Bukefalos 28 år!

"Äkta" eller "falsk" boggie

Z

Ztrawberry Zling

Transportfråga igen! ;)
Försöker ju övertala han därhemma om att "det är klart vi ska ha en boggie", för "det vill ju alla, klart det måste vara bättre åkkomfort för hästen", men då kontrar han: hur mycket bättre står en häst i en boggie, då ska ju ett hjul ner i hålet i vägen två gånger, det är ju sämre....(hoppas ni förstår jur jag/han menar)
Så nu har jag blivit lite fundersam. Ume-släpen har ju "äkta" boggie, hur många andra vagnar har eg. det?!
Givetvis är en boggie, äkta eller falskt, säkrare ur punkteringsynpunkt, men om man bortser från det, är åkkomforten för hästen i en oäkta boggie "falsk/överreklamerad"?
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Äh, vilket skitsnack han kör med. Klart att hela vagnen blir stadigare än en enkelaxlad. Med ett enkelaxlat gungar hela släpet fram och tillbaka, åkkomforten när man INTE kör i hålor är ju också helt överlägsen.

Har för mig att det finns ett par till som kör med riktig boogie (individuellt fjädrande hjul), men är inte säker på vilka då jag inte prioriterat detta i min transportjakt (kör inte offroad särskilt mycket).
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

På Boj-transporterna kan man få äkta boggi. Fast då kostar väl det några extra kronor. Själv köpte jag "vanlig" boggi.
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Riktigt är helt klart överlägset om man kan tänka sig att lägga de extra pengarna. "Riktigt boggi" ÄR egentligen den enda boggin.
Det andra heter tandemaxel rätt och slätt.
Många envisas dessutom med att skriva "boogie", det är väl en dans om jag inte minns fel, iaf. ingen hjulkonstruktion på släp ;)
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

fast ju mer jag tänker på det, desto mer är jag villig att erkänna att det ligger nåt i det. Vi som dessutom har den första milen rejält gropig...synd man inte har de pengarna som krävs för en äkta boggie.
Nu tror jag ju inte jag kommer välja bort den oäkta boggien för en enkelaxlad, men en liten tankeställare gav han mig iaf.
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Fördelarna med boggie (även tandemboggie) är flera:

Komfort för hästen. T.ex. när främre hjulet kör i en grop, fjädrar det bakre och tvärtom. Med enkelaxlat går släpet ner i gropen.

Stadighet på vägen (upplever själv att det är klar skillnad i alla fall).

Konstruktionen tål mer vikt. Två axlar tål mer än en.

Den kanske största fördelen är nog säkerheten, vad händer t.ex. om du får punktering med enkelaxlat släp? En kompis tappade ett hjul med sin trailer (tandem) och det märkte de först när de kom fram. Detta med lastad häst. :bow:

Nackdelar skulle väl vara att man får dubbelt upp vad gäller service av bromsar och dubbelt så många däck att byta.

Känns som att fördelarna överskuggar nackdelarna och vi ångrar inte en sekund att vi köpte boggie.
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

En annan fördel med boggie är också att man inte får lika många förfrågningar från folk om att få låna den, eftersom få kan köra med den med sitt körkort :D

Nackdel med boggie är att den inte är lätt att flytta för hand från marken (om du råkat backa till bilen för lite och vill dra fram den lite själv).
Sedan kan man lättare få sladd i halka el. snömodd med en boggie.
(iaf. enligt folk jag känner med boggie).

Fördel: Börjar inte wobbla så lätt.
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Varför har jag hört någonstans att det ska bli lag på att köra hästen i en boggie??
är jag helt ute o cyklar?
men jag har hört det någonstans, eller har jag drömt det som allt annat typ??
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

I andra länder får man bara köra häst i boggie (vad jag vet, det är det enda man ser ute i Frankrike och Tyskland iaf). Har väl varit mycket rykten om att det ska bli så i Sverige också..
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Det kan komma att bli realitet i Sverige också, det är väl ännu så länge bara på diskussionsnivå (rätta mig gärna om jag har fel!).
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Oki då har jag inte hört alldeles fel då alltså.....bäst att köpa en boogie nästa gång man köper släp då!!
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

När vi var påväg hem med den nya hästen från Danmark så hände en grej som skulle kunnat sluta illa. En bit efter hallandsåsen var det en bil full med unga killar som körde om och vinkade och grejade. De såg riktigt oroliga ut, inte bara ett fyllegäng. Pappa stannade till på vägrenen. Detta var alltså på motorvägen. Jag hoppade ut och kollade både inne i och tranför transporten och kunde inte se något konstigt. Kunde inte kolla på andra sidan för där for bilarna förbi läskigt fort!

Så när vi stannade nästa gång, för att prova ut en sadel så såg vi till våran förskräckelse att ett av hjulen hade trillat av :eek: :eek: ! Navet, allting! Vi hade inte märkt någonting alls! Transporten rullade lika bra och stadigt som alltid! Inte undra på att killarna såg oroliga ut när ett hjul kom flygande!

Tänk vad som skulle hänt om det var en enkelaxlad!
 
Sv: "Äkta" eller "falsk" boggie

Har varit med om samma sak en gång i tiden, som tur var hade vi också boogie släp då!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 658
F
Utrustning Vad tycker ni som har Ume släpet A60 om era vagnar?? JAg blev faktiskt väldigt besviken när jag för några månader sedan bytte trailer...
Svar
10
· Visningar
3 587
Senast: Farouk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp