Bukefalos 28 år!

3000+ kr underhåll för 5 dagar?

anhe

Trådstartare
Min sambo har sina 2 ungar ungefär 10 dagar i månaden (en halvtid borde ju rimligen vara 15 dagar). För dessa dagar betalar han 3000 kr i underhåll, plus att hans fd har bägge barnbidragen, då tar han även hälften av ev sjukfrånvaro. Låter det rimligt? Hur ska man räkna och tänka?
 
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Han betalar ju underhåll för de dagar han inte har dem. Summan är ju något högre än den som fk använder sig av som är 1273 per barn och månad så jag antar att de kommit överens.
Man ska ju tänka som så att barnen ska försörjas av föräldrarna efter deras förmåga. Där för går det ju inte att svara på om han bör betala mer eller mindre om man inte vet deras inkomster. Det är inte så att det med automatik är hälften av var förälder som ska betalas eftersom det står i lagen att var och en bidrar efter sin förmåga. Du skrev ju inte heller vem som betalar barnomsorg läkemedel kläder fritidsaktiviteter ordnar kalas ev glasögon och var barnen har eget rum. Är föräldrarna nöjda själva? Är de det är det ju toppen och då skulle inte jag lägga mig i om jag var du i första taget som i te har med det att göra.
 
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Han betalar ju underhåll för de dagar han inte har dem. Summan är ju något högre än den som fk använder sig av som är 1273 per barn och månad så jag antar att de kommit överens.
Man ska ju tänka som så att barnen ska försörjas av föräldrarna efter deras förmåga. Där för går det ju inte att svara på om han bör betala mer eller mindre om man inte vet deras inkomster. Det är inte så att det med automatik är hälften av var förälder som ska betalas eftersom det står i lagen att var och en bidrar efter sin förmåga. Du skrev ju inte heller vem som betalar barnomsorg läkemedel kläder fritidsaktiviteter ordnar kalas ev glasögon och var barnen har eget rum. Är föräldrarna nöjda själva? Är de det är det ju toppen och då skulle inte jag lägga mig i om jag var du i första taget som i te har med det att göra.


Nej de är inte överens och jag lägger mig inte i om han vore nöjd över situationen. De har ungefär samma inkomst, hon möjligen något högre. Men summan Fk använder sig av är alltså oavsett hur mkt umgänge man har. Har man mindre än halvtid betalar man denna summa. Punkt. Eller? Det känns ju på ett sätt lite absurt.... Hon står för barnomsorg och kläder, men de delar på glasögon och sånt. Det är ju fasta kostnader och ska ju naturligtvis delas.

Jag har ju ingen annan jämförelse än för mig själv och mina ungar, som jag har halvtid. Jag får bägge barnbidragen för mina ungar och det täcker alla fasta kostnader för ungarna, alltså, han ger mig sitt barnbidrag i underhåll kan man säga. Så på så vis kan jag inte begripa hur fem dagar kan kosta 3000 kr till. Vi har räknat lite på det sambon och jag, och om han går upp på halvtid skulle ungarna kosta honom ca 1500 kr per månad, utöver ett barnbidrag alltså, så som kostnaderna ser ut nu. Han skulle alltså tjäna 1500 kr på att ha dem halvtid, det trots att barnomsorgen skulle bli dyrare.
 
Senast ändrad:
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Nej man får göra avdrag för umgänget. Om jag minns rätt så drar man av 1/40 del av summan för varje dag man har barnen över ett visst antal dagar. Det finns en del att läsa på fk.s hemsida och på famratt .com.
Men han skulle behöva betala mindre om han gick via fk. Varför har de inte växelvis? Om det passar för barnen skulle det kanske vara bra, han verkar ju delaktig menar jag. Behöver de hjälp att enas så är ju familjerätten det första steget och sedan en stämning.
 
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Ja det är på gång med växelvis nu, men mamman gråter floder och krånglar lite (ganska mycket). Historien är som så att han lämnade henne när hon fortfarande var föräldraledig, då ville han naturligtvis ta större del av försörjningen, så då var ju underhållet helt ok, så hon skulle kunna fortsätta vara hemma. Han hade dessutom lite svårt med sin föräldraroll då. Nu jobbar hon heltid och situationen borde vara annorlunda? Den minsta är 16 månader, och den blåvägrar hon ha delad vårdnad om, hon anser att han är för liten (han är supertrygg och jättego på alla sätt och vis, men visst...). Den stora är fem år och skulle verkligen behöva träffa sin pappa mer, för det är enda stället där det finns struktur och regler i hans liv. Men där gnäller mamman om att pappan inte tog sitt ansvar fullt ut när han var helt liten, något pappan tydligen ska straffas för resten av sitt liv? Tror inte de är så osams så det ska behöva gå till rätt om saken, hon är nog mest stött över att han överhuvudtaget kräver mer tid, samt att ungarna verkar må väldigt bra hos sin pappa, att de fungerar bättre hos honom än hos henne svider nog rejält.
 
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Att den lilla på 16 månader är för ung för att bo växelvis håller jag helt med om, det tror jag familjerätten också tycker.
 
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Kolla upp Föräldrabalkens 7 kap. Där står det om underhåll och vilka möjligheter det finns att räkna av det. Börja där så har ni åtminstone en utgångspunkt.

Lycka till!
 
Sv: 3000+ kr underhåll för 5 dagar?

Jo, jag kan hålla med om att han är i minsta laget, men han bor ju i princip växelvis redan. Vet inte hur man gör på bästa sätt med barn i den åldern. Nu har vi den lilla 4 dagar i sträck vecka 1 + 1 dag vecka 2, vilket fungerar hur bra som helst. I vilket fall, motförslaget är att femåringen går upp på halvtid rakt av, inte stor skillnad för honom, den lilla fortsätter med sin 1/3 träffa pappa, 2/3 mamma, med sikte att minska skillnaden eftersom med en dag i taget då och då. Går ju också att öka umgänget till varannanvecka, typ, men inte öka antalet övernattningar, då blir ju umgänget halvtid, men han skulle sova hos mamma lika som nu? Jag vet inte riktigt vad som är bäst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp