5 mån valp med vidrig andedräkt!

wtf

Trådstartare
min grabb har hunnit bli 5 månader nu och har hunnit tappa endel tänder, nästan alla i fram (hörntänderna kvar) och några i bak har hunnit trilla av.

sen en tid tillbaka (kanske 1 månad?) har han en vidrig andedräkt! jag har noterat att det är ganska mycket tandsten på vissa av de bakre tänderna, och jag hoppas att han inte redan har tappat dom..
men kan det vara det som stinker? eller kan han ha fått nån infektion i nån lös tand eller så? han ser fin ut i tandköttet..

det luktar inte om själva saliven, utan det verkar vara från själva munhålan (iofs kan väl magproblem lukta apa också).
han verkar inte ha några problem med magen, förutom att bajset kan variera i koncistens och mängd trots samma torrfoder (han äter inte så mycket annat förutom det, men det varierar ju såklart).

hur vanligt är det att valpar stinker satan i munnen vid tandlossningstider? är det kanske något vi borde söka hos veterinären för? eller ska vi avvakta tills han har tappat alla tänder?
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

det är inte normalt att de luktar apa i munnen oavsett ålder. jag hade tagit hunden till vet. även om det "bara" är tandköttsinflammation så gör det ont och är obehagligt.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Har samma problem som dig, samma ålder. Han har tappat bakre tänder men inte alla tror jag. Hörntänderna är på G nu så nu har han 6 hörntänder istället för 4 :D
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

det är inte normalt att de luktar apa i munnen oavsett ålder. jag hade tagit hunden till vet. även om det "bara" är tandköttsinflammation så gör det ont och är obehagligt.

Han tuggar på tuggben och leker kamp trots lösa tänder så han kan inte ha ont? Dock äter han dåligt men han äter upp i slutändan iallafall.

Bör vi ändå kolla upp honom? Blir nog i samband med hans nos om den inte håller sig bra. Annars avvaktar vi nog lite, om han har ont och inte vill leka så mycket så hade vi givetvis kollat upp men nu verkar det inte vara så.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Valp och tandsten? Det har jag ärligt aldrig varit med om. Jag hade inte väntat utan kollat upp det.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Infektion i halsen kan vara en orsak till illaluktande andedräkt, så kolla halsen!

Tuggande på ben och annat kan vara ett beteende för att försöka lindra halsont också, speciellt i kombination med dålig aptit appropå ett inlägg längre ner i tråden..
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

när jag hade tandköttsinflammation så hade jag förutom en bultande smärta också en vansinnig klåda. så jag tycker inte det låter konstigt.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Fast nog är det väl rätt vanligt att de verkligen stinker i munnen just när de byter tänder? Alla mina har i alla fall gjort det....
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Och ingen av mina genom åren har haft stinkande andedräkt vid tandömsning.

Imo är det inte normalt och man bör därför hellre kolla upp hals och tandkött hellre än att anta att det är normalt. Speciellt när det gått så lång tid som en månad eller när det är i kombination med nedsatt aptit.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

jag vet inte om det är vanligt men min luktade inte och den enda valp jag har träffat som luktade illa i munnen hade också ganska stora problem med sina tänder och tandkött. han hade flera mjölktänder som inte hade lossnat fast den permanenta tanden var framme, och också ganska mycket tandsten. hade han inte gått och blivit överkörd så hade han krävt en ganska omfattande "städning" i munnen. jag vet inte hur man behandlar tandköttsinflammation på hundar, men på människor kan man ju smörja på lite corsodyl gel och det hjälper redan efter ett par dagars behandling.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Min hund bröt av en hörntand i tandbytet, det märktes knappt. Tandköttet var normalfärgat med en pytteliten rodnad längst uppe mellan tänderna.
Jag hade inte sett det om jag inte varit och luktat och pillat ganska ofta.
Men det var i alla fall en stor tandflisa som satt kvar bredvid den nya tanden, måste gjort ONT!:eek:
Det enda jag såg av den var en flisa stor som en nålspets...
Så in och kolla munnen på valpen!
:)
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Och ingen av mina genom åren har haft stinkande andedräkt vid tandömsning.

Imo är det inte normalt och man bör därför hellre kolla upp hals och tandkött hellre än att anta att det är normalt. Speciellt när det gått så lång tid som en månad eller när det är i kombination med nedsatt aptit.

Då ringer vi veterinären idag o beställer tid.

Bra att den tråden dök upp. Glömde den sen sist jag skrev här men hittade hit igen.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Fast nog är det väl rätt vanligt att de verkligen stinker i munnen just när de byter tänder? Alla mina har i alla fall gjort det....

Håller med. Alla mina hundar har luktat mer eller mindre illa i munnen när dom har bytt tänder.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Redan varit hos veterinären, halsinfektion hade han, medicin i 8 dagar.

Skönt att han får behandling!
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

MKt bra att han kom in och fick diagnos och behandling. Både dålig andedräkt och minskad aptit lär snart vara ett (obehagligt) minne blott :laugh:
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

Ja men klart man ser till så ens jycke mår bra :laugh:
Han betedde sig väldigt skumt, ville inte kissa eller äta, bara sova. Han hade inte kissat på nästan 9,5 timmar :eek: Så något var det ju på tok.
Det var också skönt att få en snabb tid. Märkte redan en förbättring vid kvällsmaten, åt gärna mer och tog för sig mer, han fick smärtstillande och antibiotika i spruta idag så vet sa att imorgon borde han vara mycket bättre.

Känns skönt att det inte var något värre med tanke på hans skumma beteende. Kan ju ha varit ett till symptom som dök upp helt enkelt.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

och jag hittade även felet till den fruktansvärda andedräkten, en lös tand! den såg konstig ut (dock inte trasig!) och luktade fruktansvärt när jag petade på den, den satt väldigt löst så jag tog bort den.
antar att den varit lös väldigt länge så att det har hunnit komma in en massa mat och geggat till sig i tanden *ryser*

ganska omgående blev andedräkten bättre!
nu har han bara 3 tänder kvar att tappa, häromdagen for det ur 5(!) mjölktänder! så kan det gå om man leker munfäktning med en annan hund haha.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

det är inte normalt att de luktar apa i munnen oavsett ålder. jag hade tagit hunden till vet. även om det "bara" är tandköttsinflammation så gör det ont och är obehagligt.

Och jag tycker det är normalt när valparna tappar tänder.

Det som jag reagerar över istället är tandsten på en 5 månders valp.
 
Sv: 5 mån valp med vidrig andedräkt!

jag kollade mer noggrannt, och det är (var, eftersom han nästan har tappat alla nu) mjölktänderna som var lite missfärgade längst bak. jag vet inte om det verkligen var tandsten eller nåt annat som hör ihop med stanken..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hunds andedräkt luktar som en gammal svavelgrotta eller bara allmänt vidrigt. Han har alltid haft något dålig andedräkt-men nu på...
2
Svar
30
· Visningar
3 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp