Bukefalos 28 år!

60.000 i veterinärvård - räcker?

Nog skulle det vara typisk, trots att vi tagit bandmask träckprov i fyra år efter händelsen och ingen mer mask. Men ja, värt att vara försiktig med. Vi kommer fortfarande byta bolag. :p

Bara du är fullt medveten om konsekvenserna på det viset som Alexandra beskriver så är det bara att byta.

Jag personligen tillhör dom som aldrig byter FB nånsin just av det skälet - man är så fruktansvärt liten jämför med försäkringsbolagen
 
Min ena senior gjorde först illa benet och kostade 8.000kr på en och samma kväll. På våren fick hon kolik, 1 besök drygt 3000kr, skadade ögat 2 besök för drygt 3000kr styck och sen till kolik på det för drygt 3000kr.

Det är drygt 20.000kr för saker som lätt kunde lösas i stallet. Men det var ett halvår kvar på det året sen...

Det kan dra iväg så himla snabbt.
 
FÅr man fråga vvad du har för försäkringsbolag som försäkrar så billigt?
Jag är i valet och kvalet, haft Sveland ett tag men även Agria. Agrias villkor blir jju bara sämre och sämre, högre självrisk och masssa undatag. Ska precis försäkra en 2,5 åring, aldrig skadad, försäkrad i Agria katastrof. Känns som det är safe att byta men det är ju en djungel i vanlig ordning!
 
FÅr man fråga vvad du har för försäkringsbolag som försäkrar så billigt?
Jag är i valet och kvalet, haft Sveland ett tag men även Agria. Agrias villkor blir jju bara sämre och sämre, högre självrisk och masssa undatag. Ska precis försäkra en 2,5 åring, aldrig skadad, försäkrad i Agria katastrof. Känns som det är safe att byta men det är ju en djungel i vanlig ordning!

Vad det kostar beror ju på ras, livvärde osv.
 
FÅr man fråga vvad du har för försäkringsbolag som försäkrar så billigt?
Jag är i valet och kvalet, haft Sveland ett tag men även Agria. Agrias villkor blir jju bara sämre och sämre, högre självrisk och masssa undatag. Ska precis försäkra en 2,5 åring, aldrig skadad, försäkrad i Agria katastrof. Känns som det är safe att byta men det är ju en djungel i vanlig ordning!

Du kan ju få pris direkt på nätet på de flesta bolags hemsidor. Samt jämföra villkor
 
Självklart, det märkliga när jag förfrågat sveland så får jag dyrare premie på nya halvblodet än vad jag hade på fullblodet. SOm sagt en djungel.
 
FÅr man fråga vvad du har för försäkringsbolag som försäkrar så billigt?
Jag är i valet och kvalet, haft Sveland ett tag men även Agria. Agrias villkor blir jju bara sämre och sämre, högre självrisk och masssa undatag. Ska precis försäkra en 2,5 åring, aldrig skadad, försäkrad i Agria katastrof. Känns som det är safe att byta men det är ju en djungel i vanlig ordning!

Vem frågar du?
 
Självklart, det märkliga när jag förfrågat sveland så får jag dyrare premie på nya halvblodet än vad jag hade på fullblodet. SOm sagt en djungel.

De kan ju ha gjort om premieberäkningen? Jag fick en 100%ig premiehöjning på årsförfallodagen på ett fullblod hos Agria en gång. Gick från 6' per år till 12' per år, pang poff. Sånt är ju svårt skydda sig mot. Och det tycks vara lite som lotto vilket bolag som är billigast på vad. Och när.

Prova lägg in ett fiktivt fullblod och se vad du får för pris då? Premier är ju färskvara så att de var billigare förr kan ju ändras.

Sen var man bor kan spela skitstor roll i vissa bolag, har du flyttat?
 
Har mina hästar i A1 med 120.000:- i veterinärvårdsersättning. Funderar på att sänka det till 60.000:- De är av en mycket sund ras. Det var längesedan jag hade något veterinärt fel med dem, senast var 2008 eller så. Då var det ett tarmvred som behandlades hemma för 28.000:-. Min fråga är dock: hur långt räcker 60.000:- i veterinärvårdsersättning? Vad får man för pengarna? Det kan ju trots allt ha hänt mycket på sju år när det gäller kostnader för veterinärvård.
Jag tycker det räcker långt. Min häst stod 2 veckor på klinik med heldygnsvård med massor av mediciner varje dag, klarade två operationer plus en hel del mediciner när vi var hemma sedan. Det gick på 60 ganska precis. Då hade han en allvarlig skada. Plus att jag åkte in ett par gånger för uppföljning under resten av konvalescenten.

Problemet som jag ser det är ju att ifall han hade skadat sig ytterligare under det året så hade jag ju inte haft pengarna. Det är väl det som jag kan tänka mig är tryggt att ha 120' i försäkring ifall det händer nåt ytterligare. Men visst räcker 60' långt.
 
Jag tycker det räcker långt. Min häst stod 2 veckor på klinik med heldygnsvård med massor av mediciner varje dag, klarade två operationer plus en hel del mediciner när vi var hemma sedan. Det gick på 60 ganska precis. Då hade han en allvarlig skada. Plus att jag åkte in ett par gånger för uppföljning under resten av konvalescenten.

Problemet som jag ser det är ju att ifall han hade skadat sig ytterligare under det året så hade jag ju inte haft pengarna. Det är väl det som jag kan tänka mig är tryggt att ha 120' i försäkring ifall det händer nåt ytterligare. Men visst räcker 60' långt.

Rent så räcker 60 långt. Haken är om det gått åt 3500 kr på en simpel sårskada på jourtid, 7500 kr på en enkel hältutredning på klinik, 2500 kr på återbesöket och sen så hade man otur och hästen åkte på en kolik eller en sårskada till på jourtid osv. Dvs när man naggat försäkringen i kanten, och inte har 60' utan snarare 40' när katastrofen slår till.

Men om det inte sammanfaller, då räcker 60' långt för en enstaka sak eller för en massa separata grejer. Men när de slår till samma år kan det bli svettigt. Men ändå en betydligt bättre sits än att starta med 40' t ex.
 
Rent så räcker 60 långt. Haken är om det gått åt 3500 kr på en simpel sårskada på jourtid, 7500 kr på en enkel hältutredning på klinik, 2500 kr på återbesöket och sen så hade man otur och hästen åkte på en kolik eller en sårskada till på jourtid osv. Dvs när man naggat försäkringen i kanten, och inte har 60' utan snarare 40' när katastrofen slår till.

Men om det inte sammanfaller, då räcker 60' långt för en enstaka sak eller för en massa separata grejer. Men när de slår till samma år kan det bli svettigt. Men ändå en betydligt bättre sits än att starta med 40' t ex.
Som jag skrev, det blir svårt ifall man har många månader kvar på året och använt upp dom där 61', då är det skönt att ha lite kvar. Av den anledningen så är 120' bättre att ha.
 
Jag har 120.000 i vetvård eftersom jag skapade försäkringen när jag bodde granne med Strömsholm. Har kvar den trots att jag bor i en håla i Norrland där det säkerligen inte ens kommer att kunna kosta mig 60.000 kr innan hästen är död. Jag kör liksom inte 90 mil enkel väg till ett hästsjukhus om den blir allvarligt sjuk. Eller vad det nu är. Jag har inte ens koll, för i vilket fall är det för långt att åka med en häst som kräver sjukhusvård.

Men jag behåller försäkringen för att om jag sänker den nu, kommer det bli reservationer på höjningen om jag ändrar mig. Det är inte värt. Dessutom vill jag kunna sälja hästen utan att det blir krångel med fösräkringen för köparen, eller för den delen flytta själv till breddgrader där den kan behövas (mer troligt). Det kostar bara några hundralappar mer per år att ha 120k jämfört med 60k. På häst är det livdelen som är dyr, inte vetvården. På hund är det tvärtom.

Sen vet jag att jag kommer inte göra några ingrepp som buköppning, behandla benbrott, svåra senskador och liknande på denna häst. Vi har haft nog av rehab. Men eftersom det är kaffepengar i skillnad på premien mellan 120 och 60 så säkrar jag genom att ha kvar det.
 
Nog skulle det vara typisk, trots att vi tagit bandmask träckprov i fyra år efter händelsen och ingen mer mask. Men ja, värt att vara försiktig med. Vi kommer fortfarande byta bolag. :p

Jag bytte bolag (nu ett gäng år sen) på mitt förra halvblod jag köpte, han var 7 år då. Försäkrade upp honom hyfsat bra och bara några månader senare konstaterades ks. Under nästan 13 år var jag inne på klinik flera gånger per år och Folksam, som jag bytt till, gnällde aldrig om någonting. De bara betalade ut och kom med goda råd.
 
Min har 50' i vetvård tror jag men då är hästen äldre och ska endast behandlas för lättare åkommor. Annars tar jag bort henne. Har aldrig utnyttjat försäkringen på 6 år.
 
Jag bytte bolag (nu ett gäng år sen) på mitt förra halvblod jag köpte, han var 7 år då. Försäkrade upp honom hyfsat bra och bara några månader senare konstaterades ks. Under nästan 13 år var jag inne på klinik flera gånger per år och Folksam, som jag bytt till, gnällde aldrig om någonting. De bara betalade ut och kom med goda råd.
Vi bytte nu till folksam och ökade veterinärvården rejält och fick det ändå betydligt billigare...
Inga reservationer pga masken heller. Så vi är nöjda. :D
 
@Marita73 Vilket bolag bytte du från?
Jag vet att vissa bolag har samarbeten, dvs man kan flytta över hästen utan restriktioner, karens osv. Agria och Folksam har ett sådant, hade iaf för ett par år sedan. Det kan ha gjort det hela lättare i ditt fall.

Folksam verkar överlag vara ett trevligt bolag att ha att göra med. Min nya häst kommer att nyförsäkras där, då det är en import. Mitt nuvarande bolag där jag har min andra häst, vägrade att ta i importen med tång innan den varit försäkrad i ett svenskt bolag i minst 1 år.
 
@Marita73 Vilket bolag bytte du från?
Jag vet att vissa bolag har samarbeten, dvs man kan flytta över hästen utan restriktioner, karens osv. Agria och Folksam har ett sådant, hade iaf för ett par år sedan. Det kan ha gjort det hela lättare i ditt fall.

Folksam verkar överlag vara ett trevligt bolag att ha att göra med. Min nya häst kommer att nyförsäkras där, då det är en import. Mitt nuvarande bolag där jag har min andra häst, vägrade att ta i importen med tång innan den varit försäkrad i ett svenskt bolag i minst 1 år.

Det var från Agria till Folksam! Blev överlycklig när hästen jag köpte förra veckan redan var försäkrad där så att jag kunde ta över befintlig försäkring. Hon är också en import :)
 
Det finns inget rätt eller fel, utan var och en får ta ett beslut utifrån sina egna ekonomiska och känslomässiga förutsättningar. Det viktigaste är väl att man har tänkt. Jag har valt att endast ha en häst just för att ha råd med den försäkring och utrustning som jag vill ha, hade jag haft två hästar hade det inte gått. Jag har 120 000 i vetvård och 30 000 i liv samt fast självrisk på vetrinärvården. Jag hade fast självrisk på min ponny som fick fång för 10 år sedan och jag var väldigt tacksam för det. Till min häst nu, tog jag det bolaget som hade fast självrisk, det fanns bara ett och efter ett år så tog de bort den försäkringen eftersom det var så kostsamt för bolaget, vi som redan hade tecknat fick dock ha kvar den. Jag betalar mycket men för mig är det värt det.
 
@Marita73 Där har vi förklaringen ;)

Jag tycker att man ska vara medveten om att det kan vara riskfyllt att byta fb, innan man överlägger fördelarna med det. Men det är upp till var och en och ens ekonomiska marginaler.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 865
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 800
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 460
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 620
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp