Bukefalos 28 år!

Sv: 75g smrp?

Det kan inte vara så att hon får en mag-tarmstörning av att du ger ett annat grovfodrer som gör att hon får hudproblem?
Sen undrar jag varför du ger foderjäst om du är rädd för proteinet? Det är ju ett rent proteintillskott. Jag menar varför ge ett proteintillskott om man inte vill ha mer protein i foderstaten?
 
Sv: 75g smrp?

Menar du under tillvänjningen av ett till grovfoder? Även fast foderjäst är ett proteintillskott så verkar hon fungera på det. Jag har gett det i två år och hon har inte haft lika hemska karleder sedan jag började så jag tänker att foderjästen hjälper mage och tarm att må bättre och hjälper hud och hårrem.
 
Sv: 75g smrp?

Menar du under tillvänjningen av ett till grovfoder? Även fast foderjäst är ett proteintillskott så verkar hon fungera på det. Jag har gett det i två år och hon har inte haft lika hemska karleder sedan jag började så jag tänker att foderjästen hjälper mage och tarm att må bättre och hjälper hud och hårrem.

Ja precis. Vid tillvänjningen.
Foderjäst gör inget för mage och tarm utan är ett rent proteintillskott. Foderjäst innehåller avdödad jäst. Om du vill ge något som hjälper mage och tarm så måste det vara levande jästkultur som t.ex. vanlig bakjäst.
 
Sv: 75g smrp?

Probiotika innebär levande bakteriekulturer. Foderjäst är avdödad jäst, och kan alltså inte räknas som probiotika.
 
Sv: 75g smrp?

Ber om ursäkt, uppenbarligen bör jag sätta på glasögonen redan innan frukost.

Prebiotika är komplexa kolhydrater som inte bryts ned av kroppens matsmältningsenzymer utan når tjocktarmen i intakt form.

Hippo anser i alla fall att deras foderjäst är prebiotika, men när jag läser på lite mer ser jag att många gärna vill att prebiotika och probiotika ska få samverka för ett bra resultat.

Har hästen problem med magen (inte bara i förebyggande syfte) hade jag inte nöjt mig med bara prebiotika utan något kraftfullare och mer aktivt.
 
Sv: 75g smrp?

I fallet med min häst så har hon inte problem med magen som jag märker. Men jag antar att hudproblemen kommer från magen därför la jag på foderjäst. Huden verkar må bättre med det och olja.
 
Sv: 75g smrp?

Men borde inte problemen försvinna då när de är "tillvanda"? Ang. foderjästen så tänkte jag att b-vitaminerna kanske hjälper mage och hårrem :)
Jag ska nu smyga på lite mer hösilage och se vad som händer. Hon har små knölar i huden som är kvar, men karlederna har inte påverkats. Kanske hon klarar det i år om jag har tur? :) Hon tycker väldigt mycket om hösilaget iaf. Äter upp det först sedan höet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
902
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
773
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 236
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp