Bukefalos 28 år!

Adressändring eller eftersändning

Idas

Trådstartare
Har brutit upp med sambo och bor således inte där längre. Har en lägenhet jag hyr ut som jag kommer bo i, men först om tre månader då det är uppsägningstid. Fram tills dess bor jag i mammas lägenhet. Borde jag adressändra till mammas lägenhet för att inte stå kvar på sambons lägenhet, eller är det bättre att vänta tills jag bor i min riktiga lägenhet och istället bara eftersända posten? Kan man adressändra hur ofta som helst?
 
Har brutit upp med sambo och bor således inte där längre. Har en lägenhet jag hyr ut som jag kommer bo i, men först om tre månader då det är uppsägningstid. Fram tills dess bor jag i mammas lägenhet. Borde jag adressändra till mammas lägenhet för att inte stå kvar på sambons lägenhet, eller är det bättre att vänta tills jag bor i min riktiga lägenhet och istället bara eftersända posten? Kan man adressändra hur ofta som helst?
Du ska vara folkbokförd där du bor. Ja, du kan adressändra hur ofta som helst.
 
Som @tanten med folkbokföringen - direkt till nya lägenheten när du vet att det bara är så kort tillfällig tid emellan.
Men eftersändning för ett helt år som kan fås vid anmälan om adressändrining direkt till nya adressen.
Och på det en tillfällig som fångar upp under mellantiden tänker jag
 
Min man och jag kommer vara mellan lägenheter i tre veckor i maj. En av de veckorna kommer vi dessutom vara utomlands. Jag ringde Skatteverket och frågade om man verkligen behövde/kunde adressändra för en så kort tid och fick ett glasklart "givetvis!" som svar. För att citera handläggaren: där man har sin dygnsvila ska man vara folkbokförd, även om det bara är under en kort period. (Så nu måste vi officiellt flytta till min snälla kusins extralägenhet i tre veckor och jag är livrädd för att just adressändringen kommer ställa till det till det för honom på något sätt och att bostadsrättsföreningen ska bli sura för att vi lånar hans lägenhet och aaahhh... MECKIGT! :nailbiting:)
 
Min man och jag kommer vara mellan lägenheter i tre veckor i maj. En av de veckorna kommer vi dessutom vara utomlands. Jag ringde Skatteverket och frågade om man verkligen behövde/kunde adressändra för en så kort tid och fick ett glasklart "givetvis!" som svar. För att citera handläggaren: där man har sin dygnsvila ska man vara folkbokförd, även om det bara är under en kort period. (Så nu måste vi officiellt flytta till min snälla kusins extralägenhet i tre veckor och jag är livrädd för att just adressändringen kommer ställa till det till det för honom på något sätt och att bostadsrättsföreningen ska bli sura för att vi lånar hans lägenhet och aaahhh... MECKIGT! :nailbiting:)

Jag skulle strunta i vad Skatteverket sa och skriva mig på rätt adress direkt.
 
Du ska vara folkbokförd där du bor. Ja, du kan adressändra hur ofta som helst.
Det är inte alltid superenkelt att avgöra var gränsen för "att bo" går.
Och dessutom finns också några undantag.

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.
En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.
Undantag från första stycket finns i 8-11 och 15 §§. Lag (2013:380).


En del begränsningar finns, regelmässighet kan ju inte räknas på hur korta perioder som helst. Ibland ska det räknas som tillfälligt och inte leda till ändring, till att man gör någon genomsnittsbedömning eller att man bedöms inte alls ha en hemvist.
(Men om man hoppar runt på korta kontrakt som ändå är tillräckligt permanenta för stunden och utan något mer stabilt i bakgrunden, då kan det nog bli en rad av massa täta "riktiga" flyttar.)

8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Lag (2013:380).
12 § Den som inte regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på någon viss fastighet anses bosatt på den fastighet till vilken han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter kan anses ha sin starkaste anknytning. Lag (2013:380).
13 § Kan en persons bosättning med tillämpning av 7-12 §§ hänföras till en kommun men inte till en viss fastighet inom denna, ska han eller hon anses bosatt i kommunen. Lag (2013:380).
 
Senast ändrad:
Det man bör tänka på är om hyresgästen eller mamman har t.ex. bostadsbidrag, bostadstillägg, socialbidrag eller annat som beräknas baserat på hur många som bor i bostaden/delar på kostnaden.
Då kan det finnas anledning att vara petigare med att även väldigt korta perioder blir riktigt rätt.

Annars spelar det inte så stor roll i praktiken för SKV med någon månad hit eller dit, så länge man sköter att man är kontaktbar osv.
Förutsatt att man håller sig inom samma kommun, eftersom det spelar stor roll för en massa formella och ekonomiska saker inom myndigheternas ansvarsområden och även ens egna rättigheter.
 
Men man tar den tillfälliga från den nya adressen. Tar längre tid att få posten men mindre krångel för gamla postkontoret.
Exakt så jag tänkte, kanske inte framgick...

Två helt separata beställningar, som ingen kan klaga på. Logiskt sett krockar inte deras innehåll med varandra. Tillfälligt från den adress du redan har en beställd eftersändning från (fd sambons) går nog inte.

Vänta någon dag så att folkbokföringen gått in i registret först, så att du "finns" på den adress du beställer den tillfälliga från.
 
Tack för alla svar hörrni! Nu har jag pratat med Adressändring. Blev en flyttanmälan till min adress där jag kommer bo om 3 månader, samt eftersändning till den adressen, och ovanpå det en tillfällig eftersändning till min mammas adress.

Får se om Postnord kan hantera det, tur att jag inte har så mycket post :D
 
jag gjorde en sådan krånglig variant när jag flyttade från Stockholm till Karlskrona, först tillfällig eftersändning i 6 veckor sedan ingen alls under en vecka och därefter adressändring till min riktiga adress vi tillsammans skulle bo på, funkade superbra
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
819
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 782
Senast: sjoberga
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 814
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp