Bukefalos 28 år!

A-kassans sjuka regler....

Att helt sluta stämpla fungerar inte, då jag vissa perioder inte alls har betald sysselsättning. Kan då handla om ett par dagars jobb i månaden...
Nu till sommaren är jag mer attraktiv, problemet är att jag då ibland måste välja en av arbetsgivarna, om fler vill ha mig samma tider. Två av jobben kommer jag antagligen att kunna kombinera genom att bestämma mina tider själv, dock är det ena väderberoende (utomhusmålning). Det går dessutom bara att kombinera med den ena av tjänsterna, den andra är för långa arbetspass.
Med tanke på att jag inte har någon attraktiv utbildning och nu även fyller 50 så är jag inte speciellt överhopad med jobberbjudanden till heltidstjänster.
 
Har för mig att yrkesfiskare får stämpla när de inte kan gå ut och fiska pga oväder, eller när kvoter är fyllda. Vilket vissa vintrar kan bli rätt mycket "hamnsittande" och det är helt ok i systemet. ( Kanske har blivit ändrat de sista åren??) Lite särbehandling där mot oss andra som inte kan få stämpla upp mellan jobb hur som helst.
 
Har drygt ett år gått på A-kassa. Nu närmar jag mig gränsen för att INTE kunna arbeta deltid, och måste således tacka nej till mina timanställningar framöver.
Tycker att systemet är helt sjukt!
Jag har FEM olika jobb, på timme, men måste stämpla pga att arbetsfördelningen är sviktande! Under sommaren har jag NÄSTAN full tid, men det kan förekomma glapp....
Men det betyder inget för A-kassan, jag måste alltså avsluta ALLA mina anställningar för att söka en heltidsanställning.
Sjukt system, eller inte?
Vad anser ni?
Vad ligger bakom beslutet??

Arbetslinjen ligger bakom beslutet. Alliansen tyckte att folk är arbetslösa för att de inte vill jobba.
 
Jag har träffat rätt många i samband med jakt i norra Sverige som innan reglerna ändrades, satt utnyttjandet i system.
Man jobbade 6,7 månader om året med lönearbete.
Stämplade sedan resten av tiden.
Då jagades det, fiskades det och så högg man i någon bekants skog för att ta fram brännved till nästa år.
Dessa individers livskvalitet var mycket god. På samhällets bekostnad. Och de bröt inte mot några regler, det var tillåtet att agera så.

Har oxå träffat på en hel del säsongsarbetare, men deras skäl till det är att det helt enkelt inte finns jobb här ute på landsbygden.
 
Alliansen tyckte att folk är arbetslösa för att de inte vill jobba.

Väl enkel sanning tycker jag. Det finns de som är arbetslösa för att de inte vill jobba. Jag träffar ungefär 10 st/månad som är arbetslösa av det skälet. Orkar inte, vill inte stiga upp, finns inget där man börjar senare, för mycket jobb och för lite pengar är några av argumenten.

Sedan finns det många (som TS) som kommer i kläm. Fast jag ser ändå vitsen med att det inte går att försörja sig på samhället för att man inte orkar jobba mer än halvtid och vill att någon annan ska betala resterade uppehälle.
 
Jag är splittrad. Jag förstår TS och andra som vill jobba.
Samtidigt har jag sett många arbetsgivare och anställda inom vissa branscher tex Handeln, där man råäknade med att "man kan ju alltid stämpla upp" Jag vet personer som innan ändringen hade gjort detta i många år.Och det tycker jag inte är rimligt.
 
Senast ändrad:
Precis, jag är jättesplittrad. Jag ser att det finns de som kommer i kläm, och jag ser att det är många som utnyttjar systemet.

Skulle man få ett visst antal dagar som man fick disponera fritt?
 
Lite som min erfarenhet av fenomenet. Man jobbar 50 % med något som ger en någorlunda lön, sedan stämplar man upp resten (mindre bra "lön"), men man anser att den längre ersättning täcker upp för den ökade livskvalitén. Med ett svartjobb eller två per månad blir det en genomsnittsinkomst heltid på en halvtids arbetsinsats.
alternativet ver att jobba långt hemifrån...
 
Vem vill jobba heltid eller mer för piss och ingenting?

Det är ju inte så att de som går in i fas 3 får en normallön, de får väl ut ungefär exixtensminimum eller strax över med tur.

En del får inte ens ut existensminimum. Och de finns de som inte får något alls.
 
Jag har sjukersättning på 50% och jobbar timmar på resten. Det är ett jäkla trixande och koll så man inte drar över nån timme eller fler någon månad (för att andra månader inte få en enda timme) så man inte blir straffad för "mygel" för en felräkning.
Har hänt flera att jag fått tacka nej till jobb pga att de vill ha in mig på tex 8 tim men jag har bara 6 timmar kvar och de behöver ha arbetskraft på alla 8 timmarna.
De där 75 dagarna man har att fylla upp med tar väldigt snabbt slut.
 
Vem vill jobba heltid eller mer för piss och ingenting?

Det är ju inte så att de som går in i fas 3 får en normallön, de får väl ut ungefär exixtensminimum eller strax över med tur.
Du missförstod mig helt.

Är man i fas 3 så kan man ta deltidsjobb i vilken omfattning som helst. Eftersom jobb går före "aktivitet" så är det bara att sticka iväg och jobba. Du får inga avdrag heller ifall du jobbar helger och kvällar. Så aktivitet på förmiddagen ch jobb hela eftermiddagen och kvällen. Om du jobbar 10 timmar i veckan i ett år så är det ingen som höjer på ögonbrynen. Eller aktivitet mån-fred och lönejobb på helgen. Till skillnad från A-kassan där du genast straffas om du jobbar timmar och inhopp.

Om @Texaz gått i fas 3 hade hennes problem inte funnits. Hon hade kunnat jobba hur mycket eller lite som helst.
 
Du missförstod mig helt.

Är man i fas 3 så kan man ta deltidsjobb i vilken omfattning som helst. Eftersom jobb går före "aktivitet" så är det bara att sticka iväg och jobba. Du får inga avdrag heller ifall du jobbar helger och kvällar. Så aktivitet på förmiddagen ch jobb hela eftermiddagen och kvällen. Om du jobbar 10 timmar i veckan i ett år så är det ingen som höjer på ögonbrynen. Eller aktivitet mån-fred och lönejobb på helgen. Till skillnad från A-kassan där du genast straffas om du jobbar timmar och inhopp.

Om @Texaz gått i fas 3 hade hennes problem inte funnits. Hon hade kunnat jobba hur mycket eller lite som helst.
Det är likadant redan i fas 2 (utvecklingsgarantin)
 
Att helt sluta stämpla fungerar inte, då jag vissa perioder inte alls har betald sysselsättning. Kan då handla om ett par dagars jobb i månaden...
Nu till sommaren är jag mer attraktiv, problemet är att jag då ibland måste välja en av arbetsgivarna, om fler vill ha mig samma tider. Två av jobben kommer jag antagligen att kunna kombinera genom att bestämma mina tider själv, dock är det ena väderberoende (utomhusmålning). Det går dessutom bara att kombinera med den ena av tjänsterna, den andra är för långa arbetspass.
Med tanke på att jag inte har någon attraktiv utbildning och nu även fyller 50 så är jag inte speciellt överhopad med jobberbjudanden till heltidstjänster.

Kan du inte plugga då? Till något som leder till stora chanser för jobb?
 
En annan sjuk grej är att man inte kan få CSN på deltid om man har sjuk-eller aktivitetsersättning på deltid.
Det är CSNs dumma regel.
 
Kan du inte plugga då? Till något som leder till stora chanser för jobb?
Fast till VAD????

Visste jag det skulle jag glatt göra det, trots åldern.... Att leva på studielån skulle iofs bli svårt (får man de ens efter 50??), men kunde jag få jobb sen så...
Visst vården kunde vara ett alternativ, men dels får jag inte jobba skift pga min bipolaritet, dels har jag blivit så kräsmagad med åren, klarar inget "äckligt" utan att spy :crazy:
 
Fast till VAD????

Visste jag det skulle jag glatt göra det, trots åldern.... Att leva på studielån skulle iofs bli svårt (får man de ens efter 50??), men kunde jag få jobb sen så...
Visst vården kunde vara ett alternativ, men dels får jag inte jobba skift pga min bipolaritet, dels har jag blivit så kräsmagad med åren, klarar inget "äckligt" utan att spy :crazy:

OJ vilket svar. Det var bara ett förslag på problemlösning.

Finns ju MASSOR du kan plugga till. Kanske någon annan i tråden kan hjälpa dig med förslag?
Eller om du skriver ett par rader om dig själv kan vi lättare hjälpa dig med förslag :)

Finns ju mer än vården.

Om du inte vill plugga. Kanske lärlingsplats eller praktik skulle kunna vara "en väg upp"?
Svårt för mig att veta något om din bakgrund men försöker bara hjälpa till med lite input :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp