Bukefalos 28 år!

sandrafors

Trådstartare
Vad gör man om man har 75g smrp/kg TS i sitt hösilage?? Och helst vill ge ca 7kg per dag av det och ca 6kg torrhö med 49g smrp/kg TS? Samt havre...

Hur mycket kan man överutfodra protein? O_o
 
Sv: 75g smrp?

Till att börja med får du ju räkna om till kg foder om du mäter givan i kg :-P blir ju mycket lägre då.

Och vad grundar du mängden grovfoder på? Energivärdet ? Mängden TS?
 
Sv: 75g smrp?

Man kan överutfodra protein från grovfoder nästan hur mkt som helst. Men som ovan har skrivit så måste du räkna ut/kilo foder istället.
 
Sv: 75g smrp?

Vad gör man om man har 75g smrp/kg TS i sitt hösilage?? Och helst vill ge ca 7kg per dag av det och ca 6kg torrhö med 49g smrp/kg TS? Samt havre...

Hur mycket kan man överutfodra protein? O_o
Man fodrar och ser glad ut, för man behöver inte räkna foderstat så länge man har kvar av de grovfodren. Det går bra att "ge så mycket som behövs för att hålla ett bra hull och orka med det arbete som krävs". Det enda du behöver ha koll på är mineralerna.

Det är ofarligt att ge för mycket protein när proteinet ifråga kommer från grovfoder. Det finns några bra trådar om detta här på sidan, här är en av dem http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=707775 som nu har några år på nacken.
 
Sv: 75g smrp?

om man lägger till att förra hösten när jag började fodra med en del hösilage (troligen också högt smrp) Så fick hon knölar i huden och karlederna sprack upp. Vad är det som gör att proteinöverskott verkar orsaka dessa symtom? Sen är det en travhäst som ska topprestera, har hört att de kan underprestera, bli tröttare och svettas mer skummigt på proteinöverskott? Varför och gör alla hästar det?
 
Sv: 75g smrp?

om man lägger till att förra hösten när jag började fodra med en del hösilage (troligen också högt smrp) Så fick hon knölar i huden och karlederna sprack upp. Vad är det som gör att proteinöverskott verkar orsaka dessa symtom? Sen är det en travhäst som ska topprestera, har hört att de kan underprestera, bli tröttare och svettas mer skummigt på proteinöverskott? Varför och gör alla hästar det?

Fick den hästen bara hö eller kraftfoder ytterligare?
 
Sv: 75g smrp?

om man lägger till att förra hösten när jag började fodra med en del hösilage (troligen också högt smrp) Så fick hon knölar i huden och karlederna sprack upp. Vad är det som gör att proteinöverskott verkar orsaka dessa symtom? Sen är det en travhäst som ska topprestera, har hört att de kan underprestera, bli tröttare och svettas mer skummigt på proteinöverskott? Varför och gör alla hästar det?

En häst som ska topprestera, precis som en människa behöver ju ladda på ett annat sätt än en hobbymotionär. Proteinet är lite "jobbigare" för hästen att omvandla till energi helt enkelt. Dina värden är långt ifrån några toppvärden vad gäller protein så det är inget du behöver oroa dig för och jag antar att din häst inte ska gå i maxfart i 2-3 km.

Proteinknölar verkar det inte finnas några belägg för såvitt jag vet.
 
Sv: 75g smrp?

om man lägger till att förra hösten när jag började fodra med en del hösilage (troligen också högt smrp) Så fick hon knölar i huden och karlederna sprack upp. Vad är det som gör att proteinöverskott verkar orsaka dessa symtom?

Det låter som en allergireaktion. Hästar kan vara allergiska mot nästan allting inklusive vissa aminosyror. Men om du inte ens hade en analys på hösilaget så kan du väl inte skylla detta på proteinet. Det kan ha varit vad som helst som orsakade detta och behöver inte ens komma från fodret.

Sen är det en travhäst som ska topprestera, har hört att de kan underprestera, bli tröttare och svettas mer skummigt på proteinöverskott? Varför och gör alla hästar det?

Man kan säkerligen höra en hel del på och omkring en travbana men allting behöver inte vara sant.

Ett överskott av protein i foderstaten gör att det uppkommer ett överskott av aminosyror i hästens kropp. Hästen kan inte lagra aminosyror i kroppen så den måste göra sig av med överskottet. Aminosyrorna bryts ner i levern och deamineras vilket betyder att en aminogrupp tas bort från aminosyran. Det kvarvarande “kolskellettet” kan oxideras och omvandlas till energi. Aminogruppen omvandlas till ammoniak och sedan till urea som utsöndras i urinen.

Vilka nackdelar kan detta ha för en travhäst?

Vattenbehovet ökar eftersom urean måste “pinkas ut”. För hästar som ska prestera under lång tid, t.ex. vid distansridning, bör man undvika ett överskott av protein eftersom det ökar behovet av vätska och elektrolyter. För en travhäst som ska trava ca. 2 km är detta ingen problem.

Ureanivån i blodet kan öka vilket påstås skulle kunna ha negativ inverkan på glukosmetabolismen. Jag vet inte om detta är sant men bedömmer risken som mycket liten.

Den enda rimliga slutsats man kan dra är att ett överskott av protein varken kommer att förbättra eller försämra din hästs prestationsförmåga.

Sen har du ett mycket litet proteinöverskott. 7 kg av ett grovfoder med 75 g/kg ts + 6 kg av ett grovfoder med 49 g/kg ts ger snittvärdet 63 g/kg ts. Med ett normalt energivärde på ca. 8,5 MJ/kg ts så plir kvoten SmRp/ME = 63/8,5 = 7,4, dvs. inget problem alls.
 
Sv: 75g smrp?

Om du räknar om till G/kg istället för G/ts så ser du att du inte har ngt som Helst konstigt protein innehåll i det grovfodret .

Håller i övrigt med de som svarat dig .
 
Senast ändrad:
Sv: 75g smrp?

hon fick hö, havre, betfor, olja, foderjäst och torrhö (precis som det här året) men när jag började lägga till hösilage fick hon reaktioner... samma har hon fått tidigare när jag fodrat med KRAFFT groov 90, så tänkte att det var det hon tidigare reagerat på, men i efterhand ser jag ett mönster att det verkar uppstå när jag fodrar med hösilage. Jag har tänkt att det är den höga proteinhalten som ställer till det på något sätt, vi har haft höga värden protein på hösilaget tidigare (även relativt högt på torrhö) och i år på analysen säger den alltså 75g. Jag har själv propagerat på att "finns inget som heter proteinknölar" men med höjning av protein så verkar dessa små knölar uppstå..?
 
Sv: 75g smrp?

En häst som ska topprestera, precis som en människa behöver ju ladda på ett annat sätt än en hobbymotionär. Proteinet är lite "jobbigare" för hästen att omvandla till energi helt enkelt. Dina värden är långt ifrån några toppvärden vad gäller protein så det är inget du behöver oroa dig för och jag antar att din häst inte ska gå i maxfart i 2-3 km.

Proteinknölar verkar det inte finnas några belägg för såvitt jag vet.
Okej, enligt foderstatsberäkning så får hon rejält överskott av protein (men även energi så kvoten blir ok ändå). I och med att hon tävlar och ska gå nära maxfart i loppen, vanligast 2140m så blir jag orolig att det ska kunna påverka hennes prestationer. Kan det inte göra det är det bra, men hon verkar ju reagera i hud och karleder med högre proteinintag...
 
Sv: 75g smrp?

Ge den inget kraftfoder, finns ingen anledning.
Det finns visst anledning att ge henne kraftfoder. Hon äter inte mer än 12-14 kg grovfoder per dag och det räcker inte för att hålla henne i hull och fin muskulärt. Det räcker inte heller för att få henne att återhämta sig i vikt efter tävlingar.
 
Sv: 75g smrp?

Men återigen : kan du och förstår analyser ???

Din redogörelse utifrån att öht inte haft analys och nu det du hänger upp dig på i Ts istället för i kilo gör att jag undrar ? Finns ingen riktig grund i ditt resonemang ?
 
Sv: 75g smrp?

Det låter som en allergireaktion. Hästar kan vara allergiska mot nästan allting inklusive vissa aminosyror. Men om du inte ens hade en analys på hösilaget så kan du väl inte skylla detta på proteinet. Det kan ha varit vad som helst som orsakade detta och behöver inte ens komma från fodret.



Man kan säkerligen höra en hel del på och omkring en travbana men allting behöver inte vara sant.

Ett överskott av protein i foderstaten gör att det uppkommer ett överskott av aminosyror i hästens kropp. Hästen kan inte lagra aminosyror i kroppen så den måste göra sig av med överskottet. Aminosyrorna bryts ner i levern och deamineras vilket betyder att en aminogrupp tas bort från aminosyran. Det kvarvarande “kolskellettet” kan oxideras och omvandlas till energi. Aminogruppen omvandlas till ammoniak och sedan till urea som utsöndras i urinen.

Vilka nackdelar kan detta ha för en travhäst?

Vattenbehovet ökar eftersom urean måste “pinkas ut”. För hästar som ska prestera under lång tid, t.ex. vid distansridning, bör man undvika ett överskott av protein eftersom det ökar behovet av vätska och elektrolyter. För en travhäst som ska trava ca. 2 km är detta ingen problem.

Ureanivån i blodet kan öka vilket påstås skulle kunna ha negativ inverkan på glukosmetabolismen. Jag vet inte om detta är sant men bedömmer risken som mycket liten.

Den enda rimliga slutsats man kan dra är att ett överskott av protein varken kommer att förbättra eller försämra din hästs prestationsförmåga.

Sen har du ett mycket litet proteinöverskott. 7 kg av ett grovfoder med 75 g/kg ts + 6 kg av ett grovfoder med 49 g/kg ts ger snittvärdet 63 g/kg ts. Med ett normalt energivärde på ca. 8,5 MJ/kg ts så plir kvoten SmRp/ME = 63/8,5 = 7,4, dvs. inget problem alls.

Förra året tog vi ingen analys på hösilaget men tidigare år och i år ligger det högt, det är samma åkrar, område och skördat i ungefärligt samma växtstadie. Hästen i fråga har haft såna här reaktioner i huden och karleder ett par år. Jag fick de att läka ut helt när jag tog bort KRAFFT groov 90 och bara gav torrhö ett år, sedan har det kommit tillbaka två ggr i samband med hösilage giva. Vårt torrhö tas även från intilliggande åkrar och av samma bonde så det borde inte innehålla väldigt olika gräsinnehåll?

Skönt att höra att proteinöverskottet inte bör innebära några nedsättningar i prestationsförmågan. Jag blev lite orolig då min foderrådgivare varnade för det ang. värdena på hösilaget. Denne har även egna travhästar och fodrar med samma foder. Hen gör så att veckan innan start minskar hen ner proteinöverskottet i foderstaten, genom att ge lite mindre av grovfodret och byter ut kraftfodret med ett likvärdigt men lägre proteininnehåll.

Men då om min häst uppvisar allergiska reaktioner i hud vid fodring av hösilage, vad kan det vara som finns i det hon inte tål? Kan det hösilage innehålla andra aminosyror än torrhöet från samma ställe?
 
Sv: 75g smrp?

Ja, det kan jag och förstår. Jag tyckte att för att jämföra torrhöet med hösilaget borde jag jämföra hur mkt smrp per kg TS ist för per kg foder. Byter jag ut en del av torrhöet till hösilage och hon får i sig lika många kg TS så får hon ju i sig mer protein än vad hon gör nu på bara torrhö? Då ökar jag ju proteinet i foderstaten, och därför har jag funderat på om det kan vara högre proteingiva hon reagerar på med knölar i hud och reaktioner i karlederna. Att jag sedan funderar över om ett högre proteinintag kan påverka prestationsförmågan, vad är det som är konstigt i mitt resonemang då? Alla år har vi haft högre protein i hösilaget, förra året vet jag inte iom att vi inte hade en egen analys på silagebalarna. Jag antar att förra året låg silaget högre än torrhöet om jag ska följa mönstret på analyserna. Och att hästen i fråga reagerade likadant då som året innan och det här året.
 
Sv: 75g smrp?

Torrhöet har 45g/KG foder och hösilaget 46g/kg foder. Men hon kommer ju få mer kg foder när jag byter ut en del till hösilage från endast torrhö. Jag vill ju inte minska kg TS hon får i sig bara för att jag byter ut en del med grovfoder som innehåller mer vatten. Då minskar jag ju även energin och det vill jag inte. SÅ- proteingivan kommer öka när jag byter ut en del.
 
Sv: 75g smrp?

Ja, det kan jag och förstår. Jag tyckte att för att jämföra torrhöet med hösilaget borde jag jämföra hur mkt smrp per kg TS ist för per kg foder. Byter jag ut en del av torrhöet till hösilage och hon får i sig lika många kg TS så får hon ju i sig mer protein än vad hon gör nu på bara torrhö? Då ökar jag ju proteinet i foderstaten, och därför har jag funderat på om det kan vara högre proteingiva hon reagerar på med knölar i hud och reaktioner i karlederna. Att jag sedan funderar över om ett högre proteinintag kan påverka prestationsförmågan, vad är det som är konstigt i mitt resonemang då? Alla år har vi haft högre protein i hösilaget, förra året vet jag inte iom att vi inte hade en egen analys på silagebalarna. Jag antar att förra året låg silaget högre än torrhöet om jag ska följa mönstret på analyserna. Och att hästen i fråga reagerade likadant då som året innan och det här året.

Va ? Du räknar ju både Hö och silage i kg givetvis ?

Du blandar ju Hö och silage i totala dagsgivan så jag förstår inte hur du menar ?

Jag förstår inte riktigt utöver det din tolkning att grovfodret skördats vid samma tidpunkt och samma fält osv ? Har ni därmed inte tagit analys alltså generellt ?
För samma fält och skördetid osv har ju inget i sig att göra med värdena i grovfodret för året , utom mineral nivån isåfall .
 
Senast ändrad:
Sv: 75g smrp?

Va ? Du räknar ju både Hö och silage i kg givetvis ?

Du blandar ju Hö och silage i totala dagsgivan så jag förstår inte hur du menar ?

Jag förstår inte riktigt utöver det din tolkning att grovfodret skördats vid samma tidpunkt och samma fält osv ? Har ni därmed inte tagit analys alltså generellt ?
För samma fält och skördetid osv har ju inget i sig att göra med värdena i grovfodret för året , utom mineral nivån isåfall .

Ja, va? Jag måste ju jämföra ts med ts och kg foder med kg foder?
Men om jag ska byta ut 6 kg torrhö (totalt 5.46 kg TS) Så kan jag ju inte byta ut det mot samma mängd kg hösilage om jag inte vill minska även energiinnehållet i foderstaten? 6 kg hösilage blir ju bara 3.66 kg TS.

Förra året tog vi ingen analys på hösilaget, nej. Men med min teori om att det skulle varit proteinöverskott hon reagerar på så ANTOG jag att även förra året låg hösilaget högre i proteinvärde jämfört med vad vårt torrhö gjorde. Är det inte ökat protein hon reagerar på så behöver det ju inte vara ett rimligt antagande att det var höga proteinvärden förra året också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
902
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 236
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp