Bukefalos 28 år!

Ume trailer.... A60

F

favoritponny

Vad tycker ni som har Ume släpet A60 om era vagnar??
JAg blev faktiskt väldigt besviken när jag för några månader sedan bytte trailer.
Har tidigare alltid haft Värmlandsvagnen och varit jätte nöjd med den. Den har gått stadigt ch fint på vägen. De har dessutom varit enaxlade.
Men då jag åker så pass mkt och långa resor så bestämde jag mej för att byta till ett Ume A60 med boggie och sadelkammare. Jag var jätte glad ända tills vi en dag åkte till Stockholm. Små vändor hemma hade vi åkt, men inga längre resor. Tragiskt nog så var vi beredda att vända igen efter bara några kilometer.
Släpet kastade sej efter vägen. Man fick sitta och parera hela tiden och det var jätte jobbigt.
Hela vägen till och från Stockholm var lika dan. I bland gick det bra men ibland så var det ett rent helvete.
Samma sak när jag var till Norrköping för ett tag sedan. Hemvägen med två hästar i så började den tom att vobbla. Den kastade sej både på vägen ner och hem. Ända tills vi kom ca 10 mil hemmifrån, då slutade det.
VIND!! Det blåste ute. Skall man behöva stanna hemma när det är dåligt väder eller blåser lite när man har en A60?? Det känns lite överreklamerat om man inte kan nyttja ett släp för 100.000:- när det är lite sämre väder...
När det är vindstilla och fint väder går släpet som en dröm. Men i regn är det en mardröm att köra.

Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter av detta? Vore kul å höra andras erfarenhet om hur era vagnar går!!
 
Hmm, låter inte bra.. tycker du borde ringa & prata med Umesläp. Jag köpte ett nytt A10 därifrån för snart två år sen, det enda jag haft problem med är otroligt dåliga gasdämpare för luckan..har redan bytt två gånger, dom klarar tydligen inte mer än en vinter..
Men när vi har ringt så har dom iaf varit väldigt hjälpsamma, kanske dom kan hjälpa dej oxå..
Lycka till!
 
Nu har jag inte klart för mig vad modellbeteckningen är, men mina upplevelser vad det gäller stora släp, är att blåser det så får man problem i mer eller mindre grad. Jag har ett gammalt litet Ume och skillnaden mellan det och nya stora transporter är ganska stor i blåsigt väder.

Det var stor skillnad på den tiden jag hyrde släp, det räckte att komma ut på 70-vägen för att känna obalans pga stort vindfång eller dålig balansering (däck och/eller vikt på dragkroken), beroende på vilket släp man hyrt.

Köper man ett stort släp, köper man även ett stort vindfång (= sämre vägegenskaper vid dåligt väder).
 
Vi har pratat med Ume släpet och det dom säger är att dom fått ganska mkt klagoål på just A60. Visst är det ett stort vindfång men det skall iaf inte ta vind på det viset mitt släp gör. har hört andra som fått lov att vända när dom skulle i väg med sitt. Det är väl inte meningen.
Om man köper ett sådant släp med sadelkammare så antar jag att det är för att man avänder det ganska flitigt och åker långt. JAg vill inte behöva ställa im mina resor och tävlingar pga att det blåser ute!! DÅ tycker jag att det är ett otroligt överreklamerat släp!!
 
Vi kan ju alltid kast-byta, jag har en V-vagn -04 GDL... ;) :p :D
 
Vi skall lämna in den få se om det är något som går att göra något åt, annars vet man inte. Då kommer den kanske ut på annons!!
Jag vill inte ställa in något pga vind!!
Känns trist! :D
 
Ok, nä det är ju inge bra, men vad har du för dragbil?
 
En Volvo V 70 det skall fungera. Bilen är nyservad och genomgådd. Den är det inga fel på.
De sa på Ume släpet att det kunde bero på dåliga stötdämpare på bilen osv. Men det är det inte... Den är totalt nydonad!
 
Är det ingen som har en A60 som kan säga vad den tycker om sin vagn?? Vore tacksam!! :bump:
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 718
Senast: Lobelia
·
Hästvård Ligger tråden fel får moderator gärna flytta den! Hästen är en rutinerad transportåkare. Van att åka brett (utan mellanvägg) och med...
Svar
11
· Visningar
1 058
Senast: Alexandra_W
·
T
  • Låst
Träning Jag har fått ett stort problem dem senaste 2 dagarna. Jag har en vbl valack som nyss fyllt 4 år. Jag har haft honom i 7 månader och när...
2
Svar
33
· Visningar
3 155
Senast: IngelaH
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 475
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp