Bukefalos 28 år!

Abortspruta...

Sv: Abortspruta...

Ja det låter rimligare. Våra pups har verkligen blanserat på en skör tråd när de varit så tidigt födda...
 
Sv: Re: Abortspruta...

Humelibumlan skrev:
Men hur ska kroppen kuna göra det med foster som är 45 dagar? Det är ju nästan klara (50 dagar kan de överleva)... tycker det låter så himla konstigt..

Jag kanske missuppfattade detta?
 
Sv: Re: Abortspruta...

Tippan skrev:
Jag kanske missuppfattade detta?
Jag vet inte riktigt? :smirk:
Som sagt var denna tråden ganska gammal och jag antar jag fick infon från veterinären via min kompis?
 
Senast ändrad:
Sv: Abortspruta...

Jag pratade tidigare med en veterinär om Alizin, och hon informerade mig om att man kunde spruta tiken fram till 45:e dagen.

Det framgår också på Läkemedelsverkets hemsida:
http://www.mpa.se/veterinar/mono/alizin.shtml
Indikation Dräktiga tikar: Inducerande av abort upp till dag 45 efter parning.

Sedan kan man ju diskutera det vettiga i det hela. Min personliga åsikt är att det är hemskt att låta tiken föda fram valparna.
Det står också:
För att begränsa de negativa effekterna av aborten (exempelvis minimera risken för livmoderinflammation) bör denna ske så tidigt som möjligt i dräktigheten.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Jag har en egen hane som är 2 år och för två månader sedan fick jag även ta över en tik som är 9 månader. Precis efter jag fick ta över...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 748
Senast: lundborg
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 528
Senast: donna82
·
M
Träning För att göra en sak klar direkt! Detta inlägg gäller INTE Harry. Så ni behöver inte börja fundera om vi fått problem :crazy: I...
2
Svar
20
· Visningar
2 549
Senast: Mount Never Rest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp