Bukefalos 28 år!

Lorelie

Trådstartare
38\"

Vad kan det tänkas finnas för sadelmärken som är så breda som är 38"?
Hästen är en frieser, ryggen är lite svankig (men muskelbyggnad pågår, men helt rak tror jag inte han blir)
 
Re: 38\"

Varför just 38, bomvidderna skiljer sig enormt från sadel till sadel. Där hästen måste ha bomvidd 32 i ett märke, krävs 34 i nästa osv.

Men här har jag sett sadlar med bomvidd upp till 40, http://www.mustanghastsport.se/ så varför inte ringa och fråga vilka märken det kan tänkas handla om.
 
Re: 38\"

Jag menar att när man mäter den så ska tumstocken visa på 38". Vet att benämningarna kan vara olika på olika märken.
 
Re: 38\"

Det är inte jag som mätt, utan sadelutrovaren...

Jag tyckte väl att 38" lät mycket! Inte konstigt när det ska vara cm...
 
Re: 38\"

Men om du har haft ute en sadelutprovare så borde du inte fått det svaret.

Har du koll på vad h*n har för utbildningen så det inte är någon som sovit sig igenom en helgkurs bara. Då blir man faktisk diplomerad sadelutprovare.

Sadelutprovaren borde inte ha sagt vad du ska ha för bomvidd på sadeln utan vilken grad du ska ha på bommen på sadeln. Sen kan ju personen ha sagt det för ett speciellt märke då alla märken har olika grader för olika bomvidder.
 
Re: 38\"

Vad anger längdmåttet? Bomvidden mäts (såvitt jag vet) på koppjärnets vidd (i grader).

Tumstorleken brukar ange sitsstorleken i min värld.
 
Re: 38\"

Hoppas att du menar 38 cm och inte 38 tum för det blir en Väääldigt bred sadel.
Dom enda jag känner till som har den typen av måttangivelse är Appalosa sadlarna och den är BRED! nästan som en Haflingersadel.
 
Re: 38\"

Prestige och Apaloosa är väl samma sadel? Tycker för övrigt inte att deras sadlar är så breda...
 
Re: 38\"

Svar ja, med modellen Prestige går bara till stl 37 så möjligen skall det finnas någon annan modell av Appalosa som är större.
 
Re: 38\"

Zaldi Llaveneras är bland de vidare sadlar jag har sett! Jag har en 32 i bomvidd och den är ca 115 grader enligt våra mätningar. Du kan läsa mer om sadeln HÄR!
 
Re: 38\"

Prestige Golden Star finns i 38 i bomvidd, har själv provat den, var och hämtade den i Equilines monter i Falsterbo dock alldeles för smal för mitt halvblod ändå, så kom inte och säg att Prestige är vida i bommarna tycker precis tvärtom , bla Albion och County mfl är mkt vidare samma häst kunde sedan ha Albions MW alltså inte ens deras vidaste bom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 066
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp