Bukefalos 28 år!

Äckliga maskar...

Sv: Äckliga maskar...

NEJ....styngflugan gör ingen större skada!!!
I princip passerar den igenom hästen. Styngflugans larver anses inte vara så farliga för hästar, så det räcker med att skrapa bort maskäggen från hästarna i stället för att avmaska.
Detta enligt Eva Osterman-Lind vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) som var och föreläste om just om parasiter o avmaskning på en sk VIP-dag genom min veterinär i januari.

Det svaret har jag också fått av flera veterinärer (som jag anser vara ganska pålästa i ämnet), men det skadar väl aldrig att hålla flugbeståndet nere så gott det går?
 
Sv: Äckliga maskar...

Ska oxå göra kolla masken, men har oxå tänkt på att hur ska man veta om hästen har stynflugelarver ?? Har läst att man brukar kunna se ägg på benen på hästen. Jag köpte min häst i september, jag har aldrig sett några ägg (fast har inte kollat efter de heller), kan han ha haft ägg på sig innan jag köpte han ?? Lr hur länge finns det styngflugor ?? Har inte hört nån i mitt stall som har sagt att dom hittat styngflugeägg iaf...
Vore sn'll om nån kunde svara :)

Styngfluge-äggen ser ut som små gula prickar som sitter på hästens framdel. Styngflugan är vanlig i Skåne, men mindre vanlig i andra delar av Sverige. Man avmaskar mot denna efter första nattfrosten på hösten. Om du inte sett några gula prickar på din häst behöver du inte avmaska mot detta. Du bor ju i Borlänge, så det är troligt att ni inte har styngfluga alls.
 
Sv: Äckliga maskar...

En häst i stallet bajsa ut massor styngflugelarver i dag....
Hoppas de gör ett " kolla masken test" nu... För visst behöver det inte betyda att alla maskar dör och kommer ut?
Det var så äckligt att jag höll på att dö...
Men altså nu i vinter har vi seperata hagar för våra hästar, måste vi maska alla samtidigt för det?
Denna häst maskades pga att den var mager...
På sommaren har mina gått med denna häst, men den var avmaskad liksom mina innan de släpptes ihop, varför kom det bara mask från denna häst?
Jag maskade mina när de gick UR sommar hagen också, är lie osäker på om denna häst blev maskad då, men om en har mask borde alla från samma bete ha det tycker jag.
Mina är tjocka och fina.. men kanske ska köra en runda på dem också.
Ska ringa veterinär i morgon, men känner mej helt orolig nu, vakna i soffan kl 04 och tänkte jag måste bara skriva här nu och fråga:rofl:
Men styngflugan, vad gör den för skada?

Styngflugan syns inte på träckprover alls!
Styngflugelarver sitter i magsäcken och äter sönder den så hästen får magsår.
Om en häst har skitit ut sånna så är den hagen infekterrad och antagligen dom andra hästarna med .
Mitt sto var fet o fin i pälsen men hade ändå styngflugelarver i magen .
Det ända sättet att upptäcka dom är med Gastroskopi.
 
Sv: Äckliga maskar...

Om en häst har skitit ut sånna så är den hagen infekterrad och antagligen dom andra hästarna med .

Det ända sättet att upptäcka dom är med Gastroskopi.

HAGEN är inte infekterad eftersom smittan kommer med själva styngflugan. Smittan kommer "från luften" när flugan lägger ägg på hästen. En häst kan vara smittad och de andra fria i samma hage.

Det sätt man upptäcker dem är att man visiterar sin häst varje dag...
 
Sv: Äckliga maskar...

Jag tror det gör skada. Den häst vi fick studera inälverna på vid SLU hade fått slemhinnorna i magsäcken uppätna av styngflugelarver, det var inte ok. Jag har ingenstans att lägga upp bilderna på dessa larver, tyvärr.
 
Sv: Äckliga maskar...

Jag har också obducerat magsäck på häst som varit hårt angrigen av styngflugelarver... och ja, dom gör skador på magslemhinnan, annars skulle men ju inte ha en rekommendation att avmaska i okt/nov om man sett styngflugeägg på hästarna under sommarbetet.
 
Sv: Äckliga maskar...

Troligtvis ser det ut nåt sånt här, fast med bajs. Detta är innifrån en mage.

fig-9.jpg


Såna där äckliga saker kom det ut från min fölis mage när ja avmaska honom:crazy: och spolmask,som e så äckligt långa!!!
vi hade studier i min box när fanskapen kom ut :angel:
 
Sv: Äckliga maskar...

mums det var min frukost...:mad:
Jaja, pilla ju ut dem i bajset för inte så länge sedan, så jag har vant mej.
Men detta var nackdelen med att äta frukost vid sin PC!
 
Sv: Äckliga maskar...

Hoppar in lite...
Om man såg gula ägg och försökte skrapa bort men inte fick bort allt och valde att inte avmaska (hon var helt ren på andra masksorter på kolla masken) kan man avmaska på våren innan betessläpp eller skall man låta bli då (om fortfarande ren på andra masker efter kolla masken svar).. ??
 
Sv: Äckliga maskar...

Hoppar in lite...
Om man såg gula ägg och försökte skrapa bort men inte fick bort allt och valde att inte avmaska (hon var helt ren på andra masksorter på kolla masken) kan man avmaska på våren innan betessläpp eller skall man låta bli då (om fortfarande ren på andra masker efter kolla masken svar).. ??

styngflugan ä de små gula äggen.
Styngflugan syns inte på kolla masken eftersom det inte är en mask utan en larv...
Maska innan betessläp om din veterinär tycker det! Ring och fråga:)
 
Sv: Äckliga maskar...

Hoppar in lite...
Om man såg gula ägg och försökte skrapa bort men inte fick bort allt och valde att inte avmaska (hon var helt ren på andra masksorter på kolla masken) kan man avmaska på våren innan betessläpp eller skall man låta bli då (om fortfarande ren på andra masker efter kolla masken svar).. ??

Till våren är det för sent att avmaska mot styngflugan, så är hästen ren på träckprov behöver du inte avmaska.
 
Sv: Äckliga maskar...

Tack för svaren Nocki och Maddick...
Då kör vi en kolla masken innan betessläpp och avmaskar bara om det behövs pga andra maskar..
Bah äggen satt verkligen fast...vilka äckelpäckel :mad:
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 366
Senast: Madick
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 420
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 310
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp