Bukefalos 28 år!

Träningstips?!

M

Mount Never Rest

För att göra en sak klar direkt! Detta inlägg gäller INTE Harry. Så ni behöver inte börja fundera om vi fått problem :crazy:

I stallet där jag hyr in Harry, finns bara två andra hästar så det blir ganska naturligt att jag hjälper till och pysslar med allihop.

Vårt senaste tillskott är en Nsv travar sto, hon är 14 år och dräkig (kommer föla i April). Hon har även exsem och måste ha täcke på sig och blir tokig av insekter.

Det är hon som är "problemet"....
Jag har aldrig haft något problem med att träna varmblod men av någon anledning har jag jätte svårt med kallbloden...

Kallblods valacken (stoets 3åring) som står i stallet försöker jag inte ens träna då det skulle sluta med att han plöjde ner mig i backen (jag är inte rädd, inser fakta)

Men nu till stoet:
Hon är en otroligt snäll häst, går alltid och halvsover bakom i grimskaftet och gör inget överilat
MEN
Hon kan INGENTING! Vanlig skötsel går bra, men t ex är det en chansning att släppa lös henne i gången för att ta av hennes täcke då finns det en risk att hon vänder runt och springer in i boxen?!

Det är bara ett exempel... Hon gör inte spec. mycket fel men jag (det är i stort sett bara jag som sköter henne) känner att jag inte har kontrollen över henne. Enda anledningen till att hon följer efter i grimskaftet är för att hon är snäll och lat, hon ids inte försöka hinna i kapp och gå om...
Hon är tung och bufflig att hålla på med, vill man att hon ska flytta sig i sidled så måste man trycka henne i sidled m.m.

Jag har försökt träna med henne, grunderna t ex att backa och att inte komma tillbaka förens jag ber henne och liknande.
Hon lyssnar en stund sedan blir hon stirrig och bara stirrar rakt fram, hon blockerar sig helt enkelt.

Hon lyssnar hemskt bra på kropps språk i vissa fall, t ex så skulle hon träga sig in i boxen men jag hann se henne så jag vände rumpan till och backade snabbt mot henne och viftade med benet och hon skyndade sig att svänga undan kroppen från ev. smäll.

Så lyssnar kan hon men hur ska jag göra så att hon alltid bibehåller den fokusen? Det är svårt att träna när hon lika gärna förvandlas till en zombie!
Ta i beaktning att jag absolut inte vill stressa henne när hon är dräktig, jag vill bara ha henne mera följsam :idea:
Hon är även inriden och påstods vara het att rida. Men av det jag har sett så tror jag bara att hon är rädd och helt enkelt blockerar sig och rusar, hon är inte pigg!

Hon har ganska lätt för att bli upprörd, man får inte vara hård med henne för då blir hon både stirrig och rädd, så det är en svår balansgång...

Så har ni några bra tips på hur jag kan få henne att lyssna utan att bli upprörd? :confused:

Några tips hur jag handskas med hennes buffel till son behövs inte, han har jag gett upp sedan länge :smirk:
 
Sv: Träningstips?!

Är det verkligen ingen som vet hur man tränar en häst som har svårt att koncentrera sig :confused:
 
Sv: Träningstips?!

Det var verkligen otroligt att ingen har en aning :mad:

Strunt samma jag fixar det på egen hand :smirk:
Undrar vad f*n jag ska hitta på :(
 
Sv: Träningstips?!

Varför begär du snabbfixar? Sånt finns inte.
Hur man (jag) skulle hantera hästarna för att forma deras uppförande till något önskvärt, är omöjligt att beskriva utan att ha träffat djuren, om ens då.

Hur är dina kunskaper inom NH? Jag undrar, för det känns som att du litar för mycket till mekaniska kommandon utan att lyssna.
Kanske har jag helfel, men det är så jag uppfattar det.
Kom ihåg att kommunikation, för att vara meningsfull, ska vara öppen och tvåvägs.

LIA
 
Sv: Träningstips?!

LIA skrev:
Varför begär du snabbfixar? Sånt finns inte.
Hur man (jag) skulle hantera hästarna för att forma deras uppförande till något önskvärt, är omöjligt att beskriva utan att ha träffat djuren, om ens då.

Hur är dina kunskaper inom NH? Jag undrar, för det känns som att du litar för mycket till mekaniska kommandon utan att lyssna.
Kanske har jag helfel, men det är så jag uppfattar det.
Kom ihåg att kommunikation, för att vara meningsfull, ska vara öppen och tvåvägs.

LIA
SKulle jag kunna skulle jag ta bort den här tråden, för jag kan uppenbarligen inte få hjälp.

Du förstår inte alls vad jag ber om... Jag ber inte om någon snabblösning, jag ber om tips!
Här finns det människor (ingen spec. utpekad) som har hästar som stegrar, sparkar, anfaller, vägras lasta m.m. och dom kan utan problem få hjälp men ingen tycks veta eller vilja hjälpa när man bara har ett litet problem!
Jag ville bara ha tips på övingar som inte är stressande för henne, sådana som gör att hon får bry huvudet utan att för den skull bli upprörd!
Du skriver ang. att lyssna, det är svårt att lyssna på något som bara står och stirra, ännu en gång vill jag har tips på hur jag skulle få henne att sluta med det betendet! Och hur jag ska kunna förstå henne när hon bara stirrar....
Jag har inte sysslat med sådan här träning spec. länge så därför ville jag vända mig till er som kan.

Jag vet att det största felet ligger i det faktum att jag aldrig gillat kallblod... Jag gillar henne men jag har otroligt svårt för hennes tröga sätt (inget elakt mot er som kan hantera kallblod).
Jag har tränat varierande mycket med 3 olika varmblod, ingen av dom har jag haft några problem att få att lyssna men kallbloden tycks inte vilja sammarbeta med mig.
Om det är något jag utstrålar vet jag inte men så är det. Jag har svårt att komma fram till dom, ännu en gång så är det därför jag vänder mig till er, för råd och tips!

Finns det ingen "snabblösning" som du kallar det så får det väl vara, jag ville ha en lättsam häst att hantera när hon ska ha föl för enkelhetens skull. Men det verkar ju vara omöjligt att få hjälp (jag tänker inte fara på kurser m.m. med ett dräktigt sto) så då får vi väl knalla på och försöka träna så gott det går.

Jag klandrar ingen och jag ber om ursäkt om det är jag som skrivit så att ni inte är intresserade, det är ok. Vi löser det nog.
 
Sv: Träningstips?!

Du säger ju själv att hon lyssnar en stund, kanske tränar du för länge och kräver för mycket på en gång?
 
Sv: Träningstips?!

Sedan jag skrev det har jag provat träna två till gånger...

Allra första gången jag tränade så rörde det kanske sig om en minut de hon verkligen lyssnade.

Andra gången, var hon totalt annorlunda! Hon lyssnade hela tiden och var mjuk och följsam och visa tecken på att ta åt sig (slickade sig om munnen och frustade). Hon lyssnade jätte bra hela tiden!

Nu senast när jag tränade var hon inte riktigt lika dålig som första gången men det fanns inget engagemang... Hon gjorde det hon skulle men hon var inte ett dugg brydd, hon bara gjorde det helt enkelt...


Jag undrar om det finns något sätt att få henne att behålla den positiva attityd hon hade andra gången eller om det är slumpen som avgör?! För jag gjorde i stort sett samma övningar och var på samma ställe m.m. så det är inget sådant som ändras...
Finns det något sätt att se innan man börjar träna om dom verkar "mottaglig" för träning??
 
Sv: Träningstips?!

Leka lekar ibland, som hon tycker är roligt? Typ fånga morot här borta och annat skojsigt har jag fått som tips en gång!
 
Sv: Träningstips?!

Tja... Kanske jag skulle göra det i stället......?!
Jag brukar träna tricks med min egna kille men då använder jag godis och något säger mig att en viss kallblods fröken blir lite väl närgången om jag försöker med det, fast jag ska testa.

Det kanske går lättare att träna om jag hittar på något så att hon börjar se det positiva med träning?!

Jag ska testa!!!!
 
Sv: Träningstips?!

Du skriver ang. att lyssna, det är svårt att lyssna på något som bara står och stirra, ännu en gång vill jag har tips på hur jag skulle få henne att sluta med det betendet!
Även det är ett budskap till dig!

LIA
 
Sv: Träningstips?!

LIA skrev:
Även det är ett budskap till dig!

LIA
Då kanske du som verkar veta vad det betyder skulle kunna säga det för jag VET INTE!!!! Jag kan inte läsa statyer! Nog vet jag att hon menar något med det, men om du slutar tracka mig för att jag är dålig på att läsa hästar och i stället förklarar vad hon menar skulle jag vara hemskt tacksam!!

Jag skriver ju här för att jag inte förstår henne, annars skulle det ju inte vara några problem!

Så snälla kan du inte berätta :bow: , eller om du inte vill, kan du tipsa om någon bok eller liknade som tar upp det betendet :crazy:
Jag vill förstå henne men än så länge gör jag inte det :crazy:
 
Sv: Träningstips?!

Nej, jag trackar inte dig, utan försöker att visa några tankar.
Jag har skrivit detta: Hur man (jag) skulle hantera hästarna för att forma deras uppförande till något önskvärt, är omöjligt att beskriva utan att ha träffat djuren, om ens då. ett antal gånger tidigare för att försöka förklara.

Du skriver att du tränar hästen och den slutar att reagera! Tränar vad? Om hon sluter sig inom sig själv, är det ett svar på det du gjort. Du har gjort fel och/eller för mycket. OBS! att jag inte klankar på dig, varken här eller i inlägget i övrigt, utan är rättfram och enkel i mina funderingar.


Du "har jättesvårt för kallblod" och "hennes buffel till son har du gett upp för länge sedan". Ärligt, hur tror du att du ska komma någonvart med en sån attityd?
Nej, du behöver inte några hanteringstips för valacken. Vad du behöver är en annan syn på hästar! (Än en gång, ursäkta att jag skriver vad jag tycker). Jag undrar dessutom om vi talar om kallblodsbeteende eller individbeteende här? Även undrar jag om stoet blir " mentalt blockerat" eller helt sonika skiter i dig? Typ- den här människan är lika omöjlig som dom andra, så jag bryr mig inte...

Är "tränar" ovan detsamma som NH-hanterings-övningar, så föreslår jag, att du stoppar med en gång! Lär dig först, och applicera på ditt hästliv först därefter!!

Följande ska du inte se som tips, utan mina dimmiga tankar som flyter omkring. Kanske kommer något användbart fram?

Ta en paus i att ställa krav (annat än säkerhetsdito) på hästen. Umgås med henne, ta en promenad, gulla med henne, mata henne inte med godis, visa att du tycker om henne och vill tillbringa en stund tillsammans med henne, klia ljumskar, mage och juver (hennes! :) ), snacka med henne som du gör med dina kompisar- berätta och förklara (hon förstår kanske inte orden, men väl andemeningen) för tänk på, att även bakom en slapp kallblodsnuna finns en arbetande hjärna.

När hon har tinat upp- observera henne(!)- så gör en liten övning. T ex säg "hoven" samtidigt som du ber om den, lyfter hoven och skrapar lite på den, samt sänker den lugnt igen. Hela tiden på ditt mest positiva sätt. Gör lika med alla hovarna. Låt det vara bra med det för den gången. Upprepa och utveckla vartefter. Jag går inte in på några NH-övningar här, för det blir för mycket skriva.

Visst ja, gör samma saker med "buffeln"!

Min erfarenhet av "vrånga" hästar (och hundar) är, att det tar 2-3 dagar innan dom släpper till och öppnar sig mentalt. Under den tiden gör jag ingenting som ställer krav på dom eller tvingar dom in i ett hörn- bildlikt.

Åtminstone ett försök! :idea:
LIA
 
Sv: Träningstips?!

Jag tror du måste ändra din attityd! Du måste intala dig själv att du kommer bra överrens med kallblod och speciellt med detta sto :)

Sedan dra ner på kraven. Är en minut för lång tid för henne att fokusera träna 20 sek. ta paus träna 20 sek till. Vad tränar du och varför tränar du det?

sedan om hon är ny i stallet och gravid så är det kanske inte så lätt för henne heller :p
 
Sv: Träningstips?!

Jag menade inte att du hackade jag ville bara få fram vad du menade, sorry om det lät som det :o

När jag läser det du skriver så inser jag att jag inte ens tänker försöka :smirk: det kanske låter som om jag ger upp och det kanske stämmer men jag är inte intresserad av att lägga ner den tiden på henne eller på någon annan häst som inte ens är min, jag vet att ni aldrig skulle ge upp men jag är ingen duktig "häst människa", jag har haft hand om 5 hästar + det jag träffat och umgåtts på ridskolan med hästar och av alla dom så är det bara 2 som jag verkligen fått kontakt med, varav den ena är min egna häst och den andra är en ridskolehäst.

Jag kommer aldrig att kunna släppa min attityd ang. kallblod jag har blivit mosad, biten, nästan sparkad, bockad, skenad av dom så många gånger så jag kan helt enkelt inte gilla dom helt ut... Om det är rädsla eller tjurighet vet jag inte men jag kan inte. Jag förstår om ni ser mig som någon som ger upp men då får det bli så. Jag bryr mig inte om jag inte blir någon super hästmänniska, i grund och botten så är det att jag fungerar med Harry som är det viktiga och det gör jag så då får resten vara. Fast ni skulle väl säkert inte ens tycka att vår relation var bra eftersom jag inte förstår hur man ska träna(OBS! Inget menat bara generellt)

"Men varför skrev hon den här tråden då? (undrar ni säkert)" som sagt så när jag läst det LIA skrivit så inser jag att jag inte skulle klara av det, jag antog att det bara var en fråga om vad man skulle träna men tydligen så är det inte så enkelt.

Jag har inte tiden och orken att lägga ner på henne ovsett hur bra hon skulle kunna bli och vad det gäller valacken... Tja, jag har inte för planer att bli biten, sparkad eller mosad mot någon vägg. VISST ännu en gång är det mitt fel men jag skulle aldrig komma till rätta med det på egen hand, så enkelt är det.

Till er som skrivit: Tack för att ni (spec. LIA) försökte få mig att förstå, men ju mer jag läser, ju mer mysslyckad vet jag att jag är... Jag kommer nog aldrig att klara av en häst som verkligen behöver den typ av träning som ni talar om... Så då får det vara, när Harry inte finns längre försöker jag hitta en liknade häst annars slutar jag med hästar. Jag vet att jag ger upp för lätt men jag är sådan.
 
Sv: Träningstips?!

MNR,
vänd påt!
Ge inte upp, utan använd situationen till något positivt! Det finns hur mycket som helst inom NH, som gör en till bättre hästmänniska. Med alla hästar. ;)

Så länge man försöker, är man inte misslyckad! :)

Ta kontakt med NNHA!

LIA
 
Sv: Träningstips?!

Ta en paus i att ställa krav (annat än säkerhetsdito) på hästen. Umgås med henne, ta en promenad, gulla med henne, mata henne inte med godis, visa att du tycker om henne och vill tillbringa en stund tillsammans med henne, klia ljumskar, mage och juver (hennes! ), snacka med henne som du gör med dina kompisar- berätta och förklara (hon förstår kanske inte orden, men väl andemeningen) för tänk på, att även bakom en slapp kallblodsnuna finns en arbetande hjärna.
Det gör vi dagligen, eftersom det är jag som har hand om henne så blir det ofta lite extra pyssel på kvällen T.o.m. mycket mer eftersom hon har problem med exsem så måste jag smörja och se över hennes sår, så hon får mycket pyssel.. Hon är inte "sluten" när man bara pysslar med henne, då står hon och njuter och verkligen visar att hon gillar det.
Är "tränar" ovan detsamma som NH-hanterings-övningar, så föreslår jag, att du stoppar med en gång! Lär dig först, och applicera på ditt hästliv först därefter!!
Men träna menar jag små saker, så här första gångerna när jag försökte träna med henne så bad jag henne backa och flytta undan rumpan. Det är allt....
Visst ja, gör samma saker med "buffeln"!
Ärligt?? Jag törs inte.... Han går inte ens att pyssla med, för då bits han. Gå på promenad? Då ska jag nog mordhotas först... Han går dit han vill när han vill och passar det inte att följa med så vad bryr det han, han går dit ändå. Jag gör så lite som möjligt med honom. Ibland måste jag borsta honom för att ägaren inte har möjlighet att komma till stallet, då går det till på följande vis:
Borsta ansiktet? Visst men var beredd för risken är stor att han hugger!
Kratsa hovarna? Visst men det är otroligt roligt att rycka lös hoven och smälla ner den i backen, bak kan han även prova på att sparka istället.
Flytta i sidled så att man ryms? Visst men använd hela kroppsvikten annars rör han sig inte (har provat att punkttrycka med en hovkrats, FNYS)
Han är alltid sådan, samma sak när jag skulle sätta på honom transportskydden, jag tuppade nästan av för att han (med flit) slog upp frambenet rakt i tinningen på mig, visst han siktade inte på mig men han gjorde det för att jävlas med mig.


Jag kan ha missat något men här är i allafall en början på mina tankar över det du skrivit...
 
Sv: Träningstips?!

Hästar jävlas inte på flit, allt de gör gör det av en anledning sen vad den anledningen är varierar i det oändliga, han ser väl helt enkelt inte dig som en ledare/ranghög person och därmed är tycker han att det är din skyldighet att ta hans varningar på allvar och när du ändå tränger dig på så får du ju en smäll så klart... bara en tanke
 
Sv: Träningstips?!

Jag VET att han inte ser mig som sin ledare, jag har aldrig påstått något annat :confused:
Jag skrev bara att jag inte skulle kunna göra tipsen som hon skrev om eftersom han inte skulle gå med på det.

Och jag kan ju inte träna ledarskap med honom eftersom han inte lyssnar så det blir en ond cirkel helt enkelt :smirk:
 
Sv: Träningstips?!

Jag skrev bara att jag inte skulle kunna göra tipsen som hon skrev om eftersom han inte skulle gå med på det.
Och jag kan ju inte träna ledarskap med honom eftersom han inte lyssnar så det blir en ond cirkel helt enkelt
Vad tror du, är hästen "för hård"- på gränsen till hopplös? Eller är du för vek? Skulle en människa med mycket pondus få fram ett annat beteende, en acceptans, som du inte förmår?

Tror du vidare, att du skulle kunna öka din pondus/förmåga med rätt slags utbildning? Har du tillräckligt mycket av djävlar anamma inombords?
Jag ställer lite närgångna frågor, för du verkar ha en juste grundinställning, och om begränsningen ligger i kunskap, går det ju relativt lätt att åtgärda.

Jag tror nog att "buffeln" knäade med flit för att visa sitt missnöje med din hantering, även om inte avsikten var att träffa.

Hon är inte "sluten" när man bara pysslar med henne, då står hon och njuter och verkligen visar att hon gillar det.
Bygg vidare från det!

Nå, båda hästarnas beteenden skulle du nog kunna komma tillrätta med efter lite "egenutbildning". Den skulle du dessutom ha nytta av för all framtid i all kontakt med hästar. Alltså inte bara för att hantera dom nuvarande.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 938
Senast: SkorpSmulan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 352
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 089
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp