ägare till katt OCH råtta/möss...

laeikinois

Trådstartare
går det? kan man äga både en katt och t.e.x råttor, möss? eller funkar det inte alls?
har väldigt länge velat ha 2 tamråttor, men där jag bor nu har jag katter. är väll planerat att jag ska flytta "snart", och tänker att jag då kan skaffa råttor, men vill ju väldigt gärna ta med min älskade katt när jag flyttar med(det är dock inte ens klart om det är möjligt att ta med henne, men OM det skulle gå). kan man "lära" en katt att "de råttorna är inte mat"? (det låter väldigt dumt, och jag tror inte på det, men vem vet, haha...xD)
är det någon som är ägare till båda här på buke?^^
 
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

Jag har hund, katt, råttor.

Katten vi har nu är ju uppväxt med dem men tidigare tog jag över 2 omplaceringskatter och hade samtidigt råttor. De var alltså inte vana men det var inga problem.
När en katt fick en kull ungar ( hon skulle varit kastrerad vid övertagandet:mad: ) så lekte både kattungar, råttor, vuxna katter och hunden tillsammans.

Jag har iaf aldrig haft problem med det.
Svärföräldrarnas onda katt som bor bredvid har kikat in i buren någon gång men aldrig visat tecken på att han vill göra något.
 
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

okej, det låter ju bra.:)
har hört att det "bara" går om man låter kattungen växa upp tillsammans med råttan, så de kommer överrens ända från första början. problemet är ju dock att min katt är snart ett år, men det funkade för dig så då kan det inte vara helt omöjligt.:)
 
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

Jag har två katter samt ett stor akvarie med gallerlock till mina gerbiler, funkar bra :) Mina katter var bara nyfikna i början, men nu lägger de ingen notis som gerbilerna längre :)
 
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

skaffade du dem när katterna var små?

låter ju rätt bra annars om man kan köpa råttor fast man har en vuxen "jägare" hemma, blir kanske inte så omöjligt som jag trodde...;):)
 
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

Jag har haft både råttor, hamster och gerbiler samtidigt som jag har haft katt. Det har aldrig varit några problem. En katt växte upp med råttorna och de kunde i princip vara lösa tillsammans (råttorna talade själva om för honom vad de tyckte om små katter som kom för nära). Den vuxna katten däremot fick inte vara ensam med smådjuren (en gång välte hon ner/omkull hamsterburen när dörren till rummet hade lämnats öppen, men just det är ju ingen risk med en råttbur kanske) men hon var inte överdrivet intresserad av dem ändå. Och det går ju att tala om för katten att de där djuren ska lämnas ifred, även om man kanske inte bör lita blint på att det hålls även när man själv inte är i närheten, för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

Har en kompis som haft båda utan problem. Mer än att katten en gång blev biten i tassen.

Vet å andra sidan en annan som fick en gerbil tagen av sin katt. Så allt beror nog på katten.

Men vad sjutton, om du har en rymnings-och kattöppningssäker bur så inte ska det vara något problem. Och bara har råttorna lösa med katten under sträng uppsikt.
 
Sv: ägare till katt OCH råtta/möss...

Här bor det jagande utekatter och ett antal tamråttor. Inga problem att ha dem lösa tillsammans!

Råttan Apan är svår att fånga på bild, men här har hon precis snott torrfoder från katten.

DSC03202.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 777
Senast: cirkus
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 497
Senast: Whoever
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 749
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 873
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp