Äggviterikt foder?

T

Tasja

Vilket foder innehåller mycket äggvita?

Jag har en unghäst som runt 2,5 års ålder fick genomgående hasledsgallor. Dom kollades med både böjprov och röntgen och var helt ua. Dock började hon för ca 3 månader sen krångla vid ridning och nu åkte jag och kollade igen och nu hade dom blivit hältutlösande.

Plockade fram min Håll hästen frisk och läser där att hasledsgallor som dyker upp under uppväxttiden beror på "bristfällig eller försummad avmaskning (nix noga skött och dessutom träckprov taget emellanåt), otillräcklig mineraltillförsel (analyserat foder och uträknad foderstat från 8 mån ålder) eller kanske vanligast för äggviterik utfordring. Ibland kan det bero på lösa benbitar".

Då kommer min fråga! Vilket foder kan det vara som ställt till det?

Som föl när hon kom var hon i kraftigt underhull och stod fram till 3 års ålder på hög havregiva och fri tillgång på hö. Från 3 års ålder på hö och lite korn samt lucern.

Foderstat 8 mån-3 år: Hö fritillgång (ca 10-12 kg petade hon i sig) 3 kg havre, 0.5 kg betfor.
3 år -->: Hö 9 kg, 0.2 kg betfor, 0.9 kg lucernhack och 0.1 kg kornkross.
 
Jodå analys finns. Proteinet ligger något högt då hon varit svår att få i bra hull. Men jag ska genast prova dra ner det lite.

Dum fråga kanske men är äggviterikt = proteinrikt? Isåfall vet jag var boven är.

Tack!
 
Jag har för mig att tidigare kallads "protein" för "äggvite". Här i Finland på finska kallas råprotein fortfarandes för "råäggviteämne" (raakuvalkuaine).

Vad tror du "boven" är? Hästen har ju stått på uträknad foderstat.
 
Boven är proteinet. Hon har pga att hon lätt fallit ur både hullmässigt och muskelmässigt stått på medveten hög proteingiva. Nu måste jag försöka ta ner den till normal nivå och se om det går ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: svea
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto i månad 8 och den här analysen. Försökt räkna själv men jag är så dålig på det :( :banghead:. Behöver hjälp! TS...
Svar
3
· Visningar
885
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 959
Senast: Tifa
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp