8 råd för livet?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag såg nyss en post på facebook, men 8 råd för livet och jag tror jag tänker lite annorlunda än vad de uppmanar till. Här är dom i alla fall:

  • Saknar du någon? - Ring!
  • Vill du träffas? - Bjud in!
  • Vill du bli förstådd? - Förklara!
  • Undrar du något? - Fråga!
  • Är du irriterad? - Säg det!
  • Tycker du om något? - Beröm!
  • Vill du ha något? - Be om det!
  • Älskar du någon? - Berätta om det!
Det som slår mig på den första är, tänk om den man saknar är död, hur ska man då ringa till den?
Andra tanken är när man vill bli förstådd och förklarar men ingen vill lyssna eller om man undrar något och frågar men ingen vill svara, vad ska man göra då?
Tredje tanken, gäller nog mig själv, jag ber inte om saker jag vill ha, jag skaffar dom själv.
Det var dessa tankar jag fick när jag läste dessa råd. Hur är det för er? Vad får ni för tankar av dessa råd? Är de bra eller dåliga?
 
Jag tolkar det nog inte riktigt så bokstavligt som du gör. Generellt är vi nog för dåliga på att berätta om vad som rör sig i våra hjärnor och jag tror att författaren till detta vill uppmana till att prata mer.

Första rådet, om man ska ta det bokstavligt, borde kanske bytas mot skriv ett brev, just eftersom att den saknade kan vara död.
 
Jag såg nyss en post på facebook, men 8 råd för livet och jag tror jag tänker lite annorlunda än vad de uppmanar till. Här är dom i alla fall:

  • Saknar du någon? - Ring!
  • Vill du träffas? - Bjud in!
  • Vill du bli förstådd? - Förklara!
  • Undrar du något? - Fråga!
  • Är du irriterad? - Säg det!
  • Tycker du om något? - Beröm!
  • Vill du ha något? - Be om det!
  • Älskar du någon? - Berätta om det!
Det som slår mig på den första är, tänk om den man saknar är död, hur ska man då ringa till den?
Andra tanken är när man vill bli förstådd och förklarar men ingen vill lyssna eller om man undrar något och frågar men ingen vill svara, vad ska man göra då?
Tredje tanken, gäller nog mig själv, jag ber inte om saker jag vill ha, jag skaffar dom själv.
Det var dessa tankar jag fick när jag läste dessa råd. Hur är det för er? Vad får ni för tankar av dessa råd? Är de bra eller dåliga?
Saknar du någon? ring! - tolkar jag som att man inte ska sitta ensam och vara ledsen för det utan ta kontakt. Jag tolkar alla fraserna som att man ska ta initiativ själv istället för att sitta och vänta på att någon annan ska ordna saker.
 
Man kan även vända på det, med den första om man "saknar någon? Ring", tänk om personen i fråga skulle ha telefonfobi, då blir det svårt för denne att just ringa.

Eller varför inte om man känner sig ensam, men inte vet vem man saknar vem ska man ringa/ta kontakt med då?
 
Jag såg nyss en post på facebook, men 8 råd för livet och jag tror jag tänker lite annorlunda än vad de uppmanar till. Här är dom i alla fall:

  • Saknar du någon? - Ring!
  • Vill du träffas? - Bjud in!
  • Vill du bli förstådd? - Förklara!
  • Undrar du något? - Fråga!
  • Är du irriterad? - Säg det!
  • Tycker du om något? - Beröm!
  • Vill du ha något? - Be om det!
  • Älskar du någon? - Berätta om det!
Det som slår mig på den första är, tänk om den man saknar är död, hur ska man då ringa till den?
Andra tanken är när man vill bli förstådd och förklarar men ingen vill lyssna eller om man undrar något och frågar men ingen vill svara, vad ska man göra då?
Tredje tanken, gäller nog mig själv, jag ber inte om saker jag vill ha, jag skaffar dom själv.
Det var dessa tankar jag fick när jag läste dessa råd. Hur är det för er? Vad får ni för tankar av dessa råd? Är de bra eller dåliga?
Jag tror inte att livsråd från "klick bait"-poster på Facebook är tänkta att tas på allvar...
Livsråd överlag är sällan bra, det finns för många omständigheter kring alla situationer att det inte går att generalisera särskilt mycket :-)
 
Man kan även vända på det, med den första om man "saknar någon? Ring", tänk om personen i fråga skulle ha telefonfobi, då blir det svårt för denne att just ringa.

Eller varför inte om man känner sig ensam, men inte vet vem man saknar vem ska man ringa/ta kontakt med då?
Jag kan tänka mig att författaren inte menar det så bokstavligt utan Ring! menas nog mest att man ska ta initiativ till kontakt om man vill, det spelar nog ingen roll exakt hur kontakten sker.
 
Jag tror inte att livsråd från "klick bait"-poster på Facebook är tänkta att tas på allvar...
Livsråd överlag är sällan bra, det finns för många omständigheter kring alla situationer att det inte går att generalisera särskilt mycket :-)
Hm, jo det ligger väl viss sanning i det där. Är själv en aning skeptisk och kanske därför jag börjar tänka i dom banorna jag gör, om personen man saknar är död osv.
 
Jag kan tänka mig att författaren inte menar det så bokstavligt utan Ring! menas nog mest att man ska ta initiativ till kontakt om man vill, det spelar nog ingen roll exakt hur kontakten sker.
Fast det finns fall där t ex A försökt få kontakt med resten av alfabetet och ingen svarar. Det måste vara jobbigt att inte få svar på sitt kontaktsökande.
 
Min pappa gick hastigt bort i januari. Vi kan inte stänga ner hans telefonabonnemang som är utlandsregistrerat. Så ibland när jag saknar honom, så ringer jag till honom, hör hans röst på mobilsvaret...och lämnar ett meddelande. Oftast sånt som aldrig blev sagt.
Det känns bättre :)

Men egentligen så tar jag inte till mig sånt där på fb. Jag läser och glömmer lika fort.
 
Man kan även vända på det, med den första om man "saknar någon? Ring", tänk om personen i fråga skulle ha telefonfobi, då blir det svårt för denne att just ringa.

Eller varför inte om man känner sig ensam, men inte vet vem man saknar vem ska man ringa/ta kontakt med då?

Jag tycker att du tar det för bokstavligt.
Att just ringa är inte enda, eller nödvändigtvis bästa sättet att kontakta en person.
Om man bortser från de rent bokstavliga instruktionerna, som självklart inte passar alla situationer, så är det vettiga tankar.
Om du är ensam - sitt inte och tyck synd om dig för att ingen söker upp dig, ta initiativet till att själv kontakta någon.

Vad gäller att bli förstådd - förklara:
om du försöker förklara men ingen förstår/lyssnar så får du ju söka ett annat sätt att förklara.
Exempelvis.
 
Jag såg nyss en post på facebook, men 8 råd för livet och jag tror jag tänker lite annorlunda än vad de uppmanar till. Här är dom i alla fall:

  • Saknar du någon? - Ring!
  • Vill du träffas? - Bjud in!
  • Vill du bli förstådd? - Förklara!
  • Undrar du något? - Fråga!
  • Är du irriterad? - Säg det!
  • Tycker du om något? - Beröm!
  • Vill du ha något? - Be om det!
  • Älskar du någon? - Berätta om det!
Det som slår mig på den första är, tänk om den man saknar är död, hur ska man då ringa till den?
Andra tanken är när man vill bli förstådd och förklarar men ingen vill lyssna eller om man undrar något och frågar men ingen vill svara, vad ska man göra då?
Tredje tanken, gäller nog mig själv, jag ber inte om saker jag vill ha, jag skaffar dom själv.
Det var dessa tankar jag fick när jag läste dessa råd. Hur är det för er? Vad får ni för tankar av dessa råd? Är de bra eller dåliga?

Jag skulle nog också tolka det väldigt bokstavligt och inte se någon alternativ tolkning så som @Cherarriduracell kunde komma upp med.

Och jag skulle nog också tänka som du. Är man t.ex. irriterad så är det långt ifrån alltid det är klokt att visa eller säga det. Ingen kommer heller ge mig det jag vill ha även om jag ber om det.

Man får helt enkelt lösa sina problem på det sätt man finner bäst.
 
TS - jag tycker att jag ser ett mönster i dina trådstarter och inlägg på buke.
Du läser text väldigt bokstavligt. Några av dina trådar har slutat i totalt missförstånd av varandra - kanske mest på att du läser text lite annorlunda än många andra gör?

Den här trådstarten blir liksom en illustration. Kan det vara så att du läser annorlunda än vi andra? Att det startar funderingar vi andra inte får?

Själv får jag inga funderingar alls av ditt citat eftersom jag tycker det är floskler. Jag har en del fb-vänner som slänger in sådant titt som tätt och jag blir mest irriterad.....
 
TS - jag tycker att jag ser ett mönster i dina trådstarter och inlägg på buke.
Du läser text väldigt bokstavligt. Några av dina trådar har slutat i totalt missförstånd av varandra - kanske mest på att du läser text lite annorlunda än många andra gör?

Den här trådstarten blir liksom en illustration. Kan det vara så att du läser annorlunda än vi andra? Att det startar funderingar vi andra inte får?

Själv får jag inga funderingar alls av ditt citat eftersom jag tycker det är floskler. Jag har en del fb-vänner som slänger in sådant titt som tätt och jag blir mest irriterad.....
Åh jag tror tanten är inne på något intressant här. Du läste fraserna som bokstavligt. Jag tex såg detta som symboliskt.... Inte att man måste just ringa... Utan att det var en symbol för att ta kontakt.

Om jag får lämna ämnet lite;
Jag kommer att tänka på en vän jag har. Hen tolkar allt bokstavligt.
Vi var på en kurs. En man säger till min vän
- kan du öppna fönstret?
Min vän svarar ja och sitter kvar.
Jag vänder mig till vännen och säger att mannen vill att du ska öppna fönstret.
Min vän svarar- jaha, varför sa han inte det då? Varför frågar han om jag vet hur man öppnar ett fönster?

Nu har jag lämnat ämnet lite. Men - detta var starten på en resa för min vän då hen började utforska sig själv.

Och en av utmaningarna för den vännen har varit att förstå när folk menar något symboliskt. Hen vill ha tydliga instruktioner, inte att det är saker som ska tolkas utan man måste vara tydlig och säga exakt vad man menar.
 
Senast ändrad:
Jag tror också tanten är inne på något, som förklarar mycket.

Själv har jag alltid sett dessa levnadsråd som "food for thought" snarare än handfasta råd (1. ta moroten 2. ta kniven 3. skär moroten i 0,2 mm tunna skivor).

Om jag inte kan ringa men känner att jag har mycket att säga, hur kan jag göra för att få detta ur mina tankar? Varför är det oavslutat? Hur kan jag avsluta det? Nästa gång måste jag fundera över om jag ska avsluta det på ett annat sätt när tillfälle finns.

Om jag blir missförstådd och inte kan förklara, hur kan jag uttrycka mig bättre första gången? Varför missförstår just Kalle mig alltid, medan Stina förstår precis? Vad är det för skillnad? Är det viktigt att Kalle förstår mig? Hur kan jag förklara så Kalle förstår vad jag menar?

Ja, det startar helt enkelt tankar på hur jag kan leva mitt liv bättre eller annorlunda. Kanske landar jag på samma hantering som jag har idag, kanske ändrar jag något i tanke eller handling.
 
Förvisso, jag har nog en tendens att vrida och vända på sådana här "råd" till det extrema. :angel:
^
|
|
Jag tycker att du tar det för bokstavligt.
Att just ringa är inte enda, eller nödvändigtvis bästa sättet att kontakta en person.
Om man bortser från de rent bokstavliga instruktionerna, som självklart inte passar alla situationer, så är det vettiga tankar.
Om du är ensam - sitt inte och tyck synd om dig för att ingen söker upp dig, ta initiativet till att själv kontakta någon.

Vad gäller att bli förstådd - förklara:
om du försöker förklara men ingen förstår/lyssnar så får du ju söka ett annat sätt att förklara.
Exempelvis.

TS - jag tycker att jag ser ett mönster i dina trådstarter och inlägg på buke.
Du läser text väldigt bokstavligt. Några av dina trådar har slutat i totalt missförstånd av varandra - kanske mest på att du läser text lite annorlunda än många andra gör?

Den här trådstarten blir liksom en illustration. Kan det vara så att du läser annorlunda än vi andra? Att det startar funderingar vi andra inte får?

Själv får jag inga funderingar alls av ditt citat eftersom jag tycker det är floskler. Jag har en del fb-vänner som slänger in sådant titt som tätt och jag blir mest irriterad.....

Se min kommentar ovan, den förklarar mycket, då jag inte tar något bokstavligt utan bara vrider på saker till det extrema. Det är bara så jag tänker, även om jag inte utför något i verkligheten så går mina tankar i dom banorna. ;)
 
^
|
|




Se min kommentar ovan, den förklarar mycket, då jag inte tar något bokstavligt utan bara vrider på saker till det extrema. Det är bara så jag tänker, även om jag inte utför något i verkligheten så går mina tankar i dom banorna. ;)


Fast... jag ser inte det där som att vrida saker åt det extrema, det är på något vis funderingar som är så självklara att jag tror inte att de flesta känner ett behov av att diskutera dem.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 289
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
803
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 370
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp