Bukefalos 28 år!

2 tandläkare med olika åsikter. Hjälp?

MissFideli

Trådstartare
Jag sitter just nu i en sits jag tycker är jobbig. Min ångest grumlar intuitionen.
Jag har en infekterad tand. Med en 11 mm stor ficka över. Den är redan död och infektionen orsakar blåsor på tandköttet som är obehagliga. Tydligen tömmer den sig själv via dessa blåsor.
Men tandläkaren jag gick till sade direkt att den här måste rotfyllas. Jag trodde nog dom skulle dra den, men det var inget som tandläkaren ens tog upp. Tanden sitter bredvid en visdomstand, alltså långt bak.
Skrev och gnällde över det på facebook (mest kostnaden för rotfyllningen) och blev kontaktad av en kompis som jobbar inom tandvård. Hon och hennes tandläkare ansåg att prognosen var rätt dålig för att rotfylla en tand som har en så pass stor ficka och att risken var överhängande att jag ändå skulle få dra tanden. Dvs lägga ut 6-7000 i onödan.
Ringde en annan mottagning för råd och även dom tyckte det lät konstigt, men hänvisade mig till en duktig tandläkare för second opinion.
Dessutom går åsikterna isär när det gäller den pågående infektionen som har blossat upp igen efter att tanden öppnades och rensades. Min tandläkare så att infektionen kommer vara aktiv tills tanden är rotfylld, medan en annan så att man inte ska rotfylla en tand som är så infekterad utan måste häva infektionen först.

Vad ska man tro på? Det är så pass mycket pengar att jag inte vill riskera nått.
 
jag Har dragit ut en tand i liknande situation, dock var det inte tanden utan fickan som var över och runt som var infekterad.
Är det helt säkert att det är infektion från tanden?
 
Jag har också dragit ut en tand i liknande situation. Visdomstanden bakom kommer i horisontellt läge och bildade en ficka på 14 mm, där blev det ju ganska äckligt... så de drog ut tanden framför visdomstanden (den som var skadad, visdomstanden anses frisk även om den fortfarande inte kommit fram) och det har blivit bra. Du behöver ju inte den tanden ansåg min tandläkare.
 
jag Har dragit ut en tand i liknande situation, dock var det inte tanden utan fickan som var över och runt som var infekterad.
Är det helt säkert att det är infektion från tanden?

Bra fråga. Kan mycket väl vara fickan, tanden i sig har aldrig gjort ont eller ställt till problem. Fickan var 8 mm i mars förra året, men vi kollade inte huruvida tanden levde då utan jag fick bara order om att köra med mellanrumsborste för att den skulle läka ner.

Hur vet jag?
 
Kom på att jag ju har journalanteckningarna.

Fistulografi buckalt om 27, leder till den distala roten på 27.
Patologisk ficka på 11 mm b, 5 m p på tand 27.
Sebs test med el, tanden svarade negativt, Apikal parodontit av endodontiskt ursprung.
 
Bra fråga. Kan mycket väl vara fickan, tanden i sig har aldrig gjort ont eller ställt till problem. Fickan var 8 mm i mars förra året, men vi kollade inte huruvida tanden levde då utan jag fick bara order om att köra med mellanrumsborste för att den skulle läka ner.

Hur vet jag?
Jag fick samma råd först men infektionen kom tillbaka hela tiden. Min tand var det inget fel på, det var bara en visdomstand som inte kom upp som den skulle men för att få bort infektionen som låg inkapslad runt tanden var jag tvungen att dra den. Min ficka var ganska stor.
 
Jag fick samma råd först men infektionen kom tillbaka hela tiden. Min tand var det inget fel på, det var bara en visdomstand som inte kom upp som den skulle men för att få bort infektionen som låg inkapslad runt tanden var jag tvungen att dra den. Min ficka var ganska stor.

Infektionen blev ju värre och fickan ökade med 3 mm på lite mindre än ett år. Och den kom ju tillbaka igen efter öppning och rensning av tanden.
 
Är det yngre eller äldre tandläkare? Min erfarenhet är att de yngre hellre rotfyller medans de äldre och antagligen mer erfarna hellre drar ut.

Min tandläkare remitterade mig t folktandvården på Danderyds sjukhus för att dra ut en visdomstand och tanden framför men den yngre tandläkaren där frågade om jag ville ha den tanden kvar, att det skulle gå att laga när visdomstanden var borta. Så året efter kom jag tillbaks till ordinarie tandläkare (den äldre modellen) som remitterade mig igen för att dra ut den tanden …

Vet inte hur det hjälper i ditt beslutsfattande men själv skulle jag hellre dra ut än rotfylla, hört om flera som inte fått ordning på rotfyllda tänder, det är ju en död tand man lämnar kvar i munnen :cautious:
 
Jag har också dragit ut en tand i liknande situation. Visdomstanden bakom kommer i horisontellt läge och
Är det yngre eller äldre tandläkare? Min erfarenhet är att de yngre hellre rotfyller medans de äldre och antagligen mer erfarna hellre drar ut.

Min tandläkare remitterade mig t folktandvården på Danderyds sjukhus för att dra ut en visdomstand och tanden framför men den yngre tandläkaren där frågade om jag ville ha den tanden kvar, att det skulle gå att laga när visdomstanden var borta. Så året efter kom jag tillbaks till ordinarie tandläkare (den äldre modellen) som remitterade mig igen för att dra ut den tanden …

Vet inte hur det hjälper i ditt beslutsfattande men själv skulle jag hellre dra ut än rotfylla, hört om flera som inte fått ordning på rotfyllda tänder, det är ju en död tand man lämnar kvar i munnen :cautious:

Yngre. Hon tog inte ens upp utdragning, det var liksom rotfyllning direkt.
Jag vill ju liksom inte hamna i situationen att jag måste dra ut en nyligen rotfylld tand bara för att tandläkaren har bra självförtroende.

Men det lutar åt att dom får dra den ändå. Billigare och troligen bättre prognos.
 
Infektionen blev ju värre och fickan ökade med 3 mm på lite mindre än ett år. Och den kom ju tillbaka igen efter öppning och rensning av tanden.
Då är tanden alltså redan öppnad och rensad? I så fall är ju en rotfyllning resan påbörjad fast man inte fått bort dom bakterier som finns kvar i tanden?
Rotfyllning ska ju göras när infektionen i så fall är hävd, om du rotfyller nu så kan ju infektionen ligga kvar ändå.
Låter som att det bästa är att dra tanden. I dom fickor och blåsor du har kommer det ju fortsätta samlas bakterier. Fickorna måste ju öppnas upp eller på annat sätt avlägsnas om dom är så stora.
Allt detta är min egen erfarenhet och info hos tandläkaren genom åren( jag har haft en del problem nämligen) och jag kan så klart ha fel men i ditt ställe hade jag nog valt att lita på dom andra tandläkare och dra tanden.
 
Då är tanden alltså redan öppnad och rensad? I så fall är ju en rotfyllning resan påbörjad fast man inte fått bort dom bakterier som finns kvar i tanden?
Rotfyllning ska ju göras när infektionen i så fall är hävd, om du rotfyller nu så kan ju infektionen ligga kvar ändå.
Låter som att det bästa är att dra tanden. I dom fickor och blåsor du har kommer det ju fortsätta samlas bakterier. Fickorna måste ju öppnas upp eller på annat sätt avlägsnas om dom är så stora.
Allt detta är min egen erfarenhet och info hos tandläkaren genom åren( jag har haft en del problem nämligen) och jag kan så klart ha fel men i ditt ställe hade jag nog valt att lita på dom andra tandläkare och dra tanden.

Ja, hon öppnade den direkt. Sen var det bra en dryg vecka innan allt började igen. Därför ska jag in på måndag. För att öppna och rensa igen. Att dom säger att blåsan kommer komma och gå fram till att tanden ät rotfylld medan en annan säger att man inte ska rotfylla en tand där blåsan fortfarande kommer och går skrämmer mig lite. Utan att veta alls, känns det som att risken är rätt stor att man då låter infektionen fortsätta härja?
 
@MissFideli du måste ju lyssna på proffessionella naturligtvis, detta är enbart ett forum som är fullt med människor.

Jag har råkat väldigt illa ut med tänderna och rotfyllningar så jag är väldigt rigorid i mina åsikter om tänder. Jag är känslig för mediciner också, överkänslig kanske.

Var snäll mot dig, lycka till.
 
Kom på att jag ju har journalanteckningarna.

Fistulografi buckalt om 27, leder till den distala roten på 27.
Patologisk ficka på 11 mm b, 5 m p på tand 27.
Sebs test med el, tanden svarade negativt, Apikal parodontit av endodontiskt ursprung.
11 mm är ju en gigantisk ficka. Sett från djursjukvården så skulle den dras, särskilt om fickan blivit större sen sist.

Kan inte helt systemet som används i humanvården, men skulle gissa tand 7 i vänster överkäke (framtand är nr 1 tror jag).
Buckalt är mot kinden, p torde stå för palatinalt vilket är mot gommen och distala roten är bakre roten på tanden.
 
@MissFideli du måste ju lyssna på proffessionella naturligtvis, detta är enbart ett forum som är fullt med människor.

Jag har råkat väldigt illa ut med tänderna och rotfyllningar så jag är väldigt rigorid i mina åsikter om tänder. Jag är känslig för mediciner också, överkänslig kanske.

Var snäll mot dig, lycka till.

Absolut, men när en annan tandläkare sade att det var jättedumt att rotfylla istället för att dra, så blev det stopp i skallen på mig. Jag har en rotfylld tand som inte vållar mig besvär (dock öm att tugga på ibland) men denna sitter så till att jag från början trodde det var självklart att den skulle dras eftersom det var ett bättre beslut för denna tand. Därför känns den tätt stora kostnaden för en rotfyllning väldigt onödig om den ändå riskerar behöva dras senare.
 
11 mm är ju en gigantisk ficka. Sett från djursjukvården så skulle den dras, särskilt om fickan blivit större sen sist.

Kan inte helt systemet som används i humanvården, men skulle gissa tand 7 i vänster överkäke (framtand är nr 1 tror jag).
Buckalt är mot kinden, p torde stå för palatinalt vilket är mot gommen och distala roten är bakre roten på tanden.

Stämmer bra att det är den 7:e tanden. Och flyttar sig visdomstanden av sig självt är det ju perfekt!
Rotfyllde en hörntand på ena katten i höstas, det var lite kul :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp