Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ??

Men plugga först och skaffa barn sen. Att göra på andra hållet är idioti.
 
Sv: ??

Precis, så var det för mig med! Sett i backspegeln var ju studietiden helt underbar, en möjlighet att väldigt fritt planera sin dag och sin tid. Träffade massor med nya, trevliga (och mindre trevliga :smirk: ) människor och även för mig blev det slut med den kille som jag var i hop med när studierna började. Han läste inte på universitetet ( i och för sig inget fel med det) och på något sätt växte vi i från varandra i och med att jag fick nya värderingar.

men det behöver inte alls vara fel att skaffa barn tidigt, men jag hade nog väntat och sett vad som väntar bakom knuten.

Lycka till!
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Men plugga först och skaffa barn sen. Att göra på andra hållet är idioti.

Och varför skulle det vara idioti???
Jag har en son på 5 år. Är otroligt trött på mitt jobb. Jag skall börja med att läsa på distans nu. Men tänker sedan fortsätta att plugga vidare.

Har jag börjat i fel ände då eller???
Alla gör inte samma och en del VILL ha barn när man är 20 en del bestämmer sig först när de är 40.

Finns det rätt eller fel?

/Åsa
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Men plugga först och skaffa barn sen. Att göra på andra hållet är idioti.

Varför så kategorisk?

Enligt min uppfattning finns det varken rätt eller fel svar i en sån här fråga. Det som passar den ena passar inte den andra, det är väl upp till var och en. Alla vill inte studera, ska man ändå vänta med att skaffa barn? En del vill kanske inte börja studera förrän i 40-årsåldern, är det idioti att låta bli att skaffa barn innan bara för att man inte har studerat först?

Jag fick barn tidigt och pluggade när mina barn var små. Det var inte lätt (även om det gick bra så var det ingenting som gick av sig självt), MEN det var inte enkelt att vara heltidsarbetande småbarnsförälder heller, som jag var innan jag började plugga. Det är en jobbig tid helt enkelt. Nu var jag ensam med mina, är man två så underlättar det givetvis.

En fördel med att plugga när man har barn är att man tvingas bli någorlunda disciplinerad. Man "har" bara vissa timmar att avsätta till studierna, t ex när barnen sover eller är på dagis. Man blir oftast väckt i ottan och sover därför inte bort halva dagar när det är schemafritt, man är kanske inte heller ute och festar eller lägger tid på olika studentevenemang på samma sätt. Nu säger jag inte att alla gör det, men när jag pluggade så var den ständiga klagan över tidsbrist inte på något vis överrepresenterad hos oss som hade småbarn.

Nackdelen är att det är svårt att ta igen vissa saker som är obligatoriska om barnen är sjuka. Nu hade jag tur, mina barn var väldigt friska när de var små så för mig funkade det bra fast jag var själv. Under 4 år på högskolan så missade jag en föreläsning och ett studiebesök, och studiebesöket missade jag pga att ponnyn akut måste till veterinären.
Men de flesta föreläsare är inte omänskliga, det brukar gå att lösa även om man kanske missar en del.

Min uppfattning är att man ska skaffa barn när man känner att man är redo för det. En del blir det vid 20, andra vid 40, andra aldrig. Och det finns nog en rätt avsevärd mängd människor som kan tacka sin lyckliga stjärna för att deras föräldrar inte ägnade sig åt hysterisk familjeplanering, för då skulle de inte själva ha funnits till. :)
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Men plugga först och skaffa barn sen. Att göra på andra hållet är idioti.

Kan du inte vara lite mer inskränkt?? Jag är väl en idiot enligt dig men inte fan kommer jag vara en sämre mamma än någon annan för det! :mad: Min pojkvän är inte myndig, nu vänder sig dina inälvor ut och in va? Vem är du att kalla andra idioter när du inte vet någonting om deras livs-situation eller ambitioner överhuvudtaget?

Bättre att vara tyst och dum än att öppna munnen och bevisa faktumet.
 
Sv: ??

men va det planerat då? de e väl de vi snackar om på tråden...alltså att skaffa barn efter att ha tänkt efter....

jag har inget emot unga föräldrar jag tycker bara de e konsitg när 16-17åringar tänker på att försöka bli med barn när de e så pass unga de e helt förskräckligt enligt min mening.
 
Sv: ??

Att kritisera andras liv och val är idiotiskt.... inte vilken ordning dom väljer barn och studier. Du kritiserar i sådana fall en jävla stor del av svenska befolkningen! Inte alla vet vad dom vill studera när dom är 20-25-30.... endel kommer på det först senare.
Nä din pessimistiska hatiska människa.... sluta nu spy galla på bukefalos som en annan amöba!
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Men plugga först och skaffa barn sen. Att göra på andra hållet är idioti.

Jag förstår inte varför du konstant måste uttala dig om saker som du inte har den ringaste aning om.
Vad har du för problem egentligen?
Eller samlar du material till nästa bok?

Du vet inget om amning, men bestämma hur andra skall göra, det skall du.
Du vet inget om hur det är att ha barn, men avråda andra som vill ha, det skall du.

Ge dig, du irriterar oss bara och skaffar dig en hög ovänner.
Är det så som du vill ha det?
 
Sv: ??

Gör som du känner för.
Barn tar tid och energi när än de kommer.
Och skaffar du dem tidigt så kan du leva annat liv när de är större.
Och då så har du dessutom dem att göra det tillsammans med och göra roliga saker med.

Man kan amma och plugga samtidigt, så småbarn och studier är en bra kombination.
Det är dock svårare att rida.

Jag skaffade barn sent i livet.
Min yngsta är nu 3½ och jag är 44.
Det känns som att jag hinner bli gammal innan jag hinner leka med tonåringarna, äldsta är snart 14.

Det är för och nackdelar med allt.
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Men plugga först och skaffa barn sen. Att göra på andra hållet är idioti.

Men sådär kan man ju inte resonera tycker jag....pluggar gör man väl hela livet.Det är väl inte så att man pang går en utbildning och sen jobbar där i 40 år.När jag var färdig sjuksköterska så jobbade jag några år.Sen läste jag parallellt på halvfart i två år för att sedan gå en vidareutbildning.Sen jobbade jag ett par år och sedan läste jag 2 år till....under de åren skaffade jag barn,eftersom det är friare att plugga på universitetet än att jobba på schema som sjuksköterska....

Jag tror jag ska skaffa en kotte till, nu när jag går mot 40 samtidigt är jag jätteglad att MIN mamma är ung,vi har haft en hel del kul ihop som inte funkat om hon varit 60 när jag var 20.....

Det finns som sagt fördelar och nackdelar med allt....och att kalla andras modeller än idioti är väl lite magstarkt.

// Åsa
 
Sv: ??

Svarar lite allmänt.
Jo, det är idioti att skaffa barn innan man har någon utbildning. Jag har inte sagt något om att det bara gäller högskoleutbildning utan menar alla utbildningar.
Ska ni som skaffar barn innan ni har någon utbildning gå på bidrag eller?
Jag vill INTE betala av mina intjänade pengar för att någon ska gå hemma och dra fötterna efter sig.

Jag vet att detta inte gäller trådskrivaren eftersom hon har ett jobb. Känner man sig mogen gör man väl det men jag fattar inte varför vissa ska ha så bråttom med allt.

Inte_ung...vaddå inte den ringaste aning? Jag har sett massvis med unga tjejer som fått barn och sen skitit i att utbilda sig eftersom det är bekvämare att gå på bidrag. Jag vet vad jag talar om.
Dessutom kan jag inte bestämma något men jag har rätt att säga min mening vilket jag också tänker göra. Sen att det inte passar många av bukefalisterna bryr jag mig faktiskt inte om. Många här verkar leva i en helt annan verklighet än jag och mina vänner gör.
Men det beror kanske på vad man är för människa....och vad man har som mål med sitt liv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ??

Jo, det är idioti att skaffa barn innan man har någon utbildning

Inte mer idioti än att ständigt yttra sig om saker man inte vet ett smack om och sedan ge de som har erfarenhet och intresse på nöten med sin totala okunnskap...bortgjort!!! :mad:
 
Sv: ??

min mamma var 33 när hon fick mej pappa 34....jag e nu 19 år och har inga syskon...mina föräldrar e 52 o 53år och min farmor e 82....och mormor 74 och jag har långt kvar till barn ju efterosm jag e så ung och därför kommer kanske inte min mormor och framor att få se mina barn=(. hade mina föräldrar fått mej tidigare hade de ju varit yngre men då hade ju även jag varit äldre i dagens läge hehe. och man vill ju inte va gammal heller
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Jag vill INTE betala av mina intjänade pengar för att någon ska gå hemma och dra fötterna efter sig.
Och inte kan du räkna heller.

Det är dyrare för samhället att ge en högavlönad full föräldrapennning, än vad det är att försörja en outbildad på bidrag.
Så dessa "bidragsbarn" blir faktiskt billigare för dig.

Sedan så var det väl så att du studerade just nu, så jag antar att du inte tjänar ett smack, utan går på bidrag och lån, d.v.s. studiemedel.

Jag har sett hur det går för de unga tjejjerna när de bli äldre.
Och de brukar då ta igen både studier och intjänande-delen till skatten senare.
De behöver ju inte vara barnlediga då utan kan betala skatt hela tiden.

Umgås du bara i kretsar av unga tjejjer som antingen tycker att barn och amning är pest och pina eller skaffar ungar för att slippa jobba?
Träffar du aldrig några normala och VUXNA människor i din vardag?
 
Sv: ??

Narcissa__Malfoy skrev:
Ska ni som skaffar barn innan ni har någon utbildning gå på bidrag eller?


Det finns faktiskt en hel massa människor där ute landet, som har jobb, utan att ha utbildat sig på högskola (en del t.o.m utan gymnasieutbildning), hör och häpna :eek:
Man behöver inte vara extremt underbetald på de jobben heller.

Man behöver definitivt inte vara bidragstagare, för att man inte har "pluggat vidare"...
 
Sv: ??

jag blev gravid när jag var 19 och mamma var jag ju då när jag var 20...har faktiskt inte ens tänkt på att det skulle ha varit besvärligt med nåt...jag tror man är mera flexibel när man är ung förälder, man är piggare och starkare och problemen är lättare att tackla.....som äldre föälder blir man säkert klokare och försåndigare av livserfarenheter, men jag är inte säker på att det är just det som är poängen...
Min grabb fyller 24 i år och jag är fågelfri som 40 åring :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 485
Senast: Exile
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp