Bukefalos 28 år!

absurditet i USA... graviditet.

kryddelydd

Trådstartare
Har ni sett på nyheterna?

En gravid kvinna i USA kom i bråk med en annan kvinna. Ett skott avlossades och träffade den gravida kvinnan i magen. Den gravida kvinnan överlevde men fostret inte.
Nu är den f.d. gravida kvinnan gripen och anklagad för dråp av det ofödda fostret (på något sätt anser man att hon är vållande eftersom hon inte drog sig ur bråket så det var tydligen hennes fel att hon blev skjuten i magen)...

Halleluja!
 
Jag läste om det alldeles nyss. Jag funderade på om det var skrivet nu eller på 1800-talet....

Jag har svårt för att förstå varför man väljer att straffa kvinnor som får missfall eller som i det här fallet, blir skjuten av en annan person så fostret dör, vad för gott får man ur det? Ett missfall kan man inte hjälpa. Att någon annan skjuter är aldrig ens fel.

Jag kan på ett vis förstå tanken om att man ska vara rädd om det ofödda barnet i magen och ta väl hand om sig så att det föds friska barn, men att dra det så långt att straffa mamman när något inträffar är ju fullständigt tokigt, det är fortfarande hennes kropp och barnet är fortfarande inte fött, bara ett foster. Man ska uppmuntra och underlätta, inte straffa!
Det är bara löjligt.
 
När det gäller USA blir jag tyvärr inte förvånad, men det låter så absurt.
Det hade varit en sak om kvinnan själv avlossat skottet, men nu verkar det ha varit någon annan. Ska inte den som sköt bli straffad?

Det känns så bakvänt, så om det blir fler bråk å man inte drar sig ur och blir skjuten, är det den som blev skjutens fel?

Vad ska man säga... trodde vi kommit längre än så här i världen... men börjar tvivla tyvärr...
 
När det gäller USA blir jag tyvärr inte förvånad, men det låter så absurt.
Det hade varit en sak om kvinnan själv avlossat skottet, men nu verkar det ha varit någon annan. Ska inte den som sköt bli straffad?

Det känns så bakvänt, så om det blir fler bråk å man inte drar sig ur och blir skjuten, är det den som blev skjutens fel?

Vad ska man säga... trodde vi kommit längre än så här i världen... men börjar tvivla tyvärr...
Tycker tyvärr det verkar gå bakåt och inte framåt.
 
När det gäller USA blir jag tyvärr inte förvånad, men det låter så absurt.
Det hade varit en sak om kvinnan själv avlossat skottet, men nu verkar det ha varit någon annan. Ska inte den som sköt bli straffad?

Det känns så bakvänt, så om det blir fler bråk å man inte drar sig ur och blir skjuten, är det den som blev skjutens fel?

Vad ska man säga... trodde vi kommit längre än så här i världen... men börjar tvivla tyvärr...
Nej, den som sköt har blivit frisläppt... inga anklagelser mot henne utifrån vad jag läste på svt.
 
Helt absurt. Hur kan man släppa en skytt fri när denne skjutit en annan person och skadat denne? Oavsett om det är en gravid kvinna som startat ett gräl eller inte.
hon kanske hävdade - och lät trovärdig - självförsvar?
Helt andra vapen- och våldslagar i USA jämfört med Sverige.

Och säkert olika i olika delstater.
Men fullständigt absurt låter det ju, hela historian.
SVT brukar ju rapportera på ett skapligt balanserat och neutralt sätt trots allt så det finns nog skäl att tro att det gått till ungefär så som SVT beskriver det.
 
Fast det måste väl finnas grader i helvetet? Det kan väl inte vara ok att skjuta någon om man inte känner sig hotad till livet?
Jag tyckte mig läsa nånstans att det var Alabama, och om jag förstått saken rätt är de ganska glada för att använda vapen där, så hon har kanske känt sig hotad ändå. Hennes grader i helvetet är kanske inte riktigt lika våra, så att säga.
 
OK, så ordentlig var inte jag.

Men visst, vinklad på så sätt att vi i Sverige ska tycka att det är upprörande. Borde ha uttryckt mig annorlunda: SVT bruakr förhålla sig ganska vettigt till rena fakta.
Det är ganska stor skillnad i att "hamna i bråk" och att vara den som attackerar och fortsätter ett angrepp mot en annan person. Den som sköt ställdes också inför att åtalas men det ogillades av juryn.

Logiken ligger i det här:
"He said the fight stemmed over the unborn baby’s father. “When a 5-month pregnant woman initiates a fight and attacks another person, I believe some responsibility lies with her as to any injury to her unborn child,’’ Reid said. “That child is dependent on its mother to try to keep it from harm, and she shouldn’t seek out unnecessary physical altercations.” "
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det bara jag som är dum och tycker att farföräldrarna ska bry sig om sitt barnbarn? Börjar historien från början så kanske ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: Sar
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 361
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp