Bukefalos 28 år!

42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Sjuka människor borde avlivas precis som man gör med djur som anses "störda". Det finns ändå ingen vettig människa som vill ha sådant folk kvar...



Det kan komma en dag då även du blir sjuk och störd, vilken avlivningsmetod rekommenderar du till dig själv?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Givetvis menar jag med "sjuka" i detta fallet människor som begår övergrepp av denna art som beskrivs i artikeln, eftersom mitt inlägg just är en kommentar på artikeln. Om jag mot förmodan en dag skulle bli så sjuk att jag begår denna typ av övergrepp mot djur skulle jag föredra samma behandling som jag själv utsatt djuret för samt efterföljande avlivning med en metod utsedd av annan, tack.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Om jag mot förmodan en dag skulle bli så sjuk att jag begår denna typ av övergrepp mot djur skulle jag föredra samma behandling som jag själv utsatt djuret för samt efterföljande avlivning med en metod utsedd av annan, tack.


Och då kommer givetvis följdfrågan, vem ska utföra behandlingen på dig och vem ska avliva? En frisk ostörd människa?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Jag tycker inte att ditt resonemang står i relation till att detta är min spontana reaktion på en artikel? Jag må ha åsikter som inte överensstämmer med andras, men i grund och botten handlar min uppfattning om att jag ser det som så att Det lidande man är beredd att tillfoga någon annan - det skall man även vara beredd att mottaga själv. Så enkelt ser jag på saker och ting och det är ett måtto jag utgår från i alla frågor, inte minst de som rör djurmisshandel.
Hur det skulle kunna yttra sig en dag då världen fungerade på det sättet i övrigt också, och inte bara som min högst personliga åsikt, det har jag inte behövt ta ställning till. Men om du verkligen vill driva denna fråga i den här tråden istället för att diskutera det som tråden handlar om - det specifika fallet - så går jag bara vidare på min linje och säger som så att det måste ju vara en läkare jag menar? Det hästen utsätts för är ju just detta, vad en man utsätter henne för samt konsekvensen dvs ett oerhört lidande och sedan avlivning av en veterinär.

Du får ha dina åsikter och jag mina. Jag anser mig inte ha mkt till övers för sådana förövare och du verkar inte ha mkt till övers för mina åsikter. Jag tycker inte att det är en självklarhet att människor står över djur i värde. Det är bara att konstatera att du och jag inte tycker samma saker men jag vet inte om det är någon ide att vi munhuggs om det här? Låt detta vara en tråd som kommenterar artikeln istället för vad de som skriver här tycker gentemot varandra. Om du ändå vill diskutera vidare med mig kan du göra det via PM, annars kan vi helt enkelt bara acceptera att du tycker si och jag tycker så..?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Varför skall vi som inte tror på tortyr misshandel o dödsstraff inte få reagera när detta förs fram som bra "behandling", ofta dessutom kopplat till okunniga påståenden om psykisk sjukdom eller konstiga läggningar.
PL
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Nej, ni får inte reagera för era vårda-och-tyck-synd-om mentaliteter är precis anledningen till att folk till och med frivilligt begår brott i detta land.

Vårda en djurplågare...ska man skratta eller gråta? Och du tror självklart att han blir "frisk" sen eller? Det var bara en dålig dag för honom?:crazy:

Vi som INTE tror på metoder som innebär sidenhandskar och som inte tycker att det är synd om brottslingar, då? Sluta dadda..blir ju illamående.:eek:
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

BRA.....:bow: Sluta fjanta med brottslingar...vård...ha ha det har ju gått bra hittills va??:mad:
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Kan du citera mig där jag uttryckligen framför att ni inte får uttrycka era åsikter? Jag har däremot uttryckligen skrivit "Du får ha dina åsikter och jag mina".
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det finns forskning som visar att människor som våldför sig på djur med stor sannolikhet kommer att våldföra sig på människor om de får fortsätta. Om vi tänker som så att denna man återkommit om något år och gjort detta mot en människa, vad hade reaktionen då blivit, speciellt om det gällt ett barn? (Det finns även forskning som tyder på att denna typ av förövare riktar sin sexuella frustration mot djur och barn eftersom de båda är försvarslösa, det är inte säkert att de går på en vuxen person även om det givetvis händer).

Självklart finns folk av annan åsikt men jag tror att den större delen av befolkningen skulle reagera med mycket hårdare ord än vad som framkommer då det gäller djur. Varför?

Tidelag är heller inte förbjudet enligt lag. Det påstås bla att det inte kan bevisas att djur far illa av det, min motfråga är då: Kan det bevisas att djur INTE far illa av det? Om folk skulle ta och plocka fram sitt sunda föruft och istället för att tänka i termer om bevisning, försöka se det normala i att ha sex med djur, hur många tycker då ärligen att det är ett normalt och friskt beteende att ens försöka ha sex med ett djur - oavsett om man kan uppvisa att djuret fått fysiska skador eller ej?

För inte alltför längesedan ansågs även homosexualitet vara en sjukdom man kunde vårda bort. Hur många har lycktas vårda en homosexuell till att bli heterosexuell trots att man försökt i så många år?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Vad i detta fall tycker du tyder på psykisk hälsa och "normal" läggning?

Om man ska döma av många svar, så verkar det vara få som kan anses som normala allvarligt talat. Det kan ju knappast anses som normalt att anse våld på människa är försvarbart enkom därför att de är en gärningsman. Den typen av gärningsman som beskrivs här, har ju definitivt en snedvriden tankegång men det har man nog också om man kan anse att våld på en sådan individ är enda lösningen.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Att låsa in är väl också en form av våld? Och ändå görs det dagligen runtom i landet på instutitioner av olika slag. Tyvärr är det inte så vackert som det borde vara - att det inte förekommer situationer där våld "måste" förekomma.
Jag anser att det viktigaste alltid måste vara att skydda ev brottsoffer och att sedan gärningsmannens väl och ve av naturliga skäl får komma i andra hand. Han har valt situationen på ett sätt som offret aldrig kunde ha valt sin och därför anser jag att hans vilja är mindre viktig i sammanhanget.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

En människa som begår den här typen av gärning är ju knappast frisk i huvudet, det är nog inget val den personen har gjort själv i regel drivs dessa människor till gärningen för att de känner att det måste vara så.

En människa som anser att man ska slå ihjäl eller lemlästa denna person, och dessutom är kapabel till det kan ju inte heller anses som frisk. Bara tanken att använda våld mot en levande individ är ett sjukt sätt i mina ögon, jag ser inget som försvarbar alls.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du menar alltså att så fort man inte valt sin livssituation så kan man inte ställas till svars för sina handlingar? Om jag slår till någon så får väl den personen inte mindre ont för att jag säger att jag handlade i affekt?

Och så ska vi väl även ta hänsyn till det faktum att det är skillnad på tanke och handling? Om jag TÄNKER att detta är en gärningsman värd, är det väl ändå inte i närheten av vad en gärningsman GÖR mot ett offer?
Skillnaden - mellan mig och en gärningsman, sjukt eller friskt eller vad man vill kalla det - ligger väl ändå i att handla eller inte handla? Därmed kan jag inte säga att jag inte handlat om det varit min egen häst som blivit utsatt, på precis samma sätt som många föräldrar handlar då deras barn utsatts.

Jag tror att merparten av befolkningen faktiskt ganska ofta tänker i form av våld, konstiga fantasier, fetischer etc men att få verkligen utövar det. Jag skulle gärna vilja träffa den person som aldrig tänkt i någon form av våld eller annan sk olämplig handling.

Om någon vill göra en sinnesundersökning av mig pga mitt sätt att tänka, så ställer jag gärna upp. Men jag tror inte att det hittas speciellt mkt annat än vad som hittas i de flestas huvuden. Skillnaden är väl kanske att jag säger det många inte vågar säga eftersom de är rädda att bli ifrågasatta?
 
Senast ändrad:
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det lidande man är beredd att tillfoga någon annan - det skall man även vara beredd att mottaga själv. Så enkelt ser jag på saker och ting och det är ett måtto jag utgår från i alla frågor, inte minst de som rör djurmisshandel.


. Jag tycker inte att det är en självklarhet att människor står över djur i värde.



Men du har ju så konstigt resonemang att du inte verkar se det själv.:grin:


Om nu en person är sjuk och har knivstuckit en annan människa till döds, ja då ska den enligt dig ha samma behandling och jag antar att någon ska utföra handlingen.Men då har ju även någon utfört samma vidriga dåd, så då måste i sin tur, med ditt resonemang, någonannan göra samma sak med någon.Osv osv, då tar det aldrig slut.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Fast skillnaden är stor på att tänka och att utföra, en frisk människa som tänker har i regel spärrar. Det är just detta som gör denna människa frisk, medan den som inte är vid sina sinnens full bruk har mist sina spärrar för länge sedan och klassas då som sjuk. Vissa saker är to m medfödda, sinnesåkommor alltså.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det skulle vara intressant att veta vad ni, som tycker att jag verkar vara en fullkomligt kallsinnig och hemskt fruktansvärd människa, själva kände inombords då ni läste artiklen.

Vad kände ni då ni tänkte er in i ponnyns situation? Vad tänkte ni om ägarnas situation då de hittade ponnyn, och då de transporterade den till djursjukhuset vilket ligger drygt 10 mil från platsen? Och vad tänkte ni då ni tänkte er in i vad man känner då man tvingas att avliva ett så skadat djur, som dessutom fått sina skador till följd av en sådan här grej?

Jag tror säkerligen att ni tänkte att det är synd om mannen som nu låtsas att han inte gjort det:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp