Bukefalos 28 år!

"Äkta blandrashundar"

Rie

Trådstartare
är titeln på en annons på Blocket, Då infinner sig omedelbart frågan - vad är då en oäkta blandrashund?
En renrasig hund som alla tror är en blandras, för att de inte känner igen rasen ? Eller vad ?

Valparna i fråga har föräldrar som båda är trevägskorsningar, så kanske ägarna anser att man vid 6vägskorsning kommit upp i titeln äkta blandras.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

dom kanske försökte vara lustiga ;) klart det inte finns nåt som heter äkta blandrashundar? eller?
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Att någon väljer att kalla sina blandrasvalpar för "äkta blandrashundar" tyder nog på att den personen är "äkta" sne i huvudet :p. Om jag blandar silver, guld och koppar så är den ju inte "äkta" något av det? En "äkta" blandning kan man väl inte säga? :rofl:
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Det är någon person, troligtvis, som inte vad vad h*n har att göra med eller vad h*n snackar om. Kanske?
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Det är väl rätt vanligt i Sverige att ord brukas och missbrukas i tid och otid. Har sett annonser med : Äkta renraser med. Så det är inget annat än bara ordmissbruk.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Fast "äkta" renras har ju en mening. En del säger att en hund är schäfer när den är 90% schäfer, och lite nåt annat, medan en ÄKTA renras verkligen är schäfer.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Klart det finns äkta bandras hundar...för dom är ju inte oäkta renrashundar---en äkta pappilon är ju en äkta sån och en äkta blandras är ju en sån....sen att alla är äkta hundar är en annan tråd :D
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Jag har nog en äkta blandras. Enligt allmänheten är han en springerspaniel-korsning. Själv hävdar jag stenhårt att han är Münsterländer. ;)
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Jag har sett flera annonser där det står "äkta blandras" och förstår inte varför man skriver så...

Att skriva "äkta renras" när det rör sig om renras förstår jag. Just som någon sa finns det en hel del som skriver att en hund är en viss ras trots att den har någon annan ras inkorsat.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Klart det finns äkta bandras hundar...för dom är ju inte oäkta renrashundar---en äkta pappilon är ju en äkta sån och en äkta blandras är ju en sån....sen att alla är äkta hundar är en annan tråd :D


Håller med martha här. Att skriva en äkta renras (vaddå kaka på kaka) är likadant som skriva äkta blandras. Är det en blandras så är det ju en blandras dvs en äkta sådan. Varför behövs äkta i någon av fallena öht? Språkmissbruk som ngn nämnde.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Hm, funderar lite!

Man kan prata om t ex en äkta tavla av Liljefors och en kopia av en sån.

Kan det vara så att det finns äkta blandraser och kopior av dem också :confused:

:rofl:
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Såg en på blocket som skrivit "äkta blandras" jag skrattade ;O lät så dumt.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Och en äkta blandras kan inte vara schäfer, utan blandras. Det är bara ordvrängeri. Det är lika fel att skriva äkta renras som äkta blandras.
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Äkta blandrashundar är såklart såna där föräldrarna varit gifta. Om föräldrarna inte gifter sig blir ju valparna oäktingar. Eller?

;)
 
Sv: "Äkta blandrashundar"

Jag tycker det bara verkar som någon som ville vara lite lustiga helt enkelt, få en rolig överskrift eller vad det kallas. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 342
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp