Bukefalos 28 år!

A-kassans sjuka regler....

Texaz

Trådstartare
Har drygt ett år gått på A-kassa. Nu närmar jag mig gränsen för att INTE kunna arbeta deltid, och måste således tacka nej till mina timanställningar framöver.
Tycker att systemet är helt sjukt!
Jag har FEM olika jobb, på timme, men måste stämpla pga att arbetsfördelningen är sviktande! Under sommaren har jag NÄSTAN full tid, men det kan förekomma glapp....
Men det betyder inget för A-kassan, jag måste alltså avsluta ALLA mina anställningar för att söka en heltidsanställning.
Sjukt system, eller inte?
Vad anser ni?
Vad ligger bakom beslutet??
 
Har drygt ett år gått på A-kassa. Nu närmar jag mig gränsen för att INTE kunna arbeta deltid, och måste således tacka nej till mina timanställningar framöver.
Tycker att systemet är helt sjukt!
Jag har FEM olika jobb, på timme, men måste stämpla pga att arbetsfördelningen är sviktande! Under sommaren har jag NÄSTAN full tid, men det kan förekomma glapp....
Men det betyder inget för A-kassan, jag måste alltså avsluta ALLA mina anställningar för att söka en heltidsanställning.
Sjukt system, eller inte?
Vad anser ni?
Vad ligger bakom beslutet??
Ja det är sjukt, det tvingar ju folk till sysslolöshet. Jag antar det är för att man inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande till 100% då.
 
Har drygt ett år gått på A-kassa. Nu närmar jag mig gränsen för att INTE kunna arbeta deltid, och måste således tacka nej till mina timanställningar framöver.
Tycker att systemet är helt sjukt!
Jag har FEM olika jobb, på timme, men måste stämpla pga att arbetsfördelningen är sviktande! Under sommaren har jag NÄSTAN full tid, men det kan förekomma glapp....
Men det betyder inget för A-kassan, jag måste alltså avsluta ALLA mina anställningar för att söka en heltidsanställning.
Sjukt system, eller inte?
Vad anser ni?
Vad ligger bakom beslutet??

Jag har bara 33% så jag söker självklart redan nu heltidsjobb så i mitt fall är det i alla fall sjukt. Måste ju vara bättre allt man kan jobba.
 
Orsaken till regeländringen var väl att alltför många permanent jobbade 1/2 och stämplade upp till resten.
Asfaltsläggare som tjänade multum på sommaren och stämplade under vintern. Som exempel.
 
Ja det är sjukt, det tvingar ju folk till sysslolöshet. Jag antar det är för att man inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande till 100% då.
Ja till arbetsmarknadens förfogande står jag så klart! Men då jag inte fått något heltidsjobb så försöker jag fylla upp timmar så gott jag kan...
Tydligen är det inte tillräckligt.
Vissa veckor jobbar jag 150 %, andra 50 %... Dock räknas det ändå som deltid....
 
Ja till arbetsmarknadens förfogande står jag så klart! Men då jag inte fått något heltidsjobb så försöker jag fylla upp timmar så gott jag kan...
Tydligen är det inte tillräckligt.
Vissa veckor jobbar jag 150 %, andra 50 %... Dock räknas det ändå som deltid....
Ja vi vettiga människor fattar ju det. Systemet tror att du inte kan ta jobb samma dag för att du är uppbunden typ.
Det är samma sak som att gå på soc och inte få studera. Du anses inte stå till arbetsmarknadens förfogande till 100% då. Att studier ger bättre chans att få jobb skiter man i.
 
Ja vi vettiga människor fattar ju det. Systemet tror att du inte kan ta jobb samma dag för att du är uppbunden typ.
Det är samma sak som att gå på soc och inte få studera. Du anses inte stå till arbetsmarknadens förfogande till 100% då. Att studier ger bättre chans att få jobb skiter man i.
Men om du studerar får du väl studiebidrag o studielån?

Men jag håller till del med.
Vi har en del bristyrken där staten o kommun skulle kunna gå in och finansiera studierna läsårs vis för att få folk till dessa utbildningar.
 
Men om du studerar får du väl studiebidrag o studielån?

Men jag håller till del med.
Vi har en del bristyrken där staten o kommun skulle kunna gå in och finansiera studierna läsårs vis för att få folk till dessa utbildningar.
Beror ju på vilken nivå du studerar på. Alla får inte lån heller.
 
Fast studerar man är man berättigad CSN, det känns väl som en lämpligare inkomstkälla då?
Förvisso, men då måste jag ju ha något meningsfullt att studera till..
Dessutom blir ju min inkomst ÄNNU mindre då...
Jag VILL jobba med det jag gör nu, och tar ALLA jobb jag kan! Men det räcker inte alls, så nu blir 4 arbetsgivare av med sin timanställda (och inte lätt att hitta nya...)
Känns så SJUKT att behöva stämpla 100% när jag kan jobba upp till det för det mesta..
Är ju bara staten (=skattebetalarna) som förlorar på det!
 
Jag svarade på purity_666:s inlägg om att gå på soc och inte få studera :) I övrigt håller jag med dig om att det är dumt att man inte får jobba så mycket man kan, och stämpla resten.
 
Orsaken till regeländringen var väl att alltför många permanent jobbade 1/2 och stämplade upp till resten.
Asfaltsläggare som tjänade multum på sommaren och stämplade under vintern. Som exempel.

Det är ju strikt säsongsarbete, man kan sällan asfaltera på vintern till rimlig kostnad. Ungefär som snöröjning. Många kombinerar just de två yrkena.
 
Förvisso, men då måste jag ju ha något meningsfullt att studera till..
Dessutom blir ju min inkomst ÄNNU mindre då...
Jag VILL jobba med det jag gör nu, och tar ALLA jobb jag kan! Men det räcker inte alls, så nu blir 4 arbetsgivare av med sin timanställda (och inte lätt att hitta nya...)
Känns så SJUKT att behöva stämpla 100% när jag kan jobba upp till det för det mesta..
Är ju bara staten (=skattebetalarna) som förlorar på det!
Vore det inte en bättre lösning för dig att inte stämpla då, och bara jobba. Eller är det en för dålig (ekonomiskt) lösning på sikt?
 
Jag förstår faktiskt bägge sidor av detta mynt, eftersom jag kommer i kontakt med så många som utnyttjar systemet. Men det borde ändå finnas en bättre lösning för de som faktiskt försöker få ihop så många timmar som möjligt. Väldigt många hade kunnat jobba mer om det varit lättare att ha/ta/få "konsultliknande" uppdrag, d v s på andra anställningsformer än vi har idag.
 
Vore det inte en bättre lösning för dig att inte stämpla då, och bara jobba. Eller är det en för dålig (ekonomiskt) lösning på sikt?
Då åker man ur systemet och det är jättesvårt att komma in i det igen.
Om TS sen en period har väldigt lite att göra så kan det drabba henne hårt.
 
Det är ju strikt säsongsarbete, man kan sällan asfaltera på vintern till rimlig kostnad. Ungefär som snöröjning. Många kombinerar just de två yrkena.
Jag har träffat rätt många i samband med jakt i norra Sverige som innan reglerna ändrades, satt utnyttjandet i system.
Man jobbade 6,7 månader om året med lönearbete.
Stämplade sedan resten av tiden.
Då jagades det, fiskades det och så högg man i någon bekants skog för att ta fram brännved till nästa år.
Dessa individers livskvalitet var mycket god. På samhällets bekostnad. Och de bröt inte mot några regler, det var tillåtet att agera så.
 
Dessa individers livskvalitet var mycket god. På samhällets bekostnad. Och de bröt inte mot några regler, det var tillåtet att agera så.

Lite som min erfarenhet av fenomenet. Man jobbar 50 % med något som ger en någorlunda lön, sedan stämplar man upp resten (mindre bra "lön"), men man anser att den längre ersättning täcker upp för den ökade livskvalitén. Med ett svartjobb eller två per månad blir det en genomsnittsinkomst heltid på en halvtids arbetsinsats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp