Bukefalos 28 år!

A-kassa + 2 hästar

Sv: A-kassa + 2 hästar

Tror att om det är som de säger att det blir en riktig kris så blir det nog många som hamnar i samma situation som du, eller ännu värre. En del av de som blir uppsagda har inte ens A-kassa, eller har stora lån. Vad jag menar är att jag tror att det kommer att bli många som tvingas dra ner på hästeriet de närmaste åren.

Om du tror att krisen kommer att fördjupas så ska du sälja nu, medan det fortfarande är möjligt.

Men om du tror att det inte blir någon kris utan du tror att du snart får jobb igen med liknande lönenivå så ska du behålla dem och bara ligga lite lågt ett tag med omkostnaderna för dem.

Så vad du ska göra beror helt enkelt på vad du tror om framtiden.

På vissa större orter finns det medryttare som betalar för att få rida och sköta en häst ett par gånger i veckan. På rena landsbygden däremot är möjligheten större att byta tjänster med andra i trakten, t ex lantbrukaren e.d.

Man kommer väldigt långt med god litteratur. Jag har haft situationen att det inte varit läge för instruktör på länge, men jag har ca 70 hästböcker och ett par filmer, och jag kan lova att man har mycket nytta av det! Om du hamnar i en period utan instruktör behöver det inte betyda att du inte kan fortsätta att träna. Du tränar upp din egen förmåga att tänka och analysera, istället. Ett bra tips är att filma dej själv. Har du ridande kompisar så åk hem till varandra och stäm av varandra varannan vecka. Tips får du ju också hela tiden via bukefalos och andra tjänster på internet mm.

Jag tackar för tipsen o tar det till mig. Inte lätt att sia om framtiden. :confused:
 
Sv: A-kassa + 2 hästar

jag har 1 häst men är oxå arbetslös och står med ganska stora lån, så lätt är det inte men vad gör man inte för att kunna ha kvar hästen. köper bara det viktigaste och så mycket som möjligt på annons. man får helt enkelt tänka en extra gång.
jag gör det bästa av situationen och lägger så mycket tid som möjligt på hästen nu när jag inte har ett jobb som tar upp tiden.
lycka till och hoppas det löser sig för dig

Det samma ! Hoppas Du snart hittar jobb !
 
Sv: A-kassa + 2 hästar

Jag hade två hästar på studielån. Dessutom med lägenhet o bil. Det gick kanonbra, unghästen på ett billigt bete (blandflock) om sommarn o hemma hos min kusin i lösdrift om vintern. Ridhästen stod nära hemma på en kogård i lösdrift för 250:- stallhyra o sen fick jag köpa hö billigt av gården. Jag red 30min lektion privat 2ggr/mån. Jag fick snåla men det gick runt på 7papp/mån!

Skall man ha råd med hästar på så lite pengar så får ma skippa lyxen helt enkelt. Flytta til billigt stall o kanske låta bli träningar ett tag. Skaffa betalande medryttare? Men börja med o dra ner på din egen konsumtion o se hur pengarna räcker. O så får vi hoppas att ett nytt jobb dyker upp snart.
 
Sv: A-kassa + 2 hästar

Jag hade två hästar på studielån. Dessutom med lägenhet o bil. Det gick kanonbra, unghästen på ett billigt bete (blandflock) om sommarn o hemma hos min kusin i lösdrift om vintern. Ridhästen stod nära hemma på en kogård i lösdrift för 250:- stallhyra o sen fick jag köpa hö billigt av gården. Jag red 30min lektion privat 2ggr/mån. Jag fick snåla men det gick runt på 7papp/mån!

Skall man ha råd med hästar på så lite pengar så får ma skippa lyxen helt enkelt. Flytta til billigt stall o kanske låta bli träningar ett tag. Skaffa betalande medryttare? Men börja med o dra ner på din egen konsumtion o se hur pengarna räcker. O så får vi hoppas att ett nytt jobb dyker upp snart.

Tack ska du ha , vi får hoppas tillverkningsindustrin snart får luft under vingarnar igen.
Betalande medryttare i denna avkrok av skåne ! Nästan omöjligt finns för många lata hästägare eller för många hästar så konkurensen är stor om dom.
Som tur är har jag stall o bete själv så den kostnaden finns ju inte utan det blir höet till sommaren som kommer kosta. Men jag håller på att dra ner på min egen konsumtion , planera allt väldigt noga. Blir inga julklappar under granen i år:angel:. Tror många kommer att få det lite kärvt inom den sektorn jag jobbar,många är oroliga för sina jobb, tyvärr.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 093
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 508
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 894
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp