Bukefalos 28 år!

2 frågor!

aztecaqs

Trådstartare
Extakt hur gör du på tävlingsdagen? Bra om någon skulle kunna berätta från dom går upp tills de går och lägger sig. :laugh: Typ såhär: "Jag går upp på morgonen blabla...." Och berätta sen vad du gör på tävlingsplatsen typ: " Jag går och visar ----, tar ut hästen osv." hoppas ni förstår!! Gör inget om det blir långt!

Sen undrar jag villka papper man behöver för Prova På ritt och Clear Round? :bump:

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: 2 frågor!

Nu har jag ju bara startat en PP hittills, men eftersom du undrar om PP och CR också så hakar jag på :D

Såhär blev det när jag & Honey startade PP 30km i somras.
Dagen innan ritt
Upp tidigt på morgonen, packade bilen och gjorde i ordning hästen för resan. Beredde mig på att hålla på länge och lasta, men hon gick snällt in och så puttrade vi iväg...
Framme på tävlingsplatsen möts vi av en av de ansvariga, går och anmäler oss och får kuvert med vägbeskrivning till stallet vi ska stå i, nummerlapp o.s.v.. Åker dit och lastar av en stund, efter 30-45 minuter åker vi tillbaka till tävlingsplatsen. Lastar av, och så en kort väntan för vet.bes. Trallalala. Visar för vet., travar upp. Tillbaka till stallet, nu är det bara väntan inför ritten imorn.
Tävlingsdagen
Upp och hoppa, äta lite frukost. Hästen får sitt och så börjar dagen. Rykta, fixa och lasta på. Framme på tävlingsplatsen lastar vi av, tränsar på och promenerar omkring en stund. Sadlar på och rider fram lite strax innan bangenomgång.
Vi som ska starta samma klass samlas vid en karta och går igenom lite vad som gäller, markeringar, tider, speciella saker att tänka på (som t.ex. obligatoriska skritt-ställen) och så får vi kila iväg för att göra oss klara för start. Upp på pållen och rida bort så att vi är i närheten av startplatsen. Ser första gruppen rida iväg och magen dras åt lite. Vår tur, iväg! Travar iväg och vi är igång. Ute på grusvägen möter vi lite ekipage och Honey bestämer sig för att bli lite knäpp och bockar som en tok, jag lyckas få ner henne i diket och sitta kvar i sadeln (hornet är en god vän i sådana situtioner!). När de andra försvinner lugnar hon ner sig lite men första timmen är lite spänd och lite hopp-och studs utan anledning (:grin:).
Sen uppför hon sig och vi rider på i raskt tempo för att få tillbaka lite tid. Allt går finfint utom när jag på ett ställe blir osäker på om vi verkligen är rätt, och rider fram och åter där ett par gånger innan vi till slut puttrar vidare (irritation över mig själv när jag inser att vi var rätt hela tiden..suck). Kanske ett par km från mål känner vi en lite skum lukt och hästen bestämer sig för att här ska vi inte gå framåt. Dock kommer två andra ekipage i vår klass och vi får lite draghjälp. Rider hyfsat lugnt i mål ca en kvart-tjugo min. innan maxtid går ut. Får tid på en lapp och så av med sadel och pad, vatten till mig och pålle och in i vet.grinden. Godkända, halleluja!
Kilar runt, pratar lite med lite för oss främmande men trevliga människor, hittar en dam från våra trakter och står och surrar om ritten och hur det gick för oss båda två och sådär. Traskar runt med hästen vid hand, bestämer oss slutligen för att lasta på. Hästen håller inte med och efter lång kamp (som slutar med att häst till slut ställer sig på knä på rampen...) sadlar jag på igen, hoppar upp och skrittar iväg. Får hjälp på närliggande stall att lasta på och så puttrar vi till stallet.
Middag på pizzerian på kvällen :D
Dagen efter
Upp hyfsat tidigt, äta frukost allihopa och så fixa i ordning stall och häst för att åka hem. Får hjälp av härliga människor i stallet som vi pratat med en del under dessa dagar, och så puttrar vi hemåt. Honey överlycklig över att vara hemma och jag får knappt ta av lindorna :p

För PP behöver du Lokallicens + Grönt Kort, hästens pass.
För CR behöver du Lokallicens + Grönt Kort, hästens pass och Gula Boken.
 
Sv: 2 frågor!

Fast hästens pass behöver man inte. Vaccinationsintyget är det som behövs. För vissa finns det i passet men inte alla.
// Linda
 
Sv: 2 frågor!

Oj glömde skriva TACK FÖR SVAREN! :bow: (Vill gärna ha fler) :p

Skaffar man lokallicens hos klubben??
 
Sv: 2 frågor!

Har man långt att åka så måste man köra dagen innan.
De längre klasserna har alltid veterinärbesikning dagen innan.

// Linda
 
Sv: 2 frågor!

Det beror på. Åker jag dagen innan försöker jag packa iordning så mycket som möjligt 2 dagar innan så det bara är att lassa in i bilen sen. Dagen jag ska åka lassar jag in allt och lastar hästen. Sen drar jag. När jag kommer dit kollar jag så hästen mår bra men stör henne inte onödigt mycket då jag upplever att hon gärna tar igen sig i en hage (om det finns möjlighet att släppa i en hage). I boxen kan det bli lite pyssel. Dessutom försöker jag erbjuda henne mat och vatten så att jag ser att hon mår bra.
På tävlingsdagen är det frukost en snabbis innan det bär av till stallet. Min häst kan vara lite besvärlig att få in i transporten så jag gillar att vara ute i god tid om man måste åka mellan stallet och tävlingsplatsen. Risken är ju ganska stor att det blir krångel just under tidspress ;) Sen är det fixa alla papper, lasta ur, visa upp för veterinär (ev. trava ett par gånger innan man visar eftersom att hon är gammal och lite stel på mornarna). Beroende på hur mycket tid jag har är det antingen borsta uppvärmning eller lite vila och småprat innan start. Jag gillar mest det senare alternativet. Eftersom att jag kan ha problem att lasta damen borstar jag hellre när jag är på plats om hon har lyckats skita ner sig.

Åker jag samma dag går jag upp så att jag har minst 2 timmar till godo om allt går enligt planerna. Då hinner jag åka vilse.. nej, en liten sväng och kolla på omgivningarna :angel:, leda runt henne en stund innan veterinär och lite problem med lastningen om det nu skulle bli något sånt. Frukost får bli i bilen. Hellre att jag kommer mycket för tidigt än 5 minuter för sent. Packar in i bilen gör jag kvällen innan. På tävlingsdagen är det ungefär samma som ovan.

Efter tävling väntar jag ett tag innan jag åker hem. Det beror lite på hur hästen känns, känner henne rätt bra nu efter snart 8 år tillsammans så jag läser av henne och hon är tydlig med hur hon vill ha det. Jag rider ju bara 5-milare så det är inget att jag måste vara kvar till dagen efter om det inte är aplångt.

Licensen fixar du från svenska ridsportsförbundet. Du får ett papper som du kan skriva ut som gäller tills du får din licens samt en betalningsavi.
 
Sv: 2 frågor!

Vilka papper ska man visa innan man går till vetrinären? Alltså vilka ska man visa, när, och länmna mm... oj nu blev det lite rörigt :angel:
 
Sv: 2 frågor!

Hos veterinären är det bara ditt veterinärkort som ska fram. Detta veterinärkort får du i startkuvetet när du anmäler dig.
// Linda
 
Sv: 2 frågor!

Om du menar allt innan du får lasta ur och gå till veterinären i första besiktningen är det tävlingsbok, licens, grönt kort, vaccinationsintyg, ev. hästlicens. Har jag glömt nåt?

I alla fall, när det är visat får du ett startkuvert med karta för både dig och hinknissar, hästförteckning, ev. nummerlapp (om inte kravet är att ha med sig egen), veterinärkort etc.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 358
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: Buzzter
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 487
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 818
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp