Bukefalos 28 år!

2 kattsystrar med klåda på somrarna. Vad göra?

M

Magic Mika

Jag har 2 kattsystrar som alltid får klåda på somrarna. Jag har varit hos veterinär med den ena katten och gjort en allergiutredning, men de hittade inget. I samband med utredningen (för 2 år sedan) så fick jag tipset att katterna kan vara foderkänsliga. Det tipset fick jag av min foderhandlare. Han sa då att det vanligaste katter var överkänsliga mot är fisk.
Ända sedan dess så har mina katter gått på en kost helt utan fisk, men det har inte hjälpt alls. Mina katter äter för övrigt Royal Canin light. :d
Varje sommar är det likadant, mina katter får klåda. Det är nog något som kliar, för de brukar riva upp huden så att det ser ut som att de har eksem, samt att det börjar blöda lite och de får pälslösa områden. (Fläckvis)
Båda katterna brukar klia av sig sin päls på kinderna, samt att den ena katten även gör det lite på kroppen.
När denna klåda uppenbarar sig och katterna har kliat av sig lite päls, så brukar jag sätta tratt på dem i ca 3 veckor. När såren har läkt färdigt, så kliar katterna sig mindre. Hjälp mig! Någon som har tips på vad man kan göra?
 
Sv: 2 kattsystrar med klåda på somrarna. Vad göra?

Vad föreslog vet då?
Att katterna bara skulle få klia av sej pälsen utan åtgärd?!

Har ni provat sätta dem på ex. korticon?

I o m att det är en viss period då de verkar mest besvärade så tycker jag att det låter som att de är överkänsilga mot antingen någon växt eller någon annan "förändring" som kommer på våren/försommaren.
Om det vore en reaktion på fodret så borde den ju inte komma vid samma tidpunkt varje år...

Det är inte så enkelt att det är katter som är vita/har vita tecken så att de reagerar på solen, typ "solexcem"?

Eller att du applicerar fästingmedel vid den tiden som de reagerar på vid första behandlingen för året?

/Swat
 
Sv: 2 kattsystrar med klåda på somrarna. Vad göra?

Foderallergi verkar mindre sannolikt eftersom katterna bara drabbas på sommaren. Under sommaren är det ganska vanligt att katter får en allergisk reaktion mot ohyra, t ex loppor (ett bett räcker för att trigga igång en reaktion) och fästingar. Klådan brukar då vara koncentrerad runt kragen och huvudet. Man kan också tänka sig en atopi, dvs en allergi mot ämnen i luften - förslagsvis pollen under sommaren. Jag tycker att du ska kontakta veterinär och göra en ny utredning, så där kan ni ju inte ha det.

I din sits skulle jag testa t ex Program (Apoteket) mot loppor i första hand, alternativt Frontline om de har mycket fästingar.
 
Sv: 2 kattsystrar med klåda på somrarna. Vad göra?

Nej, vi har inte provat koticon. :confused:
Katterna är inte ute så mycket i solen/de är inte vita (de är gråröd/röd/röd).
Jag använder inte fästingmedel.
Jag får nog vända mig till veterinären igen.
Tack för svar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 458
Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 768
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp