Äldre häst som fallit ur..

kanestro

Trådstartare
Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande situation.

Jag har en halvblodsvalack som blir 23 om ett par veckor, min gamla tävlingshäst som jag haft i 16 (!) år. Han har hållts igång och varit riktigt pigg och fräsch, nästan lite för överladdad :) Under de kallaste månaderna (dec-feb) började han falla ur lite, framför allt muskelmassa. Ökade såklart upp hösilagegivan samt la till alfalfa pellets. Och jag kan tycka mig att han la på sig lite smått. Men så för ca en månad sedan skrittade jag ut en liten runda, ca 30 min i en bokskog och på vägen hem började han flema och krafsa, ja lite koliktendenser. Detta släppte och han åt sitt hö. Därefter började diarrén. Liknande komockor kom ur honom. Tog givetvis bort allt kraftfoder och tillsatte proviva blåbär till hans diet. Bytte bort mer än hälften av hösilaget till vanligt hö och han mumsade i sig det. Pillade även i sig axen i halmen. Men det tog ca knappa 3v för att avföringen skulle få en lite fastare konsistens vilket han haft nu i en vecka. Krämig, men inga tollar.

I hösilaget pillar han bara ut de finfina stråna och lämnar de långa "hårda", så jag har fått tag på ett bra timotejhö som han gillar, samt så äter han även halm. Han har efter dessa veckor med lös mage tappat otroligt mycket över rygg, rumpa, revben samt är insjunken i flankerna. Halva hästen ser ut som när han var i tävlingskondition och halva hästen (manken och bakåt) ser han ut att vara vanvårdad, och det gör så ont att se.

Han har ingen feber, han äter med god aptit. (blåbärsoppa med lite vetekli och gräspellets samt magt-tarm) Han dricker och går knappt att få upp hans huvud från grässtråna som börjar komma upp. Så allmäntillståndet upplever jag som gott, det är bara det att han gått ner så mycket i vikt bak..

Han är avmaskad, tänderna är bra, pälsen är blank..

Jag vill inte räkna ut honom ännu då jag är övertygad om att det handlar om en obalans i tarmen som gjort att han tappat så mycket, vet ju själv hur det är om man blir dålig i magen..

Har du något tips på en bra lösning på mitt bekymmer så skulle jag bli överlycklig. Tusen tack på förhand!
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Vad har du för värden på ditt grovfoder? Det enklaste är ju att sätta sig ned och räkna ut en ordentlig foderstat så att du vet vad han behöver. Uppenbarligen så behöver han ju mer mat än vad han får nu eller iallafall mer än vad han kan ta upp. Var också uppmärksam på så att han inte ligger på en jättehög kvot eftersom det tar energi att omvandla proteinet till energi och det är ju onödigt i hans fall. Han ska ju ha så mycket protein som han behöver men inga överskott.
För att komma tillrätta med magen så ge vanlig bakjäst. Det brukar vara väldigt effektivt.
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Vad säger veterinären? Att byta foder hipp som happ sådär kan göra att vilken mage som helst kommer (eller stannar) i obalans.
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Byt ut mag-tarm mot vanlig bakjäst, som är bättre på att stabilisera tarmfloran. Bakjästen hjälper till att skapa en miljö i tarmen som är gynnsam för tillväxt av de goda bakterierna. Proviva är gjort för människor och har inte nödvändigtvis någon positiv effekt alls på hästar.

Sen är det nog bara att pytsa i honom mer mat. Det sägs ju att äldre hästar har lite ökat näringsbehov.
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Jag skulle,om jag var du, ersatt allt silage med torrhö av bra kvalitet, samt givit bakjäst dagligen. Om inte magen stabiliserat sig efter några veckor med enbart torrhö får man fortsätta att felsöka...
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

När kollades tänderna. Det kan hända något snabbt med äldre hästar. Just att han pillar ut vissa strån kan tyda på problem i munnen. Uppblött lusern med linfrökaka i brukar vara bra att göda med.
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Jag har fått kanonresultat på min gamling med Luzern som jag hällt olja på. Sedan, som föregående talare sagt, ge bakjäst :)

Och promenera så inte magen stannar av. Min får lös mage om han inte går ganska hårt...

Hoppas det fixar sig! :)
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Min tant har haft magproblem och vilat pga diverse sjukdomar och skador. Hon tappade en del i hull men framförallt muskler. Håller nu på och göda henne med en uträknad foderstat bestående av så mycket hö jag får i henne (lite för lite för att jag skall vara nöjd, men vårgräs är ju godare), dodson & horrel 16+, lucernhack och olja samt lite mineraler som fattades. Det har haft effekt och hon börjar få tillbaka lite muskler och hullet är bra igen.

Jag började att ge Pro-Equo när inget annat funkade, det är proviva fast framställt för hästar. Det hade effekt på några dagar men behövde ge några veckor för att resultatet skulle hålla i sig. Värt att testa trots priset.
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Hej! Har en 24 årig tant som även hon tappat för mycket i vikt sen 2 månader tillbaka. Först tänkte jag bra för hon är vanligtvis lite för lättfödd och inför betet har jag henne gärna i underkant.
Men sen tappade hon lite för mycket och jag började då öka på lusernet och grovfodret men det har inte riktigt hjälpt. Såg även i söndags att hon tuggade märkligt, pillade ur stråna som hon tuggade om och om igen.

Ringde genast kliniken och var där idag.

Det var ju inte så muntra nyheter kan jag säga:cry: Jättemycket foderinpackningar pga av hennes lite udda bett som hon är född med. Men foderinpackningar har hon inte haft tidigare problem med. Det spolades rent ordentligt och slipade även liiite på det som gick men pga av åldern så kan man ju inte ta så mycket:(

Så om jag vore du skulle jag kolla tänderna en gång till och då helst på klinik där alla tänkbara förutsättningar finns att riktigt se ordentligt. Det verkar kunna gå fort nämligen på äldre hästar!

Nu blir det återbesök om tre månader för att se hur det ser ut samt om hullet är bättre men veterinären förvarnade mig att det kommer troligen krävas återbesök var tredje månad livet ut för att hålla det i schack :crazy: Hon var även tveksam om ens bete kommer fungera utan stödfodring! Tanten som alltid får gå med betesreducerare får nu äta hur mycket hon bara kan helt plötsligt.

Så det är minst sagt deppigt här hemma nu:cry:
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Tack alla för ert intresse av att dela med er av era erfarenheter.

Jag kan meddela att det verkar gå på rätt håll efter att jag tillsätter aloevera juice i dodsons build up foder, samt endast torrt hö (timotej). Kom i kontakt med en foderrådgivare som "räddat" många hästar som fallit ur, och nu så succesivt så ökar jag kraftgivan och han har ett helt annat tugg nu, piggare och ja.. fått tillbaka sitt lite ilskna humör :P
Jag räknar då rakt inte bort honom än på ett bra tag!

Tänderna är kollade. Inget fel där.

Önskar er alla en härlig fortsättning på våren!

Tack igen!
:)
 
Sv: Äldre häst som fallit ur..

Min gammelhäst fick svåra foderinpackningar av lucernhack. Det var alldeles för grovt och satt som tandpetare mellan tänderna.
Uppblötta pellets är snällare mot tänderna.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 798
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 321
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp