Bukefalos 28 år!

Ägarbyte osv

Praefatio

Trådstartare
Ja, nu är köpet av min nya häst snart klart. När jag köpte min förra häst, en islandshäst, så sköttes inskickning av papper, kvittoskrivning osv av de gamla ägarna. Nu när jag ska köpa ny häst så finns det en massa frågetecken eftersom jag tror att jag kommer att få sköta den administrativa delen.

Hästen är av okänd härstamning. Vart skickar jag papper för ägarbyte?

Min förra häst hade ett jättefint "inbundet" pass med inplastade sidor från SIF. Den här hästen har enligt ägaren bara ett papper. Jag fick se det i samband med besiktningen och det är ett papper av lite hårdare slag där det står ägare, namn, färg och födelseår samt mor, far, uppfödare osv. Sistnämnda utan information såklart, eftersom man inte vet. Det är inget hemsnickrat papper utan det är någon myndighet som har utfärdat det, men är det verkligen ett pass? I jämförelse med min gamla hästs pass så liknar det mer ägarbeviset än passet, men det kanske är så de okända hästarnas pass ser ut? Alla papper är i ordning och så, han har vaccinationsintyg osv vid sidan av. Jag litar egentligen på den här tjejen, men hon kanske är felinformerad ang passet?

Vad bör vi skriva med i kvittot?
När jag köpte min gamla häst så var de ägarna företagare, så vi använde ett kvittensblock. Där stod betalningssätt (man kryssade i), betalningsmottagare (namn och adress), betalare (namn och adress), moms-/org.nr, "moms ingår med kr", pris, underskrifter och ort samt datum och specifikation (där hästens namn och reg.nummer skrevs).
Kan man använda ett kvittensblock även nu, trots att vi båda är privatpersoner? Jag ska ju inte betala moms, lämnar man bara de rutorna tomma då? Vad bör man skriva i specifikationen?

Tusen tack till den som orkar svara! Det här är en djungel, och man vill ju så gärna att det ska bli rätt.
 
Sv: Ägarbyte osv

Det låter inte som ett pass om det bara är ett papper där det STÅR färg (tex fux med bläs) och inte finns konturdiagram och möjlighet att fylla i medicinering.

Eftersom det är olagligt att inte ha pass till sin häst (och det ännu längre inte varit tillåtet att sälja häst utan pass) föreslår jag att du försöker få säljaren att stå för en del av kostnaderna för t ex chip, ID-kontroll och själva passet.

Jag utgår från att ni skriver ett köpavtal? Om hästen betalas med insättning(-ar) på bankkonto behövs det väl egentligen inget annat än att spara kvitto/utskrift från betalningen?

Betalas den (delvis) kontant behövs förstås kvitto. På kvittot behöver det i så fall inte stå så mycket, datum, beloppet och att mottagaren av pengarna kvitterar summan och gärna att det avser betalning för hästen Bläsa. Självklart kan ni använda en förtryckt blankett.
 
Sv: Ägarbyte osv

Jag tycker som sagt också att det låter konstigt, men de fick ju se det på kliniken och reagerade inte. Jag ska fråga nuvarande ägaren om han är chippad osv, annars kommer jag att be henne betala en del av det.

Vad bör stå i ett köpeavtal?
 
Sv: Ägarbyte osv

Då jag köpte häst för ca en månad sedan googlade jag på "köpeavtal häst", laddade ner en fil, skrev ut i två exemplar.

Det avsåg visserligen konsumentköp, men jag skrev att det INTE var fråga om konsumentköp på båda avtalen samt att köplagen var tillämplig.

Jag och säljaren fyllde i varsitt köpavtal så att dessa blev likalydande samt undertecknade dessa.

Gick finfint! Lycka till!
 
Sv: Ägarbyte osv

Den kan ju inte vara av okänd härstamning om du har både mor o far. Den är väl reggad på Island väl?

Är den svenskfödd då?
 
Senast ändrad:
Sv: Ägarbyte osv

Du uppfattade vad jag skrev fel, det här är ingen islandshäst utan en storhäst med okänd mor, far och uppfödare. Import Danmark. Min gamla häst var islandshäst.
 
Sv: Ägarbyte osv

Tack! :laugh: Har hittat två stycken nu, varav ett nog var det du menade, och utformat ett eget som inte innefattar konsumentköpslagen men som är mer fullständigt än det andra.
 
Sv: Ägarbyte osv

Såg nu i säljarens utkast till köpekontrakt att hästen i alla fall har ett chipnummer, så då är han i alla fall chippad. Problemet löst, förhoppningsvis :)
 
Sv: Ägarbyte osv

UPPDATERING!

Köpet är genomfört så jag ringde till SH och frågade ang passet. Det visade sig att gamla ägaren till hästen har blivit lurad - det är inte papperslappen som är passet, utan passet ligger någonstans i Sverige hos en gammal ägare. Jag tror verkligen inte att det är tjejen som har sålt honom till mig som ljuger, hon har verkligen varit noga med att vara korrekt hittills.

Så nu börjar detektivarbetet. Visst kan jag få utfärdat en dublett, men det vore skönt att få originalhandlingen. Tråkigt när det blir såhär...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej på er alla! Vart precis inne och kollade runt lite på STC och sökte då på min gamla hästs namn. Han såldes för ca 6 månader sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Senast: lovesfajer
·
F
Hästmänniskan Det är så att min mamma som står som ägare på min häst, eftersom jag inte var 18år. Tänkte inte på att vi kunde skriva mig som ägare och...
Svar
6
· Visningar
1 093
Senast: Immer
·
J
Islandshäst Är det något särskilt som ska göras när en islandshäst byter ägare??? När jag köpte min häst så skrev vi kontrakt, jag fick passet...
Svar
12
· Visningar
6 006
Senast: Johanna-79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp