Bukefalos 28 år!

4 år, söka fram och ner samt passig skritt

Ridaranka

Trådstartare
sorry, det är långt...
Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna bolla lite med alla duktiga dressyr-bukefalister.

Hästen tenderar att passa något i skritten, och jag har lärt mig att detta beror på spänningar/inaktivitet bak. Det är inte supermycket, men det finns där. Det har blivit mycket bättre efter promenader i klätterbackar och i skog, stock och sten samt lite cavaletti på lina, men jag tycker att han borde kunna bli mer ren fyrtaktig i skritten. Han blir ren i svag uppförsbacke. Han är ganska hög i energi kanske jag ska tillägga.

Han har en hel del muskulatur fram, hingst och lite "stockig hals" men den är inte kort. han saknar en del över rygg och rumpa, han är aktiv fram och verkar kunna glömma bort bakdelen. När han kom hade han lite svårt att vända i stallgången då all vikt verkligen låg fram, men nu har det blivit mycket bättre. Jag har tänkt att han är ju bara 4 och att jag inte ska vara för nojjig och tänker att med träning kommer det att bli bättre. Det är alltså inte någon gigantisk avart eller så. Jag vill ju bara hitta rätt sätt att träna honom på.

Jag longerar med hyffsat lagom lös inspänning vid sadelgjorden för att vänja in tygelkontakt (han blir passigare och hög i halsen utan inspänningen, så det känns bara lönlöst spring). Han verkar dock inte komma loss över ryggen så som jag skulle önska i longeringen, även om jag gissar att det kan se ganska fint ut för utomstående. Han funkar riktigt bra i galoppen, då rundar han fint och kommer igång med ryggen och rumpan. I skritten söker han sig neråt och kan slappna av, även om passigheten ligger där och lurar. Men i trav känns han lite stel och verkar hålla i sig lite. Han frustar emellanåt i traven och kommer då fram till bettet önskvärt och svingar jättefint, men det verkar som att han inte riktigt förstår att hålla sig kvar i det där svinget utan halsen kommer upp igen och han håller i sig.

När jag minskar volten i traven och får honom att vila mer på steget kommer halsen ut bättre, men jag vill inte hålla honom på sån liten volt längre stunder. Jag kan länga och korta stegen i traven något, men det känns inte som att det riktigt hjälper. Behöver något mer. Han söker inte heller "automatiskt" ner i cavalettin som många hästar gör, utan tittar ner och lyfter upp benen rakt upp.

Han har inga problem att så att säga "kröka på nacken" men han blir för hög i formen och söker kontakten högre upp snarare än längre fram och ner, och jag vill ju ha mer aktivitet bakifrån genom kroppen än bara spring framåt.

Hur gör ni för att hjälpa en sådan här häst att hitta till svinget?
 
sorry, det är långt...
Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna bolla lite med alla duktiga dressyr-bukefalister.

Hästen tenderar att passa något i skritten, och jag har lärt mig att detta beror på spänningar/inaktivitet bak. Det är inte supermycket, men det finns där. Det har blivit mycket bättre efter promenader i klätterbackar och i skog, stock och sten samt lite cavaletti på lina, men jag tycker att han borde kunna bli mer ren fyrtaktig i skritten. Han blir ren i svag uppförsbacke. Han är ganska hög i energi kanske jag ska tillägga.

Han har en hel del muskulatur fram, hingst och lite "stockig hals" men den är inte kort. han saknar en del över rygg och rumpa, han är aktiv fram och verkar kunna glömma bort bakdelen. När han kom hade han lite svårt att vända i stallgången då all vikt verkligen låg fram, men nu har det blivit mycket bättre. Jag har tänkt att han är ju bara 4 och att jag inte ska vara för nojjig och tänker att med träning kommer det att bli bättre. Det är alltså inte någon gigantisk avart eller så. Jag vill ju bara hitta rätt sätt att träna honom på.

Jag longerar med hyffsat lagom lös inspänning vid sadelgjorden för att vänja in tygelkontakt (han blir passigare och hög i halsen utan inspänningen, så det känns bara lönlöst spring). Han verkar dock inte komma loss över ryggen så som jag skulle önska i longeringen, även om jag gissar att det kan se ganska fint ut för utomstående. Han funkar riktigt bra i galoppen, då rundar han fint och kommer igång med ryggen och rumpan. I skritten söker han sig neråt och kan slappna av, även om passigheten ligger där och lurar. Men i trav känns han lite stel och verkar hålla i sig lite. Han frustar emellanåt i traven och kommer då fram till bettet önskvärt och svingar jättefint, men det verkar som att han inte riktigt förstår att hålla sig kvar i det där svinget utan halsen kommer upp igen och han håller i sig.

När jag minskar volten i traven och får honom att vila mer på steget kommer halsen ut bättre, men jag vill inte hålla honom på sån liten volt längre stunder. Jag kan länga och korta stegen i traven något, men det känns inte som att det riktigt hjälper. Behöver något mer. Han söker inte heller "automatiskt" ner i cavalettin som många hästar gör, utan tittar ner och lyfter upp benen rakt upp.

Han har inga problem att så att säga "kröka på nacken" men han blir för hög i formen och söker kontakten högre upp snarare än längre fram och ner, och jag vill ju ha mer aktivitet bakifrån genom kroppen än bara spring framåt.

Hur gör ni för att hjälpa en sådan här häst att hitta till svinget?

Problemet är ju att han spänner sig och inte kommer till riktig bjudning.
Över stock och sten i skogen tror jag är bra.

När man ska jobba med att få bort passighet i skritten gör jag det helst avsuttet för hand i träns och lär in en riktigt låg form med sökning fram/ner för att få bort spänningar i underhalsen och få dem att släppa ut halsen ur manken och helt enkelt slappna av.
Det är svårare att få till bra resultat uppsuttet på kort tid på en oskolad häst.
Den hästen kan ju inte formgivning. Vet inte vad det betyder med olika hjälper.

Är det så att den håller balansen i underhalsen kommer den bli spänd och oren i takten.
Är det så att den inte har förtroende för handen kommer den backa av bettet, bli spänd i underhalsen och resultatet blir iaf enligt ovan.

Vet du inte riktigt hur man formger en häst tror jag du bör fokusera på att rida ut i buschen tills hästen börjar bjuda normalt.

Min häst tex hade aldrig gått att få sluta passa eller spänna av och komma i ärlig form genom inspänning eller bommar eller likn. Han hade svanhalsat sig och passat vidare. ;)

Börjar du joxa med skritten och hästen inte bjuder till handen genom bettet får du passtendenser. Hästen måste släppt till genom kroppen innan man börjar påverka skritten a la korta den eller försöka formge och misslyckas uppsuttet.

Framåt nedåt är för mig ett av första stegen då man väl börjar skola efter inridningen.
Men då måste man ha ett system som hästen förstår och veta hur man ska applicera det.
Så om du ska börja det jobbet tycker jag du ska kontakta en tränare som kan hjälpa dig!
Det är inte kul med hästar som behöver omskolas. Bättre att få det rätt från början. :)
 
Tack för ditt svar.

Jag rider inte så mycket än, tycker han har för lite muskler i rygg och bakdel för det. Min beskrivning här gäller bara longeringen och promenader med jogg. Tänkte börja tömköra så småningom, men behöver lära känna honom lite mer innan jag introducerar en till töm känner jag. Han är lite pigg och busig.

Har provat att rida några gånger i skogen, skritt och trav, någon liten liten galopp när det fallit sig naturligt. Han känns mjuk och fin och bjuder på framåt och rundar in i tygeln i den form han själv väljer. Jag "mixtrar" inte något utan har en tygellängd och sen åker vi, typ. Inga krav mer än start och stopp och sväng. Han väljer själv att lägga sig i en svagt rundad form. Han har alltså inga svanhalstendenser, utan känns bara spänd och håller i sig. Men visst, underhalsen jobbar nog där ändå.

Har även ridit lite några få gånger i ridhus, och han är lättare att formge uppsuttet och kan då bättre komma fram och ner med nosen i traven och tar gärna yttertygel. Men då han är för dåligt musklad vill jag inte rida mer än så nu till en början, därför tänkte jag om det kanske fanns något sätt att få honom att förstå bättre i longeringen.

Men det är väl eg tömkörningen jag behöver komma igång med gissar jag...

Tränaren har sina träningar i ett annat ridhus och tyvärr sker ridlektioner bredvid på andra halvan och det blir för mycket. Skall höra om han kan komma till ett annat ridhus, där jag har möjlighet att vara själv. En sak i taget lixom :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 209
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp