligt ofärdig med hög gump tex).
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Mmm... det är ju en viss risk för det, har också hört att FF kan ge smått...:(
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Jag har en For Feeling född 05. Kommer inte ihåg hur stor han var som tvååring men han mättes till 1,58 på treårstestet. Sen dess har han inte vuxit ens en mm tyvärr. Tror inte att han var så mkt mindre som tvååring så ha inte för stora förhoppningar på att han kommer bli 1,65.

Jag har hoppats på att min ska växa sen han var ett, och gör det fortfarande. Men jag får nog snart acceptera att han kommer fortsätta se ut mer som en ponny!
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Min förra Dardelavkomma var 158,5 fram och 1.60 bak när jag köpte honom som 2,5-åring. Han landade på 1.67, växte jämnt och under mycket lång tid.
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Jag har en For Feeling född 05. Kommer inte ihåg hur stor han var som tvååring men han mättes till 1,58 på treårstestet. Sen dess har han inte vuxit ens en mm tyvärr. Tror inte att han var så mkt mindre som tvååring så ha inte för stora förhoppningar på att han kommer bli 1,65.

Jag har hoppats på att min ska växa sen han var ett, och gör det fortfarande. Men jag får nog snart acceptera att han kommer fortsätta se ut mer som en ponny!

Aj aj då, ;)attans att man ska hitta intressanta hästar efter hingstar som inte lämnar bra storlek... ja, jag får kanske fundera över detta ett slag, uppfödaren till denna herre säger att det är stoets största avkomma hittills och att stoet lämnat hästar kring 160-165 tidigare men att ingen varit så pass stor som denna är som två åring, men det behöver ju inte betyda att den blir större än de andra avkommorna som färdigväxt...
Ja, man blir aldrig klok på hur stora eller små de blir....:rofl:
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

min 07:a är 159 cm nu, jag räknar med att hon blir minst 165 cm när hon har vuxit färdigt. Hennes mamma var 159-160 cm och pappan är 170 cm..
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Min 2 åring var 159 cm och blev 170. Så ge inte upp hoppet. 2 åringar är inte färdiga hästar.....
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

En av våra gamla hästar var 162 cm på kvaliten som 4 åring.
Gick vidare till dåtidens riks och mättes där till 170 cm.
Bättre sent än aldrig :d
 
Sv: 2 år och 158 cm, stor eller liten?? For Feeling, bra eller dålig?

Jag skulle utan tvekan säga över 165 som färdig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp