Bukefalos 28 år!

5-års kontroll!

Sv: 5-års kontroll!

Jag arbetar med pennan vilande på höger ringfinger, med lång-och pekfinger ovanpå. Dessutom har jag fingrarna "bakåtvikna" inåt, inte rundade utåt. Det var inte minst detta mina lärare alltid påpekade, att det skulle ge mig KRAMP! Men det gjorde det ju inte...

Precis så håller jag pennan! -Bara en sak, jag kan definitivt varken teckna eller måla anmärkningsvärt bra!
:angel: Men några streck kan jag alltid rita -kanske blir även jag känd efter min död. *s* näää, skulle inte tro det.



Gira :banana:
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag vet iaf att min egen dotter fått använda sig av specialpenna för att "rätt grepp", hon är tonåring idag. Hur mycket det används nu för tiden vet jag inte eftersom jag numera jobbar med äldre barn.

Mitt eget barn håller fortfarande pennan "fel", hon är rätt konstnärlig och duktig i skolan - så naturligtvis är inte penngreppet något som betyder att man måste ha något fel.

Men när man lär sig skriva så vill man att skrivandet ska bli så lätt som möjligt, har man fel penngrepp så kan skrivandet bli krampaktigt och jobbigt i stället för något som är kul.

Sedan så är det så att om man har problem med finmotoriken som yngre så kan det tyda på saker som barnet kanske behöver extra stöd i. Därför tycker jag att det är bra om ex BVC faktiskt reagerar.
 
Sv: 5-års kontroll!

Såhär håller jag pennan, och kan både skriva och teckna rätt bra... Har faktiskt nån minnesbild av att jag höll pennan "fel" när jag gick i skolan, nu när jag tänker på det.:D

DSCF0198.jpg
 
Sv: 5-års kontroll!

Precis BVC bryr sig knappast om en sådan sak hos en 5 åring. Om barnet håller pennan helt avigt, har problem med att trä pärlor och klippa med sax så kan det indikera på problem med finmotoriken. De testar ju finmotoriken på mer än ett sätt för det kan ju råka vara så att barnet är ovant vid att klippa med sax eller trä pärlor. Jag förstår om de kommenterar pennfattningen om barnet har svårt för andra moment.
 
Sv: 5-års kontroll!

din dotters bmi är normalt, hon är inte överviktig.
Tråkigt bvc tycker jag- man ska inte känna att ens barn blir prövat.
Min son vägrar allt när han känner minsta press eller förväntning. Han skulle nog bli klassad som utvecklingsstörd om jag hade gått till ditt bvc.
Men han kan rita sveriges karta och hälften av alla schlagerfestivallåtar utantill. men han skulle aldrig göra det om han kände press....:p
 
Sv: 5-års kontroll!

Här har vi fyraårskontroll och när de var här för att göra denna på min son så skulle han rita en huvudfoting som ingår i "testet". Men se det ville inte sonen göra, han ville rita en slangspridare. Så det gjorde han, sen förklarade han ingående hur den fungerade, hur traktorn pumpade upp flytgödslet ur brunnen och vidare ut i matarslangen osv....

Men nån huvudfoting gjorde han inte!

Mellansonen kunde inte hoppa på ett ben, men att han cyklat utan stödhjul sen har var tre år gilldes inte...


fotnot: en slangspridare är en gödselspridare som är kopplad till dyngbrunn via slang.
 
Sv: 5-års kontroll!

Här har vi fyraårskontroll och när de var här för att göra denna på min son så skulle han rita en huvudfoting som ingår i "testet". Men se det ville inte sonen göra, han ville rita en slangspridare. Så det gjorde han, sen förklarade han ingående hur den fungerade, hur traktorn pumpade upp flytgödslet ur brunnen och vidare ut i matarslangen osv....
Ungar är för härliga! Fast jag undrar hur sköterskan läste ut barnets kroppsuppfattning utifrån dyngspridaren? :)
 
Sv: 5-års kontroll!

Här har vi fyraårskontroll och när de var här för att göra denna på min son så skulle han rita en huvudfoting som ingår i "testet". Men se det ville inte sonen göra, han ville rita en slangspridare. Så det gjorde han, sen förklarade han ingående hur den fungerade, hur traktorn pumpade upp flytgödslet ur brunnen och vidare ut i matarslangen osv....

:bow:

Slangspridare är ju betydligt mer användbart:idea:
 
Sv: 5-års kontroll!

Knapplån. Måste bara ställa några frågor. Jag såg att det var fler som hade barn med problem att säga R. Min sambos som är lite över sju och han kan inte säga R så som man gör i skåne, rullande R kan han däremot. Behöver man ta tag i problemet eller kommer det lösa sig med tiden? Räcker det att han kan säga rullande R?
 
Sv: 5-års kontroll!

Varför ska han behöva kunna tungrots-R?
Det finns väl ingen anledning att det inte skulle räcka med tungspetsvarianten, eller?
 
Sv: 5-års kontroll!

*KL*

Jag är nog lite skeptisk till såna där tester överlag, en del saker är jättesvåra. När vi var på 4 årskontroll skulle sonen sitta med en lapp för ögat och rabbla bokstäver (kan verkligen alla 4 åringar alla bokstäver? är det ett krav?)

Sonen tyckte det var super knepigt och blev irriterad på lappen, i vanliga fall gillar han bokstäver men han ville hellre prata med BVC sköterskan som han älskar så han var ganska distraherad. Detta skulle han göra om igen.

Detta med huvudfotningen förstod han inte,tills jag ingrep och sa att han skulle måla en gubbe, ordet huvudfotning är något vi aldrig använt så hur skulle han veta?


Nåväl detta gick väl sisådär...
 
Sv: 5-års kontroll!

Ang fyra års kontrollen så har båda fått en "lapp" med fyra bokstäver på att hålla i knät och så ska de de peka på samma bokstav som sköterskan pekar på tavlan. Men kontrollerna hänger ju en hel del på att sköterskan får bra kontakt med barnet. Teckningen så har de blivit bedda att rita en gubbe till sköterskan, Freddan ritade hela familjen plus en brandbil och ett slott som brann... :angel::love:

Det finns ju en hel del fullständigt normal begåvade barn som helt enkelt tokvägrar att sammarbeta, man gör några försök på BVC men sen försöker man hitta andra sätt att kontrollera, tex förskolorna checkar ju av mycket av det här på sin verksamhet, just syn och hörsel är ju svårt för dem att göra men det kan ju gå bättre tex på förskolan med någon av fröknarna istället för för en förälder.
 
Sv: 5-års kontroll!

*KL*

Jag är nog lite skeptisk till såna där tester överlag, en del saker är jättesvåra. När vi var på 4 årskontroll skulle sonen sitta med en lapp för ögat och rabbla bokstäver (kan verkligen alla 4 åringar alla bokstäver? är det ett krav?)

Sonen tyckte det var super knepigt och blev irriterad på lappen, i vanliga fall gillar han bokstäver men han ville hellre prata med BVC sköterskan som han älskar så han var ganska distraherad. Detta skulle han göra om igen.

Detta med huvudfotningen förstod han inte,tills jag ingrep och sa att han skulle måla en gubbe, ordet huvudfotning är något vi aldrig använt så hur skulle han veta?


Nåväl detta gick väl sisådär...

Att instruera en fyraåring att måla en huvudfoting verkar osedvanligt puckat av en sköterska. Vilken fyraåring vet vad en huvudfoting är?
 
Sv: 5-års kontroll!

Att instruera en fyraåring att måla en huvudfoting verkar osedvanligt puckat av en sköterska. Vilken fyraåring vet vad en huvudfoting är?
Håller med instruktionen är att de ska rita en "gubbe", människa.
Sen bör de kunna rita en gubbe i form av en huvudfoting, det som testas är barnets kroppsuppfattning.
 
Sv: 5-års kontroll!

Javisst är det så.

varit många grejer på kontrollerna man vet att han klarar hemma men som inte funkat där, och samma även med hans läkarbeslk för utredning, sonen blir själaglad att få komma till någon och pratar för fullt om ALLT och inget...så det har varit ganska svårt att få honom koncentrerad på det som skall göras som ju är mycket tråkigare enligt sonen.

Här var det bokstäver men han fick ingen lapp utan fick gissa sig till vad A var, nu är ganska tidig med bokstäver och läsning överhuvudtaget, men kan tänka mig att långt ifrån alla barn kanske kan alla bokstäver att de säkert kan peka ut en A, E & O osv...
 
Sv: 5-års kontroll!

Undrar jag med, förövrigt är sonen inte speciellt förtjust i att rita varken gubbar eller huvudfotingar, däremot är han en fena på detaljer...brukar mest bli julgranar, bilar och sånt förutom bokstöver som är favoriten att rita i olika färger och storlekar.

han har aldrig gillat att rita gubbar däremot gillar han om man ritar en åt honom och han får göra detaljer som öga näsa mun, jeans (med fickor), skor med skosnören och adidastreck osv...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 296
Senast: Badger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 299
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
790
Senast: Fideli
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp