Bukefalos 28 år!

absurditet i USA... graviditet.

Det som hände var alltså att en gravid kvinna attackerade en annan kvinna som sköt i självförsvar vilket ledde till att fostret dog. Åklagaren drev först att kvinnan som sköt skulle åtalas för mord men åtalsjuryn underkände åtalet vilket är ganska ovanligt och tyder på att det långt ifrån var ett vanligt "gräl" det handlade om.

Efter att kvinnan som sköt friats från ansvar återstår för åklagaren att pröva om den gravida kvinnan själv kan hållas ansvarig för att fostret dött. Utifrån de lagar som gäller där är det logiskt att det prövas och åklagaren kom också fram till den enligt min mening enda rimliga slutsatsen att hon inte kan åtalas eftersom orsakssambandet inte håller, hon kunde knappast när hon hon gav sig på den andra kvinnan ha räknat med att bli skjuten.

Det finns likheter med hur svensk rätt fungerar.

Jag tycker inte det är något att slå upp som en stor nyhet i Sverige.
 
Det som hände var alltså att en gravid kvinna attackerade en annan kvinna som sköt i självförsvar vilket ledde till att fostret dog. Åklagaren drev först att kvinnan som sköt skulle åtalas för mord men åtalsjuryn underkände åtalet vilket är ganska ovanligt och tyder på att det långt ifrån var ett vanligt "gräl" det handlade om.

Efter att kvinnan som sköt friats från ansvar återstår för åklagaren att pröva om den gravida kvinnan själv kan hållas ansvarig för att fostret dött. Utifrån de lagar som gäller där är det logiskt att det prövas och åklagaren kom också fram till den enligt min mening enda rimliga slutsatsen att hon inte kan åtalas eftersom orsakssambandet inte håller, hon kunde knappast när hon hon gav sig på den andra kvinnan ha räknat med att bli skjuten.

Det finns likheter med hur svensk rätt fungerar.

Jag tycker inte det är något att slå upp som en stor nyhet i Sverige.
Många av oss andra tycker att det var ett skakande exempel på misogyni. Att åtalet läggs ner, utplånar inte (helt) den misogynin.
 
Många av oss andra tycker att det var ett skakande exempel på misogyni. Att åtalet läggs ner, utplånar inte (helt) den misogynin.
Det handlar i mina ögon om en annan rättskultur. Det är mycket som dras till domstol som inte hör hemma där i svenska ögon. Man måste se det i ett större perspektiv för att utala sig om det handlar om synen på kvinnan eller synen på brott.
 
Läste inatt att högsta domstolen förklarat Ohios abortgräns vid 6 veckor som olaglig.
Vad betyder det i praktiken?

Nej, hogsta domstolen har inte uttalat sig, men en "distrikt" dommare har blockerat lagen som olaglig under "konstitution" (Roe v. Wade) medan den ar "challenged" i domstolar runt landet.
Mississippi har ocksa fatt sin "heartbeat" lag stoppad, och Kentucky och Georgia ar pa overview av olika federala dommare runt landet.

I praktiken innebar det att abortlagarna star som de gjort sedan Roe v. Wade. Om jag inte missminner mig ar det en till stat (minns inte vilken) som har en "heartbeat" lag som ska ga igenom staten's congress, men som da ocksa kommer att bli stoppad som olaglig innan hogsta domstolen kan lagga sin syn pa saken.
 
Nej, hogsta domstolen har inte uttalat sig, men en "distrikt" dommare har blockerat lagen som olaglig under "konstitution" (Roe v. Wade) medan den ar "challenged" i domstolar runt landet.
Mississippi har ocksa fatt sin "heartbeat" lag stoppad, och Kentucky och Georgia ar pa overview av olika federala dommare runt landet.

I praktiken innebar det att abortlagarna star som de gjort sedan Roe v. Wade. Om jag inte missminner mig ar det en till stat (minns inte vilken) som har en "heartbeat" lag som ska ga igenom staten's congress, men som da ocksa kommer att bli stoppad som olaglig innan hogsta domstolen kan lagga sin syn pa saken.

förstår jag dig rätt: abort otillåtet när det går att se hjärtslag på ultraljud, eller syftar "hartbeat" lag på något annat?
 
förstår jag dig rätt: abort otillåtet när det går att se hjärtslag på ultraljud, eller syftar "hartbeat" lag på något annat?

Nej, det ar forslagen att man inte ska fa gora abort efter 6 veckor ... da man oftast kan "detect" hjartslag efter 6 veckor. Darfor kallas de "bills" som ligger som forslag att forbjuda abort efter 6 veckor for "heartbeat bills".
 
Det som hände var alltså att en gravid kvinna attackerade en annan kvinna som sköt i självförsvar vilket ledde till att fostret dog. Åklagaren drev först att kvinnan som sköt skulle åtalas för mord men åtalsjuryn underkände åtalet vilket är ganska ovanligt och tyder på att det långt ifrån var ett vanligt "gräl" det handlade om.

Efter att kvinnan som sköt friats från ansvar återstår för åklagaren att pröva om den gravida kvinnan själv kan hållas ansvarig för att fostret dött. Utifrån de lagar som gäller där är det logiskt att det prövas och åklagaren kom också fram till den enligt min mening enda rimliga slutsatsen att hon inte kan åtalas eftersom orsakssambandet inte håller, hon kunde knappast när hon hon gav sig på den andra kvinnan ha räknat med att bli skjuten.

Det finns likheter med hur svensk rätt fungerar.

Jag tycker inte det är något att slå upp som en stor nyhet i Sverige.
Men det var en stor nyhet i USA. Och sådana tenderar att färdas till Sverige också.
 
Ja, och i Sverige blir vi moraliskt upprörda av sådana här fall.
Inte för fostrets skull - utan för den f.d. gravida kvinnans skull.

Det som upprör mig är detsamma som upprör representanten för en amerikansk kvinnoorganisation i CNN:s artikel:

”- The state of Alabama has proven yet again that the moment a person becomes pregnant their sole responsibility is to produce a live, healthy baby and that it considers any action a pregnant person takes that might impede in that live birth to be a criminal act."
 
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/04/marshae-jones-alabama-fetal-rights-alarmed

"In choosing to indict Marshae Jones, the state of Alabama has blamed her for her own shooting, employing the same misogynistic, victim-blaming logic that asks a rape victim what she was wearing. One wonders what kind of life a woman would have to lead to meet the unusually high bar for personal safety and responsibility these cases set for pregnant women. I can only imagine that the lives these laws want pregnant women to lead are very limited indeed. That seems to be the point."

The Guardian skriver om det.


Bara ett tips:
The New Yorker har en pod som jag lyssnar på ibland när jag har tid. Smidigt för den som har visst USA-intresse. https://www.newyorker.com/podcast/political-scene
 
Ja, och i Sverige blir vi moraliskt upprörda av sådana här fall.
Inte för fostrets skull - utan för den f.d. gravida kvinnans skull.
Nu skulle jag nog kalla den där "upprördheten" för politisk snarare än moralisk. Den har med mänskliga rättigheter att göra - alltså kvinnans mänskliga rättigheter. Vilket också är vad kritiken och debatten inom USA har handlat om.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det bara jag som är dum och tycker att farföräldrarna ska bry sig om sitt barnbarn? Börjar historien från början så kanske ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: Sar
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 361
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp