Bukefalos 28 år!

5-års kontroll!

fettso

Trådstartare
Igår var vi med äldsta dottern på 5-års kontroll.

Hon fick underkänt på det mesta:crazy:

Hon skulle stå på ett ben i 20 sekunder utan att sätta ned andra foten(gällde båda benen).
Sedan hoppa 10ggr på ett ben(båda benen).
Inget av detta klarade hon och då sa hon på BVC att hon har ngt problem med balanssinnnet:confused:
Hon ville att vi skulle öva på att hoppa på ett ben hemma, så jag sa till henne att hon nu går andra året i en gymnastikgrupp så det räcker för mig.
Jag försökte förklara att hon både travar och galopperar på shettisen där hemma.

Vidare så vägde hon för mkt=överviktig vilket hon verkligen INTE är.
Hon var 109,5 sm lång och vägde 20,6 kg.
Hon har varit underviktig fram tills hon blev 3 så vi är mer än glada att hon blivit sund i kroppen.
Så där fick hon ytterligare en anmärkning.

Hon skulle klippa ut en cirkel, vilket hon gjorde bra men hon höll tydligen saxen fel så det fick vi i hemläxa:crazy:
Till saken hör att hemma har hon inte haft tillgång till sax.
Hon skulle skriva sitt namn Melissa(långt) och det klarade hon inte, inget vi övat hemma någonsin dessutom höll hon pennan fel igen.

När det kom till att räkna pennor så hade Melissa tröttnat på henne, så hon brydde sig inte alls=underkänt.

Hon kunde heller inte säga R korrekt.

Ska det vara såhär?Press på små barn tycker jag är fel!
Hon sa att det är för att man ska kunna sätta in speciallärare till dom barn som behöver det så tidigt som möjligt.
Jag anser detta skrämmande, prov tidigare och tidigare och betyg redan i lågstadiet och speciallärare, är det lösningen?
Ja vi ser ju hur bra det fungerat hitills.
 
Sv: 5-års kontroll!

Nej inte vill man att det ska ställas onödiga krav. Men det är väl bra att få reda på om det finns problem med t ex balanssinnet? Kan det inte ligga något i det då?
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag tycker att det är BRA att dom fångar upp i tid, bara för att hon börjar med stödhjälp betyder inte att hon kommer behöva det för alltid eller alls egentligen.

Detta var ju bara steg ett .
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag tycker du ska ta det lugnt, det är säkert inget fel på din goa tös! Dom där " besiktningarna" är väl bra i vissa fall men i de flesta fall resulterar dom bara i massa oro. Din dotter klarar ju av att rida, och hon är inte van att använda sax( vilket e helt naturligt, vad kan inte en femåring hitta på med en sax!) Vad gäller vikten så hade jag samma problem som du, min tös var underviktig som två åring men blev en stadig bit i fyra femårsåldern. Så ta det bara lugnt, en kram från mej till dej och din dotter! Tant Ylva
 
Sv: 5-års kontroll!

Fast egentligen är det inga extrema krav på en femåring för att vara helt ärlig, stå på ett ben kan min tre åring, hoppa är det värre med än så länge men han försöker nästan hela tiden. Det är väl bra att de kan fånga upp dem tidigt istället, kompisens son fångade de upp på dagis och gav honom lite extra stöttning och träning där och det behövdes inte så mycket. Men hade de väntat för länge så hade det kanske krävts en större insats.

Sen vet jag inte om din dotter går på förskola eller inte, men ialla fall så tycker jag att de får lära sig massa saker där, åter igen så klipper min treåring nästan cirklar och även om jag inte låter honom klippa utan uppsikt hemma så är han duktig på att hantera saxen. Han känner igen sitt namn och har börjat lära sig skriva av det, det håller de på med ganska så mycket på förskolan och barnen tycker att det är jättekul, att räkna tycke hans stora syster är jättekul och han hänger på så han kan räkna till 10, och börjar även förstå lite plus. Det är inget som vi "jobbar" med hemma, men Elin som är sex år ber oss att ge henne tal att räkna och då vill han oxå ha det.

Men som sagt, se det inte som en katastrof utan se det som en hjälp som kan stötta din dotter istället. Varför inte hoppa på ett ben hela familjen varje kväll, sitta och skriva och klippa en stund tillsammans osv?
 
Sv: 5-års kontroll!

Ett litet avsteg från trådens egentliga ämne - angående saxar så var jag länge tveksam, ända tills jag hittade plastsaxar, som går att klippa i papper med men ingenting annat... Det finns även andra varianter än plast, men som inte går att skada sig på.
Me Löve... :D
 
Sv: 5-års kontroll!

Ett ytterligare avsteg, men mina huliganer har fått tag på min "mönster" saxar, och klipper i alla papper de får tag på, det blir vågor, zickzack och oregelbunden zickzack och de är inte heller allt för vassa, och trubbiga i ändan. Men så har vi oxå regeln att man tar inte någon sax utan att fråga om lov först.
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag har inga barn än (väntar mitt första inom kort), så jag har inget självupplevt att relatera till. Dock tycker jag mig läsa in att du reagreat på BVC- besöket och dess utfall som kritik riktad mot dig och din dotter och därför gått in i försvarsställning för att slippa se att det kanske finns ett uns av sanning i det de sade där? Det är ju inte så konstigt, eftersom barn är det värdefullaste och mest älskade man har. Jag vet inte vad en 5- åring ska kunna och vad de ska ha för BMI, men troligtvis finns det ju någon sorts kunskap bakom testerna, och om det nu var så att det var flera saker som inte gick riktigt bra, och som indikerar någon lättare motorikstörning e d då är det väl i stället väldigt värdefullt att det uppmärksammas NU så att flickan kan fångas upp och få extra träning (om det ens behövs) i god tid i stället för att hon t ex halkar efter när hon börjar skolan.

Det handlar ju inte om att döma eller göra din tjeja mindre värd, och inte om att tävla eller betygssätta, utan tvärt om att hjälpa till om det behövs :)!

Stort LYCKA TILL!!!
 
Sv: 5-års kontroll!

Att inte kunna hoppa på ett ben 10ggr tycker inte jag är ngn större avvikelse.
Hon kan stå på ett ben och hoppa några hopp iaf, men inte tillräckligt för BVC.

Hennes lillasyster har alltid varit mer våghalsig och aktiv.
Hon gör spagat,splitt,hoppar på ett ben osv och hon är 3 år.

Men alla är ju olika!

Hade hon haft problem hade jag själv sökt hjälp, men hon är en helst normal
liten tjej!
Hon pratade väldigt tidigt, blev torr tidigt(även nattetid),rider med bra balans på shettisen, hemma kan hon räkna både på svenska och på engelska.
Jo hon går på dagis, sedan hon var 1år.
 
Sv: 5-års kontroll!

Ta det inte som kritik från BVC utan ta emot den hjälp du kan får därifrån i stället! Jag tycker det är jättebra att dom faktiskt gör sitt jobb.
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag förstår ändå inte riktigt.

Anser du att 5-årskontrollen är onödig? Att testerna skulle vara enklare? Att personalen inte ska påpeka om barnet inte klarar testerna?

Eller var det själva tillfället som var olustigt, tog din dotter illa vid sig?

Jag menar, om du är säker på att allt är i sin ordning finns det ju ingenting att oroa sig för.
 
Sv: 5-års kontroll!

De ska inte behöva kunna skriva sitt namn på 5 årskontrollen, däremot ska BVC uppmärksamma hur de håller i pennan och koordinerar att använda sax.

Min son hoppade heller inte på ett ben på 5 årskontrollen, han hade redan då tröttnat på sköterskan och sa åt henne att hon kunde hoppa på ett ben själv...
Jag visste ju att han kunde, däremot ville han inte ta hennes instruktioner.

Våran BVC är bra, men hade svårt att få min son nyfiken på det hon ville att han skulle visa.
Senare på hörseltestet så vägrade han att visa när han hörde, så enl den skulle han varit stendöv. Vilket han inte alls är.

Det är bra att man fångar upp barns svårigheter, om det finns några, däremot så kan ju BVC uttrycka sig på olika sätt, och man tar emot informationen olika.
 
Sv: 5-års kontroll!

Hur tokigt håller hon pennan då? Jag håller också pennan "fel" men jag är "rätt bra" på att teckna, har iallafall haft det som heltidsjobb sen jag var 15! ;)
 
Sv: 5-års kontroll!

BVC ska man ta med en nypa salt ibland men jag håller inte med dig att de är helt fel ute om din dotter även om det känns lite overkill att tro att det är fel på balanssinnet.
Hon skulle stå på ett ben i 20 sekunder utan att sätta ned andra foten(gällde båda benen).
Sedan hoppa 10ggr på ett ben(båda benen).
Det bör en femåring klara speciellt en tjej.
Hon ville att vi skulle öva på att hoppa på ett ben hemma, så jag sa till henne att hon nu går andra året i en gymnastikgrupp så det räcker för mig.
Det där tycker jag var ett jäkligt visset uttalande, hur svårt är det att träna på att hoppa på ett ben några gånger om dagen? Har du studerat din dotter på gympan, ordentligt, vad gör hon, följer hon alla andra barn eller hoppar hon över vissa saker?
Många barn gör det och man tänker inte på att de inte gör samma rörelser som de andra.
Vidare så vägde hon för mkt=överviktig vilket hon verkligen INTE är.
Hon var 109,5 sm lång och vägde 20,6 kg.
Vikt hos barn är väldigt individuell och handlar det inte om hängbuk och lår så tjocka att benen inte går ihop och att ni äter någorlunda vettigt så se genom fingrarna med detta, BVC har så otroligt svårt att gå ifrån sina älskade kurvor ;)
Hon skulle klippa ut en cirkel, vilket hon gjorde bra men hon höll tydligen saxen fel så det fick vi i hemläxa
Till saken hör att hemma har hon inte haft tillgång till sax.
Hon skulle skriva sitt namn Melissa(långt) och det klarade hon inte, inget vi övat hemma någonsin dessutom höll hon pennan fel igen.
Varför får hon inte ha en sax? Hon är ju 5 år! Att visa sitt barn hur man håller saxen är väl självklart.
Att skriva sitt namn är något som man måste ha intresse för och det kommer säkert den stund då intresset vaknar.
Håller man pennan mycket konstigt kan det vara läge att försöka korrigera så att man längre fram inte ska drabbas av kramper i handen när man skriver.
När det kom till att räkna pennor så hade Melissa tröttnat på henne, så hon brydde sig inte alls=underkänt.
Klarar man ingenting blir det inte roligt och då vill man inte fortsätta, det hade varit bättre att bryta och ta en ny träff.
Hon kunde heller inte säga R korrekt
Det är däremot jätteviktigt, släpp inte detta och se till så att logopedhjälp sätts in i god tid innan skolstart, ungefär genast!
Men det innebär att ni som föräldrar måste lägga tid på daglig träning både på mungymnastik och ljudträning
Jag anser detta skrämmande, prov tidigare och tidigare och betyg redan i lågstadiet och speciallärare, är det lösningen?
I dagens skola får ingen extra hjälp om de inte är i stort behov av den, var säker på det. Det är få elever som kommer i åtnjutande av speciallärarkompetens.
Prov och betyg vill jag inte se men hjälp att klara av det jag åläggs att göra i skolan det tycker jag är en mänsklig rättighet!
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag håller också pennan "fel" men jag är "rätt bra" på att teckna, har iallafall haft det som heltidsjobb sen jag var 15!
Jag har upptäckt att många som är konstnärliga håller pennan vilande mot ringfingret istället för mot långfingret och det kallar jag ett försumbart "pennfel"!
 
Sv: 5-års kontroll!

Tja du, känns som ni är lite på kollisionskurs. En tanke som slår mig är; varför fick ni inte en ny tid där man gör en koll till om ett tag? Då kan resultatet bli ett helt annat.

Vad gäller din dotters vikt har jag en aning om att hon faktiskt efter BVCs mallar ligger något högt. (:o borde ju verkligen ha det färskt i huvudet eftersom jag läste dem så sent som idag, praktiserar via min utbildning just nu på vårdcentral och bvc.) Gjord een snabb ungefärlig skattning och hon ligger på ungefär 17 i BMI, vid hmm 20-21 (har jag för mig) så är det ganska kraftig övervikt på barn i den åldern. Redan tidigt ska BVC ta upp detta med föräldrarna samt erbjuda konsultation av dietist etc.

Nu är det ju så att allt kan framföras på ett mer eller mindre pedagogiskt sätt.

Sålänge barnet klipper ut en cirkel så har ju vederbörande faktiskt nått resultatet av det efterfrågade. Huruvida problemlösningen ska te sig exakt lika hos alla (läs: hur hålla saxen) är inte högsta prio i mina ögon. Däremot kan det ge en fingervisning, likaså hur pennan greppas. Men att kommentera det nedlåtande tycker jag är tråkigt.

Man kan ju fråga om h*n brukar hålla så och om det funkar bra.

Skriva namnet behöver man inte heller ta så hårt på, Visst tusan är det skillnad på Melissa och Ida t.ex. Men det är ju bra om barnet iallafall kan en del av det.

Balansen borde man kanske hålla ett öga på, men funkade det inte idag så kanske det gör det om en månad, i morgon eller nästa vecka. Alltså hade jag nog valt att kalla barnet igen.

För i mina ögon så är vi alla individer och att komma på kontroll till en människa man inte sett på minst ett år typ, kan för många barn och vuxna med för den delen te sig obekvämt och man kan "glömma" de mest vanliga saker.


Nä, så min tanke är om det är likadant vid ett återbesök, ja då skulle jag ta och fundera! Både en och två gånger.

Kanske hade din BVC tant fel tonfall idag. Men i grund och botten så görs detta för att just kunna upptäcka avvikelser. Ju tidigare man kan sätta in resurser ju tidigare och lättare får individen det. Så jag har svårt att tänka mig att hon var taskig med flit. Men som inom alla yrken finns det mer eller mindre smidiga människor.

Detta är mina tankar om det hela.


Gira :banana:


Ps. Min äldste son kunde med inte skriva hela sitt namn samt vägrade räkna när vi var där. Men han blev godkänd. För räkna -det kunde han -Hemma!
 
Sv: 5-års kontroll!

Men motoriska och perceptionssvårigheter kan tyda på att man faktiskt kan få problem med inlärning. Så det är bra att BVC har koll!
 
Sv: 5-års kontroll!

Varför vill du inte att din dotter ska få hjälp?

Varför vill du inte ta emot stöd i ditt föräldraskap så du kan coacha henne bättre??

Det är ett anmärkningsvärt "dåligt" resultat du beskriver. Din dotter är ingen dålig person men hon presterar sämre och väger mer än vad som är normalt i hennes åldersgrupp.

Istället för att tolka det som kritik och bli sur kan du väl försöka se det för vad är - en kontroll av ifall barnet behöver någon hjälp inför skolstarten för att inte komma in snett och vara efter de andra.

Ju tidigare man kan vända det åt rätt håll ju bättre.
 
Sv: 5-års kontroll!

Det låter inte som att din BVC-kontakt var speciellt pedagogisk....

Självklart är det varken roligt för dig eller ditt barn att få "underkänt" på grejer hon bör klara i den åldern men det är väl bra att redan nu fånga upp grejer ni kan träna på?! Dessutom har du säkert själv en god uppfattning om hennes förmåga och kan kanske lättare "leka fram" olika träningsmetoder.

Mina 3-åriga tjejer hoppar på ett ben båda två. Den ena var dock både tidigare och bättre på att hoppa men den andra har tränat flitigt (på eget bevåg, de har båda anammat att "om man tränar blir man bättre") och är snart ikapp.

Vikten tycker jag att du kan ta med en nypa salt, speciellt eftersom hon tidigare varit underviktig.

Sax kan jag inte förstå att hon inte fått tillgång till? Det finns dessutom (som Ameo sa) speciella barnsaxar som bara klipper papper.

Att skriva sitt namn tycker jag är betydligt tuffare om man heter Melissa än om man heter Bo! Däremot är det något som ni kan träna att öva hemma.
Mina 3-åringar skriver redan sina namn på 5 resp. 4 bokstäver.
Kollar ni något på "5 myror..."? Ett rätt lättsamt sätt att introducera bokstäver och siffror. Att skriva namnet på ex.vis ett djur de ritar, spela memo med bilder och namnet skrivet under är också leksamma sätt att introducera alfabetet och ökar igenkänningsfaktorn för orden.

VÅr 5-åriga kusin kan inte heller säga R men där var inte BVC bekymrad så jag antar att det är olika på olika ställen?

Jag har själv alltid hållit pennan som en kratta och alltid fått tillsägelser, efter/under juristlinjen blev det rent bedrövligt dåligt. Vi har därför varit väldigt noga med hur barnen håller pennan redan från början just för att det ska bli lättare för dem än vad det var för mig.

Självklart ska inte en BVC-koll innebära press på barnet. Däremot kan det vara ett "wake-up call" för en förälder att introducera sax, bokstäver, dra igång "hoppa tävlingar" m.m. Man får helt enkelt veta vad som är förväntat av en 5-åring.

Sedan är antagligen din dotter långt framme på flera andra områden (och kan kanske räkna etc. hemmavid) och då är är det inte ett problem att hon inte visar vad hon kan på BVC om hon kan det hemma.

Jag tror också att det är viktigt att du som förälder inte visar att du tycker barnet misslyckats på något sätt utan snarare har förhållningssättet mot barnet att det är roligt att få veta vilka områden ni kan leka extra mycket med. Typ "Förstå vilka mästerhoppare vi ska bli!".
 
Sv: 5-års kontroll!

... kan tillägga att jag vet vad det handlar om - min nu 7-åriga son kunde inte heller säga "R" och vi fick jättebra logopedhjälp med en plan att fixa det innan skolstart, vilket vi gjorde.

Superbra för barnet!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 414
Senast: Badger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 341
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Fideli
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 450
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp