Bukefalos 28 år!

39,5 i temp. Dag 12,

TinyWiny

Trådstartare
Influensan kom objuden indundrande här på juldagen men verkar inte vilja lämna mig. Så, nu vill jag ha era allra bästa tips. Jag blir snart knasig på det här eländet.

Var till vårdcentralen i torsdags, dvs. dag 10. Tyvärr träffade jag en läkare som var så rädd för att bli smittad att hen bara lyssnade ett halvt andetag på vardera lungan, ingen mer undersökning och att jag inte kan djupandas kvittade. Hen tyckte att jag kom i onödan, frågade lätt otrevligt vad jag själv trodde att det var för fel och att jag inte behövde komma dit för att få veta att jag är sjuk. Att jag blivit sämre dag för dag sedan den 30/12 verkade inte heller spela någon roll. Hen lyssnade inte ens på hur länge jag varit sjuk utan menade att jag kunde sjukskriva mig själv i sju dagar och att det borde räcka. Jag hade då fått vänta i nästan 40 minuter i väntrummet och var så slut att jag inte orkade tjafsa. Att sitta upp är liksom jobbigt.

Så, förutom c-vitamin, slemlösande, bricanyl i mängder för att alls kunna andas, febernedsättande (39,5 är alltså med febernedsättande i kroppen), vila och dryck, vad göra?
 
Gå tillbaka till vårdcentralen och be att få en annan läkare, eller om ni har någon jourvårdcentral i helgen.
Jo jag vet ju egentligen det men det känns så jobbigt. Både att ta sig dit, sitta där och att riskera att smitta en massa andra människor. Jag känner mig helt enkelt onödig som söker vård för något som lär gå över av sig självt och det var också det bemötandet jag fick på vårdcentralen. Jag vet ju att det är influensan och den läkaren jag träffade verkade inte tro att det var något annat. Visserligen utan att undersöka men ändå. Jag hade inte åkt till vårdcentralen alls om jag inte hade fått påtryckningar från en vän att jag verkligen borde.
 
Det beror ju på hur du mår. Influensan kan de ju inte göra nåt åt men om du har fått annat i samband med influensan som behöver behandlas så kan de ju göra det. Om du kontaktar VC igen så förklara hur du upplevde det förra besöket och att påpeka att du behöver en läkare som verkligen lyssnar på dig så att du kan vara trygg i att du fått den hjälp du behöver.

När jag hade influensan för några år sen så hade jag över 40 grader i 4-5 dagar. En hel vecka efter att febern försvunnit var jag helt slut. Det kan ta lång tid! När jag varit feberfri i 2-3 dagar gick jag till affären på andra sidan gatan (50 m promenad) och bara det lilla tröttade ut mig ordentligt!
 
Det beror ju på hur du mår. Influensan kan de ju inte göra nåt åt men om du har fått annat i samband med influensan som behöver behandlas så kan de ju göra det. Om du kontaktar VC igen så förklara hur du upplevde det förra besöket och att påpeka att du behöver en läkare som verkligen lyssnar på dig så att du kan vara trygg i att du fått den hjälp du behöver.

När jag hade influensan för några år sen så hade jag över 40 grader i 4-5 dagar. En hel vecka efter att febern försvunnit var jag helt slut. Det kan ta lång tid! När jag varit feberfri i 2-3 dagar gick jag till affären på andra sidan gatan (50 m promenad) och bara det lilla tröttade ut mig ordentligt!
Jag mår skit. Att gå tre meter gör mig andfådd. Likaså att prata. Att sitta upp är jobbigt. Jag är yr och känner mig... overklig?

Det är väl just att förklara jag inte orkar och det känns helt onödigt att ta energi till att förklara föregående besök, det kan ju ingen göra något åt nu. Känns helskumt då jag inte har några som helst problem att prata annars men jag orkar verkligen inte och särskilt inte när varje mening följs av en lång hostattack. Jag tänkte skriva ner symptomen isåfall om jag orkar ta mig dit igen för inte ens det orkar jag rabbla.

Ja absolut! Så är det ju. Det är ju inte första gången jag har influensa. Problemet nu är ju att febern inte går ner, att symptomen inte avtar.
 
Jo jag vet ju egentligen det men det känns så jobbigt. Både att ta sig dit, sitta där och att riskera att smitta en massa andra människor. Jag känner mig helt enkelt onödig som söker vård för något som lär gå över av sig självt och det var också det bemötandet jag fick på vårdcentralen. Jag vet ju att det är influensan och den läkaren jag träffade verkade inte tro att det var något annat. Visserligen utan att undersöka men ändå. Jag hade inte åkt till vårdcentralen alls om jag inte hade fått påtryckningar från en vän att jag verkligen borde.
Ibland har även läkare fel, och lunginflammation är inte att leka med. Grannen blev också hemskickad från vc men att hon bara skulle avvakta så skulle hon bli bra från influensan. Två dagar senare fick hon åka ambulans med dubbelsiddig lunginflammation och en vecka på sjukhus.
 
Jag mår skit. Att gå tre meter gör mig andfådd. Likaså att prata. Att sitta upp är jobbigt. Jag är yr och känner mig... overklig?

Det är väl just att förklara jag inte orkar och det känns helt onödigt att ta energi till att förklara föregående besök, det kan ju ingen göra något åt nu. Känns helskumt då jag inte har några som helst problem att prata annars men jag orkar verkligen inte och särskilt inte när varje mening följs av en lång hostattack. Jag tänkte skriva ner symptomen isåfall om jag orkar ta mig dit igen för inte ens det orkar jag rabbla.

Ja absolut! Så är det ju. Det är ju inte första gången jag har influensa. Problemet nu är ju att febern inte går ner, att symptomen inte avtar.

Det låter absolut som att du behöver träffa en läkare som lyssnar och tar sig tid. Men jag tycker absolut att du ska förklara iaf lite kort om ditt senaste besök och att du inte kände att du blev lyssnad på. Då brukar de anstränga sig lite extra för att visa en att de lyssnar och det brukar kännas bättre tycker jag.
 
Jag mår skit. Att gå tre meter gör mig andfådd. Likaså att prata. Att sitta upp är jobbigt. Jag är yr och känner mig... overklig?

Det är väl just att förklara jag inte orkar och det känns helt onödigt att ta energi till att förklara föregående besök, det kan ju ingen göra något åt nu. Känns helskumt då jag inte har några som helst problem att prata annars men jag orkar verkligen inte och särskilt inte när varje mening följs av en lång hostattack. Jag tänkte skriva ner symptomen isåfall om jag orkar ta mig dit igen för inte ens det orkar jag rabbla.

Ja absolut! Så är det ju. Det är ju inte första gången jag har influensa. Problemet nu är ju att febern inte går ner, att symptomen inte avtar.
Jag åkte på influensan andra veckan i december och är fortfarande inte bra. Segt som fasen, men tyvärr lite vården kan göra...
 
Jag åkte på influensan andra veckan i december och är fortfarande inte bra. Segt som fasen, men tyvärr lite vården kan göra...

Om man fått lunginflammation eller nåt annat som följd så kan de göra något åt det. Men annars har du helt rätt. Bara att vila, äta och dricka.
 
Ibland har även läkare fel, och lunginflammation är inte att leka med. Grannen blev också hemskickad från vc men att hon bara skulle avvakta så skulle hon bli bra från influensan. Två dagar senare fick hon åka ambulans med dubbelsiddig lunginflammation och en vecka på sjukhus.

Liknande hände mig. Flera läkare som inte lyssnade på lungorna. Hade dubbelsidig lunginflammation och hamnade sedan på intensiven.
 
Så länge med hög feber, jobbigt! Vad säger 1177 om du ringer dom?
 
Ibland har även läkare fel, och lunginflammation är inte att leka med. Grannen blev också hemskickad från vc men att hon bara skulle avvakta så skulle hon bli bra från influensan. Två dagar senare fick hon åka ambulans med dubbelsiddig lunginflammation och en vecka på sjukhus.
Jo det har de ju.
 
Jag åkte på influensan andra veckan i december och är fortfarande inte bra. Segt som fasen, men tyvärr lite vården kan göra...
Fortfarande feber med? Det andra, hosta, snuva, trötthet osv. tycker jag alltid brukar hänga med länge men feber såhär länge och så hög har inte hänt förut men den här influensan kanske är sådan? Jag brukar knappt få feber, förra gången jag hade lunginflammation var tempen aldrig över 38.
 
Du bör omgående söka läkare igen. Kompisen hade ''influensa '' visa sig vara någon elakt. Han fick en dunderkur med antibiotika men är fortfarande väldigt medtagen. Han blev sjuk på julafton.
 
Kontakta våden igen! Sambon fick lunginflammation som sedan blev sepsis, och fick ligga en och en halv vecka på IVA efter de symtom du beskriver..
 
Jag tycker också att du ska ta kontakt med vården igen. Kan du kanske ta med dig någon som kan föra din talan/skriva ner det du vill få sagt i förväg (inläggen du skrivit här är ju en bra början), så behöver du i alla fall inte ödsla den lilla energi du har på att få någon att lyssna på dig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp