Äldre kvalitetssläp på 700 kg?

Jag har haft ett Henra Amazon 1.5 som jag var väldigt nöjd med.

Köper du äldre släp måste du kontrollväga innan, mitt Boj 216 vägde 100 kg mer än vad som stod på pappret. De drar åt sig fukt under åren, vissa vägs in innan utrustning osv.
Man gör registreringsbesiktningen med standardutrustning, som bommar, mellanväggar etc.

Eftersom våra flera gånger omvägda släp alltid vägt "rätt" vid den särskilda omregistreringsbesiktningen, så kanske något annat påverkat vikten.

Ett femton år gammalt släp är ju inte nytt precis, och våra har inte blivit tyngre med åren.
 
Man gör registreringsbesiktningen med standardutrustning, som bommar, mellanväggar etc.

Eftersom våra flera gånger omvägda släp alltid vägt "rätt" vid den särskilda omregistreringsbesiktningen, så kanske något annat påverkat vikten.

Ett femton år gammalt släp är ju inte nytt precis, och våra har inte blivit tyngre med åren.

Det är ju bra för er 😊
Mitt Boj typades om en gång, vägdes ej, bara nya skyltar och ny handske som besiktningen kontrollerade.
Vi vägde det då för kul och konstaterade att det vägde 100 kilo mer.
Men faktum kvarstår, många släp är tyngre än vad pappret visar. Jag hade inte chansat på att pappersvikten stämmer, kan bli väldigt kostsamt.
 
Jag har heller aldrig varit med om att blir stoppad med hästsläp för en verklig kontrollvägning.
Vi har en öppen, stationär väg i mitt län och här gör polisen kontroller på väg tillsammans med Länsstyrelsen ibland. Ofta kontrollvägs transporterna då, och de har en mobil väg :)
 
Det är ju bra för er 😊
Mitt Boj typades om en gång, vägdes ej, bara nya skyltar och ny handske som besiktningen kontrollerade.
Vi vägde det då för kul och konstaterade att det vägde 100 kilo mer.
Men faktum kvarstår, många släp är tyngre än vad pappret visar. Jag hade inte chansat på att pappersvikten stämmer, kan bli väldigt kostsamt.
Inga BOJ-släp med dubbelaxel från 2000-talet kan vägas om genom att byta kulhandske.

Man måste byta påskjutsbroms, förutom pappersarbete.

Vi har alltså vägt om ett släp fem gånger (både upp och ner), och det andra släpet två gånger.
 
Inga BOJ-släp med dubbelaxel från 2000-talet kan vägas om genom att byta kulhandske.

Man måste byta påskjutsbroms, förutom pappersarbete.

Vi har alltså vägt om ett släp fem gånger (både upp och ner), och det andra släpet två gånger.

Det var ju märkligt eftersom detta släp typades om två gånger, först ner och sen upp. Nya skyltar från tillverkaren, intyg och kulhandske, sen regbesiktning.
Jag gjorde den ena själv, den andra gjorde köparen.
Detta var 2010 eller 2011, släpet var från tidigt 00-tal.
 
Det var ju märkligt eftersom detta släp typades om två gånger, först ner och sen upp. Nya skyltar från tillverkaren, intyg och kulhandske, sen regbesiktning.
Jag gjorde den ena själv, den andra gjorde köparen.
Detta var 2010 eller 2011, släpet var från tidigt 00-tal.
Minns du vilken modell det var?
 
Äldre Värmlandsvagnen har golv av karosseriplywood (trä), vilket ger en begränsad hållbarhet.
Bytt golv för drygt 8 lapp inkl moms men det var nog billigt. Vi brukar hyra släp av olika slag så vi är stamkunder. Bytte återigen till trägolv av miljöskäl och släpet är gammalt ändå. Mina hästar står aldrig och pissar i släpet heller.

Många skriver boj men de upplever jag som tunga släp men ok , jag är inte uppdaterad. Umesläp är populärt och det går alltid att sälja oavsett skick. Travfolket scannar efter umesläp.
 
Bytt golv för drygt 8 lapp inkl moms men det var nog billigt. Vi brukar hyra släp av olika slag så vi är stamkunder. Bytte återigen till trägolv av miljöskäl och släpet är gammalt ändå. Mina hästar står aldrig och pissar i släpet heller.

Många skriver boj men de upplever jag som tunga släp men ok , jag är inte uppdaterad. Umesläp är populärt och det går alltid att sälja oavsett skick. Travfolket scannar efter umesläp.
Äldre boj är lätta om man jämför med många nyare släp 😊
 
Mitt star diamant väger 700kg och jag kan lasta 800kg teoretiskt. Har inte kontroll vägt släpet då min häst väger 500kg.
Min star safir väger 700 på pappret... Känns inte som att ett släp som är så mycket större borde väga samma? Men jag har aldrig kontrollvägt mitt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp