Bukefalos 28 år!

Hur gamla kycklingar kan man få hönor att adoptera?

Asa_S

Trådstartare
Jag mitt nöt har precis insett att anledningen till att alla hönor är inomhus så mycket är för att de håller på att sura ner sig allihopa. En höna fick adoptera nykläckta för ca 7 veckor sedan och den som har legat nu får nykläckta just nu. Resten ligger uppenbarligen några timmar varje dag men är alltså inte helt på gång. Problemet nu är att de slutade lägga ägg för flera veckor sedan och jag har inga befruktade ägg att stå till hands med. För tre veckor sedan igår kläcktes 8 kycklingar i kläckaren, då fanns ingen surhöna så de bor i ett annat hus, under värmelampa. Jag skulle gärna vilja korta ner surperioden men jag antar att 3-4 veckor gamla kycklingar är omöjligt att peta under dem som ev surar ner sig helt, eller? En i flocken är mamma till övriga och skulle jag gissa så skulle jag gissa att mamman är första adoptivhönan och isåfall har ingen av de aktuella hönorna ruvat fram kycklingar förut (alla var vuxna när jag fick dem, därför vet jag inte vilken).
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Då min katt sett till så att mina relativt nyinköpta genbankade bjurholmshöns här hemma gick från 3 st till bara 2 fick jag smärre...
Svar
12
· Visningar
18 337
Senast: Ramona
·
L
Lantbruksdjur Många säger att man INTE kan se på ett ägg om det är befruktat eller ej om man inte låter det ruvas ett tag (så att det börjar...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: LIA
·
Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 019
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp