Bukefalos 28 år!

Abortspruta...

Humelibumlan

Trådstartare
Min väns tik vart "tjuvbetäckt" och nu har hon gett den abortspruta... Tiken var dräktig dag 43. Det var igår..

Veterinären sa att antingen skulle hon abortera och föda fram valparna eller så skulle kroppen resorbera dem? Det låter i mina öron hemskt konstigt att Tiken skulle kunna resorbera valpar som är så påss långt gångna??
Och infektions risken borde ju vara jätte hög om de inte kommer ut? Eller?? :confused: :confused:

Någon som har erfarehet av detta?
Som kan ge lite ex om riskerna och komplicationer osv...
Någon bra info länk kanske?
 
Varför inte prata med veterinären, eller en annan veterinär, när du nu ifrågasätter dennes kompetens? :confused:
 
Men ursäkta mig? :confused: :mad:
Det jag frågar är om det verkligen är troligt att valpar som är 45 dagar gamla resorberas i kroppen??
Och om någorn har erfarehet av detta??
Vilket tydligen ingen hade... är det att ifrågasätta kompitens? :eek: :confused:
Får man inte fråga och ta reda på mer fakta utan att kontakta en veterinär, så kan man ju lägga ner de flesta sidor av detta forum...

F:ö har jag efter mycket letande gräct fram att valparna inte resorberas, utan föds fram levande...
 
Ja, visst låter det konstigt?
Nu föds ju valparna fram levande :cry: men enligt veterinären skulle det lika gärna kunna vara så att de inte kom ut och då kunde kroppen RESORBERA dem... :confused:
Men hur ska kroppen kuna göra det med foster som är 45 dagar? Det är ju nästan klara (50 dagar kan de överleva)... tycker det låter så himla konstigt..
 
Vid tidig behandling ger Alizin abort el resorption vid sen behandlig abort. Om valparna inte skulle komma ut vid så sen behandling som 45 dgr blir det problem.
PL
 
Sv: Abortspruta...

Jag hjälpte en tik att föda fram valpar efter att fått spruta, vilket ämne minns jag ej (EJ min hund)
Valparna föddes levande utom en som var död, de två andra var mycket medtagna och det tog inte lång tid...
Tiken genomgick UL efter ett par dagar med fick kort tid efter livmoders inflammation.
Om det har med varandra att göra låter jag vara osagt för den kunskapen har jag inte men spekulera kan man ju alltid göra...
 
Sv: Abortspruta...

jag måste säga...

är det inte väldigt sen vid 43 dagar att ge abortspruta?? :confused:

undra om inte jag hade låtit föda fram dom och skött det i stället och sen sålt valparna...

eller jag vet inte... men jag tror jag hade gjort så om jag hade haft möjligheter till det..
 
Sv: Abortspruta...

Som jag har förstått det ska kroppen inte kunna reabsorbera foster efter att skelettet bildats. Jag har dock ingen aning om när skelettet bildas hos hundfoster, men nog borde det vara gjort i såhär sent stadie. De mest troliga borde vara att tiken kommer stöta ut fostren.
 
Sv: Re: Abortspruta...

Humelibumlan skrev:
Äntligen!! :bow:
Det var lixom det jag tänkte...
Hur kan man veta att alla valparna kommit ut? :confused:

Antar att ultraljud eller röntgen måste göras för att man skall veta om alla valpar är borta.
 
Sv: Abortspruta...

Sol skrev:
Som jag har förstått det ska kroppen inte kunna reabsorbera foster efter att skelettet bildats. Jag har dock ingen aning om när skelettet bildas hos hundfoster, men nog borde det vara gjort i såhär sent stadie. De mest troliga borde vara att tiken kommer stöta ut fostren.
Denna tråden är gammal och ja tiken fick föda fram levande, hårlösa o gnyende valpar som efter 1-2 timmar dog :cry:
 
Sv: Abortspruta...

:cry: jag tycker det är så hemskt :(
Är tiken så långt gången att det är en valp "på riktigt" så tycker jag det är väldigt taskigt att låta de födas fram utan viktiga delar så de inte kan andas länge för lungorna inte är klara eller något annat sådär viktigt :(
Och vad hemskt för tiken!
Nä usch, hade jag en tik som parade sej i ett obevakat ögonblick och man inte kommer på de förens det gått väldigt långt så skulle man ju aldrig göra så, man får ta sej i kragen och se till att valparna fick ett så bra liv som möjligt.
 
Sv: Abortspruta...

Ja, det var grymt, speciellt eftersom tikägaren visste att tiken var betäckt, men trodde inte det tagit sig eftersom det var "slut" på löptiden :smirk:
 
Sv: Re: Abortspruta...

Säger man att valpar som är 50 dagar kan överleva? Vi har haft tikar som valpat nästan en vecka för tidigt och jag kan säga att vi inte lycats rädda alla. De har knappt haft sugreflex, de har helt klart inte varit utvecklade för att överleva utan en stor räddningsinsats. Är det våra valpar som är sena eller? De har fött kring 57 dagar...
 
Sv: Abortspruta...

Nej - valparna är generellt inte livsdugliga förrän de gått ut åttonde veckan, dvs runt 56 dygn. Visst förekommer det att valpar som föds tidigare klarar sig även om det inte är så vanligt, det hela beror mycket på om de har lungorna tillräckligt färdigutvecklade.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Jag har en egen hane som är 2 år och för två månader sedan fick jag även ta över en tik som är 9 månader. Precis efter jag fick ta över...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: donna82
·
M
Träning För att göra en sak klar direkt! Detta inlägg gäller INTE Harry. Så ni behöver inte börja fundera om vi fått problem :crazy: I...
2
Svar
20
· Visningar
2 548
Senast: Mount Never Rest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp