Äldre kvalitetssläp på 700 kg?

iNHALE

Trådstartare
Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga resor till tex ridhus och liknande, men att tex åka iväg på en clinic en hel helg eller mer är inte alltid lika självklart givetvis. Dessutom har man ju ofta användning för ett släp i andra sammanhang även utanför hästeriet.

Det jag funderar lite på nu är vad man ska titta på. Jag har en häst på ca 700-750 kg, min nuvarande bil får dra max 1500 kg. Finns det bra dubbelaxlade släp med egenvikt på 700 kg? Tänker mig ett äldre kvalitetssläp för max 40k.
 
BOJ bravo 216 har en egenvikt på 720 kg. Släp utan sadelkammare.

Då har du 780 kg i lastvikt (=hästen får väga max 780 kg) på släpet, om det är registrerat på 1500 kg totalvikt.

Vi har ett sådant med tillverkningsår 2006. Införskaffat som nästan nytt.
Dubbelaxlar, ligger bra på vägen, aluminiumgolv (standard), fällbara bommar, och dörrar bak. Jag gillar dörrar bak.

Bromsarna behövde renoveras för några år sedan, däcken har behövt bytas. Lite småfix här och där, men inga genomgripande renoveringar av "skåpet" har behövts. Delar av gummimassan på golvet har lagats i, några beslag har bytts. Inget fel på aluminiumgolvet. Väggen med skötardörren börjar bli lite trött efter de här sjutton åren.

Det finns reservdelar att köpa, och släpet kan vägas upp eller ner efter behov. Vi har viktändrat flera gånger p.g.a. bilbyten och körkortsändringar.

Tvättas ordentligt utvändigt och vaxas en-två ggr per säsong, i övrigt enklare rengöring beroende på hur skitigt det blivit. Körs mycket, ofta och långt.

Finns att köpa för 30-40 tusen.

Jag anser att det är ett kvalitetssläp.
 
BOJ bravo 216 har en egenvikt på 720 kg. Släp utan sadelkammare.

Då har du 780 kg i lastvikt (=hästen får väga max 780 kg) på släpet, om det är registrerat på 1500 kg totalvikt.

Vi har ett sådant med tillverkningsår 2006. Införskaffat som nästan nytt.
Dubbelaxlar, ligger bra på vägen, aluminiumgolv (standard), fällbara bommar, och dörrar bak. Jag gillar dörrar bak.

Bromsarna behövde renoveras för några år sedan, däcken har behövt bytas. Lite småfix här och där, men inga genomgripande renoveringar av "skåpet" har behövts. Delar av gummimassan på golvet har lagats i, några beslag har bytts. Inget fel på aluminiumgolvet. Väggen med skötardörren börjar bli lite trött efter de här sjutton åren.

Det finns reservdelar att köpa, och släpet kan vägas upp eller ner efter behov. Vi har viktändrat flera gånger p.g.a. bilbyten och körkortsändringar.

Tvättas ordentligt utvändigt och vaxas en-två ggr per säsong, i övrigt enklare rengöring beroende på hur skitigt det blivit. Körs mycket, ofta och långt.

Finns att köpa för 30-40 tusen.

Jag anser att det är ett kvalitetssläp.
Blir kanske lite väl på håret? Man vill ju gärna ha lite marginaler med lastvikten.. Alternativt ha vägt släp inkl inredning och strö på våg + ha vägt hästen på våg så att man är väldigt säker och inte bara höftar..
 
Jag har sett lite olika tjänstevikter på äldre Boj, men minns inte exakt. Värt att kolla runt efter iaf.
Äldre men renoverade värmlandsvagnen?

Vad är det för släp du lånar idag?

Jag är lite nojig med vikterna. Många släp väger ju mer än deras registrerade tjänstevikt och om du dessutom inte är helt säker på vad hästen väger så blir det ju rätt snåla eller obefintliga marginaler.
Är det dessutom en bil som inte får dra mer än 1500 kg oavsett körkort så gäller det ju verkligen att kontrollväga så man inte råkar åka runt med överlast och typ bilen går sönder eller något sånt.

Men ett tips är att kolla efter enhästarssläp! Det gjorde jag när jag ville köpa ett bra släp men ändå komma ner i tjänstevikt. Just mitt släp har dock en tjänstevikt på 780 kg men det är ett Ifor med fronturlastning så borde finnas enhästarssläp som väger mindre.
 
Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga resor till tex ridhus och liknande, men att tex åka iväg på en clinic en hel helg eller mer är inte alltid lika självklart givetvis. Dessutom har man ju ofta användning för ett släp i andra sammanhang även utanför hästeriet.

Det jag funderar lite på nu är vad man ska titta på. Jag har en häst på ca 700-750 kg, min nuvarande bil får dra max 1500 kg. Finns det bra dubbelaxlade släp med egenvikt på 700 kg? Tänker mig ett äldre kvalitetssläp för max 40k.
Mitt star diamant väger 700kg och jag kan lasta 800kg teoretiskt. Har inte kontroll vägt släpet då min häst väger 500kg.
 
Jag har haft ett Henra Amazon 1.5 som jag var väldigt nöjd med.

Köper du äldre släp måste du kontrollväga innan, mitt Boj 216 vägde 100 kg mer än vad som stod på pappret. De drar åt sig fukt under åren, vissa vägs in innan utrustning osv.
 
Jag har sett lite olika tjänstevikter på äldre Boj, men minns inte exakt. Värt att kolla runt efter iaf.
Äldre men renoverade värmlandsvagnen?

Vad är det för släp du lånar idag?

Jag är lite nojig med vikterna. Många släp väger ju mer än deras registrerade tjänstevikt och om du dessutom inte är helt säker på vad hästen väger så blir det ju rätt snåla eller obefintliga marginaler.
Är det dessutom en bil som inte får dra mer än 1500 kg oavsett körkort så gäller det ju verkligen att kontrollväga så man inte råkar åka runt med överlast och typ bilen går sönder eller något sånt.

Men ett tips är att kolla efter enhästarssläp! Det gjorde jag när jag ville köpa ett bra släp men ändå komma ner i tjänstevikt. Just mitt släp har dock en tjänstevikt på 780 kg men det är ett Ifor med fronturlastning så borde finnas enhästarssläp som väger mindre.
Det som stallägaren har är ett Boj Bravo med fronturlastning, tjänstevikt 740 kg. Jag har inte haft behov av att låna det ännu så jag har inte haft tillfälle att väga det med/utan häst.

Min ringa erfarenhet är att enhästarssläp brukar väga ganska samma som tvåhästars? Tycker också det är svårt att hitta begagnade enhästarssläp för en så låg summa, de jag hittar är nyare och dyrare.
 
Det som stallägaren har är ett Boj Bravo med fronturlastning, tjänstevikt 740 kg. Jag har inte haft behov av att låna det ännu så jag har inte haft tillfälle att väga det med/utan häst.

Min ringa erfarenhet är att enhästarssläp brukar väga ganska samma som tvåhästars? Tycker också det är svårt att hitta begagnade enhästarssläp för en så låg summa, de jag hittar är nyare och dyrare.
Nej enhästars brukar väga betydligt mindre än samma modell tvåhästars. Det vore ju jättekonstigt om de vägde lika mycket trots att det är mindre material (iom mindre släp) och dessutom saknar mellanvägg.

Jag skulle vara tveksam på tjänstevikten på stallägarens släp. Fronturlastning väger jättemycket och de flesta äldre bojsläp ligger därikring i vanliga fall..
 
Nej enhästars brukar väga betydligt mindre än samma modell tvåhästars. Det vore ju jättekonstigt om de vägde lika mycket trots att det är mindre material (iom mindre släp) och dessutom saknar mellanvägg.

Jag skulle vara tveksam på tjänstevikten på stallägarens släp. Fronturlastning väger jättemycket och de flesta äldre bojsläp ligger därikring i vanliga fall..
När jag slår en snabb sökning på Blocket är det lättaste 1,5 hästars jag hittar 680 kg, i övrigt ligger alla över 700 kg i tjänstevikt av de som har vikten utskriven. Men å andra sidan är utbudet ganska litet så det kanske finns andra modeller som är lättare och ändå klarar att lasta över 700 kg.
 
Mitt Boj Bravo 216 EH från 2008 får lasta 740 kg.
En kompis köpte ett likadant för strax under 40 000 kr.
Min häst är 171 cm hög och väger strax över 630 kg, han gick inte in i ett vanligt 216 trots att han är kort i kroppen.
Många som lånat min transport säger att deras hästar gått in ovanligt lätt och stått bättre än de brukar göra. :)
(Beteckningen EH betyder extra högt och brett, ES är med sadelkammare.)
 
När jag slår en snabb sökning på Blocket är det lättaste 1,5 hästars jag hittar 680 kg, i övrigt ligger alla över 700 kg i tjänstevikt av de som har vikten utskriven. Men å andra sidan är utbudet ganska litet så det kanske finns andra modeller som är lättare och ändå klarar att lasta över 700 kg.
680 kg vore ju jättebra för dig. Inte lätt att hitta tvåhästars med så låg tjänstevikt :)
 
Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga resor till tex ridhus och liknande, men att tex åka iväg på en clinic en hel helg eller mer är inte alltid lika självklart givetvis. Dessutom har man ju ofta användning för ett släp i andra sammanhang även utanför hästeriet.

Det jag funderar lite på nu är vad man ska titta på. Jag har en häst på ca 700-750 kg, min nuvarande bil får dra max 1500 kg. Finns det bra dubbelaxlade släp med egenvikt på 700 kg? Tänker mig ett äldre kvalitetssläp för max 40k.
Värmlandsvagn är lätta min må vara äldre och ful men drar 850 kg på b-kort, bil drar mest 1500 kg. Billig var den också. Umesläp brukar ha Mycket lastvikt också. Letar du kommer du att hitta men de bästa dragvikten dyker upp oregelbundet.
 
Min gamla gröna Värmlandsvagnen 2002 boggie. Tyvärr börjar ena axeln bli dålig så snart har den gjort sitt.

7B9FD024-1C29-44FF-A411-94A1A22E902D.jpeg
 
Jag har 1400 max på min bil och köpte nyss en Boj Bravo 216EH från -07 för 18k och är väldigt nöjd över lastvikten och kvalitet. Nu har jag ju en mindre häst än vad du har (och lägre totalvikt) men jag tycker det är ett supergediget släp med alugolv, dörrar, gummimassa till golv.
 
Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga resor till tex ridhus och liknande, men att tex åka iväg på en clinic en hel helg eller mer är inte alltid lika självklart givetvis. Dessutom har man ju ofta användning för ett släp i andra sammanhang även utanför hästeriet.

Det jag funderar lite på nu är vad man ska titta på. Jag har en häst på ca 700-750 kg, min nuvarande bil får dra max 1500 kg. Finns det bra dubbelaxlade släp med egenvikt på 700 kg? Tänker mig ett äldre kvalitetssläp för max 40k.
Jag köpte en Thule Royal i somras helt genomgången och nybesiktigad hos en släpvagnsfirma.
Hade precis samma önskemål med vikten. Fick den för 35 och jag behöver inte ha en ny släp.
När jag letade fanns det en hel del bra släp i rätt viktklass. Det som avgjorde mitt val var just att det var en firma som sålde den. Annars är Boj min favorit.
 
Jag har en boj bravo 216 som får lasta 770 kg (1400total) så det finns

Dock så tror jag att man bör kontrollväga eftersom det är träväggar
 
Jag är ju gammal UME-fantast. Du kan nog hitta så pass gamla UME som ner till -90-talare som har 650 kg som tjänstevikt och då pratar jag boogisläp. Jag föredrar boogie för stadigheten.
Jag har sett 2005or säljas för ca 40 tkr.
 
Mitt Boj Bravo 216 EH från 2008 får lasta 740 kg.
En kompis köpte ett likadant för strax under 40 000 kr.
Min häst är 171 cm hög och väger strax över 630 kg, han gick inte in i ett vanligt 216 trots att han är kort i kroppen.
Många som lånat min transport säger att deras hästar gått in ovanligt lätt och stått bättre än de brukar göra. :)
(Beteckningen EH betyder extra högt och brett, ES är med sadelkammare.)
Ja, vi har alltså två st BOJ släp, jag har också ett 216 EH, och det är stort och rymligt.

I det släpet, som för tillfället är viktat till 2000 kg, lastar vi utan att det känns trångt två fullstora nordsvenska brukshästar.

Just det släpet har vi kontrollvägt fler än en gång, det har också viktändrats flertalet gånger, och aldrig har det vägt något annat än det som står på registreringsbeviset.
 
Det här snacket om att kontrollväga släp, i synnerhet BOJ släp från 2000-talet för att de skulle väga något annat än vad registreringsbeviset säger, vad grundar det sig på egentligen?

Vägarna är ju av sandwich aluminium, alltså plastbelagt spånplatta med en kärna av aluminium, som måste vara i rejält dåligt skick för att kunna suga åt sig fukt så att det skulle få nämnvärd betydelse.

Golvet är av aluminium på BOJ släpen, och suger absolut inte åt sig något.

Om något suger åt sig fukt på ett släp, så är det snarast golvet om det är trä/fibermaterial, och börjat bli gammalt.

Är det här en vandringssägen?

Jag har heller aldrig varit med om att blir stoppad med hästsläp för en verklig kontrollvägning. Den enda gången jag blev kontrollerad (vid en premieringsplats, alla kontrollerades), så ville de titta på registreringsbeviset, och frågade vad hästen vägde.

Jag kör flera gånger per vecka med hästsläp, och rätt ofta långa sträckor, alltså mer än 10-15 mil. Vi kör både häst och får i släpen, och har släpen särskilt registrerade hos LST som djurtransporter.
Fasta fordonsvågar för lastbilar/långtradare finns på få ställen, och jag har aldrig sett en mobil våg i verkligheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp