Bukefalos 28 år!

9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Ja, hon är jätteduktig! Sett den filmen förut, och alltid lika kul att se!
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie.

Jag tycker om denna tjej, vid 9 års ålder har hon redan kommit långt i sin kommunikation.

http://youtube.com/watch?v=Qqrps-hNYwY

Herregud jag hoppas att någon inser att hon ofta och gärna har repet mellan benen på hästen så den nästan trampar på repet. Hon håller inte koll på repet alls ju. :eek: :eek:
Det är fortfarande en 600 kilo häst hon håller på med, ingen leksak!
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Ja? Vad gör det?

Repet är tungt och en helt annan sak att ha släpandes efter en häst än ett vanligt grimskaft eller en longerlina.
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Ja? Vad gör det?

Repet är tungt och en helt annan sak att ha släpandes efter en häst än ett vanligt grimskaft eller en longerlina.

Fast om hästen trampar på det spelar tyngden ingen roll, den kan få panik ändå.
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Panik? En häst som har sådan kommunikation med sin ägare får sälland panik för att den trampar fast sitt leadrope...

De lär sig tidigt att bara för att de sitter fast så är det inte hela världen. Istället för att få panik flyttar de sig. Det är fördelen med leadrope, de får inte panik, och blir de rädda så kastar de sig bakåt och kommer loss, sen är det bra med det...
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Vilken söt liten video :D Duktig tjej! :bow:
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

haf har tränat ganska mkt med mina hästar speciellt en. när jag fick henne så var hon liv rädd fär spön å om de hängde ett grimskaft på marken å hon trampade på de fick hon total panik.. nu 2 år senare skulle hon trampa på grimskaftet så håller hon kvar huvet nere å funderar på vad hon ska göra å sedan flyttar hon sej ett steg åt sidan med huvet i backen. hon har lärt sej att det är ingen ide att få panik. han tränat samma sak med alla mina hästar. de ju samma.
vad skulle hästarna göra om dom en dag snodde in sej i ståltråd tex.. jo sparka av sej benen troligtvis.. men knyter man grejor runt benen på dom mm så lär dom sej hur dom ska hantera situationen utan att få panik.. jag har en 3 åring som snodde in sej i stål tråd för ett bra tag sen och blev liggande i ett dike å jag säger tack gode gud att hon visste lite vad som gällde för tråden var lindad 4 gånger runt hennes båda bak ben. han hon fått banik där så hade bägge bak benen rökit, men vad gjorde hon i stället inte fick hon panik i alla fall utan låg snällt där utan att kämpa tills vi lyckats sno upp de. sen reste hon sej och gick iväg.

jag ska inte säga att jag e duktig på de ena å de 3.dje för de e jag inte men jag är förbannat tacksam att jag har tränat sånna grejor för rätt var de e så är olyckan framme. å tack var träningen så fick jag behålla min tjeja.. hon fick lite avskavd påls å lite brän märken där den satt som hårdast inget annat. men den satt mitt över senas så de skulle lika väl kunnat gå åt skogen
 
Senast ändrad:
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Fast om hästen trampar på det spelar tyngden ingen roll, den kan få panik ändå.

Det går att helt sonika förbereda sig för den dagen med, om man vill. Ingen av mina får minsta panik om de trampar på ett grimskaft. Utan endera konstaterar de bara att 'det här blev ju inte bra' och backar/kliver av repet, eller så konstaterar de att 'det här blev ju inte bra, matte kom och hjälp' och står kvar och inväntar på att matte ska assistera.

För vissa har det kommit 'av sig själv', dvs det är inget som någonsin upprört dem, andra har man fått träna.

Men för mig är det där en sån sak som har med säkerhet att göra, och där jag lägger lite tid på att påverka HUR de reagerar i en sådan situation om/när den kommer. Dvs för mig är det mer säkerhet att se till att det inte blir panik OM det händer, än att försöka gardera mig mot att det aldrig händer. (Eftersom det är svårt att gardera sig helt)
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

:bow:
Bra tänkt, och bra att det gick bra.

Precis dteta jag menar, det är inte hela världen om en häst trampar på ett grimskaft!

haf har tränat ganska mkt med mina hästar speciellt en. när jag fick henne så var hon liv rädd fär spön å om de hängde ett grimskaft på marken å hon trampade på de fick hon total panik.. nu 2 år senare skulle hon trampa på grimskaftet så håller hon kvar huvet nere å funderar på vad hon ska göra å sedan flyttar hon sej ett steg åt sidan med huvet i backen. hon har lärt sej att det är ingen ide att få panik. han tränat samma sak med alla mina hästar. de ju samma.
vad skulle hästarna göra om dom en dag snodde in sej i ståltråd tex.. jo sparka av sej benen troligtvis.. men knyter man grejor runt benen på dom mm så lär dom sej hur dom ska hantera situationen utan att få panik.. jag har en 3 åring som snodde in sej i stål tråd för ett bra tag sen och blev liggande i ett dike å jag säger tack gode gud att hon visste lite vad som gällde för tråden var lindad 4 gånger runt hennes båda bak ben. han hon fått banik där så hade bägge bak benen rökit, men vad gjorde hon i stället inte fick hon panik i alla fall utan låg snällt där utan att kämpa tills vi lyckats sno upp de. sen reste hon sej och gick iväg.

jag ska inte säga att jag e duktig på de ena å de 3.dje för de e jag inte men jag är förbannat tacksam att jag har tränat sånna grejor för rätt var de e så är olyckan framme. å tack var träningen så fick jag behålla min tjeja.. hon fick lite avskavd påls å lite brän märken där den satt som hårdast inget annat. men den satt mitt över senas så de skulle lika väl kunnat gå åt skogen
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Men för mig är det där en sån sak som har med säkerhet att göra, och där jag lägger lite tid på att påverka HUR de reagerar i en sådan situation om/när den kommer. Dvs för mig är det mer säkerhet att se till att det inte blir panik OM det händer, än att försöka gardera mig mot att det aldrig händer. (Eftersom det är svårt att gardera sig helt)


:bow: Jupp bra sagt (allt var bra sagt men du skrev ung samma som misen ;) )
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Vilken söt liten video :D Duktig tjej! :bow:

Ja visst är hon! Glöm inte att uppmuntra henne med en kommentar om ni är medlemmar på youtube (=gratis) hon blir så glad! Hennes mamma, som är den som sköter om youtube åt henne, är riktigt trevlig. Jag har pratat med henne via mail.
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Duktig tjej ser ut som att hästen har roligt!:)
Jag funderar lite på varför hon böjer sig så när hon vill att hästen ska backa? Har själv inte fått lära mig så men sen har jag ju inte hållt på med NH och rep så länge häller.
Jag misstänker att det är för att hon inte ska "tvinga" hästen genom att visa sin dominans som det kanske kan uppfattas om hon är helt upprätt men rätta mig gärna om det är fel, bara nyfiken.:idea:
 
Sv: 9 åriga Courtney och hennes 3 åriga häst Sammie. NH-video

Att huka sig eller inte, därom tvistar de lärda...
Jag själv tycker inte att man ska huka sig, eftersom det är ett rovdjursbeteende, men jag vet även att det inom någon större inriktning inom NH (PNH tror jag det är?) är standard.

En häst hukar sig inte anser jag, men så länge det funkar så :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 653
Senast: Almii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp