Bukefalos 28 år!

Andedräkten från helvetet

MrsScabtree

Trådstartare
Min hunds andedräkt luktar som en gammal svavelgrotta eller bara allmänt vidrigt. Han har alltid haft något dålig andedräkt-men nu på äldre dagar är den helt enkelt vidrig. Förra året gjorde vi oss av med hans tandsten på klinik-men den är tillbaka i viss mån. Tandköttet har alltid varit något irreterat och det gnuggar jag med lite väteperoxid då och då. Nu har jag införskaffat en tandborste och tänkte börja borsta tänderna-vad ska man använda för tandkräm?
Jag hade en tandkräm till honom förut som kanske var jättebra-men den luktade lever och andedräkten blev knappast bättre.

Får man ge listerin till hundar?:devil::angel:
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Nä ingen listerin till hund
tandsten luktar illa.
Han kan ha magproblem eller ont i halsen. sök igen hos veterinär
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Haha, det skulle min vovve också behöva. Har börjat borsta tänderna på honom 2 ggr i veckan nu, vet dock inte hur mycket det hjälper....än så länge luktar han fortfrande skunk i munnen:D

Köpte tandkräm på en djurshop, nån slags tandpasta, minns ej vad den heter, men är en grön/vit tub.

Borde man inte kunna använda typ barntandkräm, Bamse eller nått annars:p:confused:
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Nä ingen listerin till hund
tandsten luktar illa.
Han kan ha magproblem eller ont i halsen. sök igen hos veterinär

Skojade ju om listerinet ;)

Han har inte magproblem eller ont i halsen, vi var på allmänkoll för ett tag sen och jag tog upp problemet men det är inte mycket att göra vid 12 års ålder om man ska gå in på det på djupet. HAN lider ju inte av det..men jag gör :angel:.
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Har du provat PlaqueOff ?
http://www.biodistra.se/indexse.htm

Funkade kanon på svärmors cocker. Hon luktade väldigt surt i munnen men det är stor skillnad sen hon började med denna. Tandstenen är också bättre.. :bow:

Nästan alla hundshopar har den, kastade bara in en länk så du kan läsa...
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Ja jag har en burk hemma! Slutade dock med det nör jag köpte aktiv hund..dom sa att det kunde ha samma effekt. Däremot har det ju uppenbarligen inte gjort det..jag får prova igen!
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Om hunden redan har en helvetisk andedräkt så är det försent att göra något åt det med hjälp av tandborste. Ge märgben och/eller skrapa bort tandstenen med skrapa eller gå till vet om det är väldigt mycket tandsten. Därefter kan du borsta regelbundet i förebyggande syfte.
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Om hunden redan har en helvetisk andedräkt så är det försent att göra något åt det med hjälp av tandborste. Ge märgben och/eller skrapa bort tandstenen med skrapa eller gå till vet om det är väldigt mycket tandsten. Därefter kan du borsta regelbundet i förebyggande syfte.

"Märgen? Du menar såna där saker man gömmer i mattes kuddar?" sa Harley ;)

Han är skrapad för ett år sen på klinik-jag vill dock inte göra om ingreppet då det alltid är en risk att söva en 12 årig gamling.
Vart kan man köpa en egen skrapa?
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Jag köpte min i min vanliga djuraffär, tror inte att de e så svåra att få tag på, inte va den särskilt dyr heller... Tror annars att du kan köpa på vet. klinik.
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Jag köpte min till hästen som hade riktigt riktigt dålig tand-status, skrapade och baddade med ett medel (som jag inte kommer ihågnamnet på) en "brun" plastflaska med blå etikett som jag köpte receprfritt på apoteket, efter bara ett par dagars användande va de betydligt bättre.... Vet inte om den innehåller xylitol?
Kan kolla sen i stallet om du vill....
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Det är antagligen Corsodyl du menar. Det innehåller inte xylitol men däremot 96% etanol - starkt bakteriedödande med andra ord, vilket gör den ypperlig till att badda inflammerat tandkött med. Däremot hjälper den inte mot själva tandstenen som är orsaken till inflammationen.

TS- Jag rekommenderar att du köper en tandstensskrapa och skrapar bort all tandsten. Det är väldigt enkelt men om du känner dig osäker så kan du låta en veterinär göra det och sedan visa dig hur du ska göra. Det kan också vara en god idé att köpa Corsodyl och badda tandköttet med en bomullstuss indränkt i det en gång om dagen under en tid (tills andedräkten luktar gott och några dagar efter det).

Men det överlägset bästa verktyget när det kommer till tandskötsel är helt klart märgben. Råa och med relativt mycket märg på. Förvara i frysen och ta fram regelbundet men inte alltför långa stunder, kanske en halvtimme en gång i veckan. Då blir det en större grej utav det och hunden gnager mer instensivt. När märgen är bortgnagd kan du låta de ligga framme hela tiden som "leksaker".

Om du var inne hos vet och sövde hunden för att ta bort tandsten så tycker jag att det är underligt att veterinären inte informerade dig om hur du ska sköta hundens tänder så att du slipper åka in och söva igen?
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Japp, de nog de jag menade...
Men jag skrev ju ganska exakt som dig, skrapa, å sen badda.... efter några dagars användande, betydligt bättre...
 
Sv: Andedräkten från helvetet

TS- Jag rekommenderar att du köper en tandstensskrapa och skrapar bort all tandsten. Det är väldigt enkelt men om du känner dig osäker så kan du låta en veterinär göra det och sedan visa dig hur du ska göra. Det kan också vara en god idé att köpa Corsodyl och badda tandköttet med en bomullstuss indränkt i det en gång om dagen under en tid (tills andedräkten luktar gott och några dagar efter det).
Jagbaddar för närvarande med väteperoxid efter rekommendation efter vet..Men det kanske inte är lika effektivt?

Men det överlägset bästa verktyget när det kommer till tandskötsel är helt klart märgben.
Jo, men som skrivet äter han det väldigt sällan. Det är tydligen roligare att gömma dem-lika så alla tuggben han får.


Om du var inne hos vet och sövde hunden för att ta bort tandsten så tycker jag att det är underligt att veterinären inte informerade dig om hur du ska sköta hundens tänder så att du slipper åka in och söva igen?
Läser du tråden ser du varför tandstenen kommit tillbaka-trots vård.
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Jagbaddar för närvarande med väteperoxid efter rekommendation efter vet..Men det kanske inte är lika effektivt?
Det vet jag inte men det är säkert lika effektivt.

Men som sagt så måste du få bort all tandsten om tandköttet ska bli bättre. varken väteperoxid eller Corsodyl tar bort själva stenen.
Jo, men som skrivet äter han det väldigt sällan. Det är tydligen roligare att gömma dem-lika så alla tuggben han får.
Men hur och när ger du dom? och vad är det för märgben? Jag har hittills aldrig stött på en hund som inte har gnagt intensivt på ett ben som har mycket märg på sig. Du kan ju prova att ge ben tillsammans med en hundkompis som är mer intresserad av att gnaga, då kanske din hund "kommer igång".
Läser du tråden ser du varför tandstenen kommit tillbaka-trots vård.
Åh, vardå? Jag lyckas inte hitta det? :o
 
Sv: Andedräkten från helvetet

Men hur och när ger du dom? och vad är det för märgben? Jag har hittills aldrig stött på en hund som inte har gnagt intensivt på ett ben som har mycket märg på sig. Du kan ju prova att ge ben tillsammans med en hundkompis som är mer intresserad av att gnaga, då kanske din hund "kommer igång".
Om vi är i stallet äter han precis vadsomhelst. Hundkompisar brukar som du säger trigga igång ätandet. Tyvärr har vi inte tillgång till dom så ofta. Märgbenen har jag gett honom när han varit "hungrig". Han får ju bara mat en gång per dag och då har jag gett det innan middagen så att han skavara sugen..men det slutar oftast med att jag sätter mig på det i soffan istället:cool:.:D

Åh, vardå? Jag lyckas inte hitta det? :o
Jag började med plaque off direkt efter att tandstenen togs bort och höll efter tänderna med peroxiden också för tandköttet. So far so good. När jag bytte fodertillskott för artrosen bytte jag till aktiv hund och fick höra att det skulle vara bra mot tandsten också. Perfa tänkte jag att jag slapp ge två fodertillskott..men tydligen hjälpte det inte lika bra som sades. Så det kröp tillbaka. Jag har fortfarande kvar plaque offen hemma..men jag vill inte börja använda den igen för än jag fått bort det mesta av tandstenen (inte jättemycket).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 308
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Jag vet inte vad jag ska göra, eller om det ens går att göra något.. Vår tax har alltid haft väldigt dålig andedräkt. Nu det...
Svar
14
· Visningar
2 889
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
4 980
Senast: stjarnfrugt
·
Hundhälsa min grabb har hunnit bli 5 månader nu och har hunnit tappa endel tänder, nästan alla i fram (hörntänderna kvar) och några i bak har...
Svar
19
· Visningar
28 676
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp