Äldre kvalitetssläp på 700 kg?

Jag skrev fel, är ett star safir jag också har 🙈
Bra skit det där. Mitt är från 02 och har stått ute sedan eh... ja... Så jag börjar fundera på väggbyte på den faktiskt. Men jag är lite rädd att det ska bli alldeles för dyrt sett till släpets egentliga värde.
 
Bra skit det där. Mitt är från 02 och har stått ute sedan eh... ja... Så jag börjar fundera på väggbyte på den faktiskt. Men jag är lite rädd att det ska bli alldeles för dyrt sett till släpets egentliga värde.
Jag har en 01 a. Valde star för att de ska vara hyfsat enkla att byta väggar på. Golvet är typ två år gammalt. Mitt släp tror jag har orginal väggar. Köpte nya vinterdäck förra året, de var lika gammla som släpet
 
Jag har en 01 a. Valde star för att de ska vara hyfsat enkla att byta väggar på. Golvet är typ två år gammalt. Mitt släp tror jag har orginal väggar. Köpte nya vinterdäck förra året, de var lika gammla som släpet
Bra att veta! Tack!
Mina vinterdäck är nog också lika gamla som släpet, meeeeen alla dubb är ju kvar. Fälgarna börjar dock falla isär så snart MÅSTE jag köpa nya.
 
Bra att veta! Tack!
Mina vinterdäck är nog också lika gamla som släpet, meeeeen alla dubb är ju kvar. Fälgarna börjar dock falla isär så snart MÅSTE jag köpa nya.
Mina däck hade så mycket torrsprickor att jag inte hade vågat ställa in hästen i transporten
 
Mina däck hade så mycket torrsprickor att jag inte hade vågat ställa in hästen i transporten
Mina ser fina ut. Sommardäcken bytte vi ut för några år sedan dock. lite skillnad, kostade 350 kr/st. Till bilen hittar vi nog inte för under 1800...
 
Ni som har släp, vilka "finesser" värdesätter ni på ett bra släp? Vad skulle ni inte kunna tänka er att vara utan på ett släp oavsett vilken typ av häst det är ni ska köra med?
 
Ni som har släp, vilka "finesser" värdesätter ni på ett bra släp? Vad skulle ni inte kunna tänka er att vara utan på ett släp oavsett vilken typ av häst det är ni ska köra med?
När jag köpte så prioriterade jag ett släp jag verkligen kände var stabilt och som gav hästen bra komfort med bra ventilation. Flera av mina vänner har Ifor Williams och jag visste att många hästar verkar uppskatta att åka i deras släp, även hästar som totalvägrar att gå på andra transporter. Jag ville också ha fronturlastning eftersom jag i princip alltid åker ensam, tycker det känns säkrare.

Jag fick det att funka med min bil (max 1500 kg) genom att köpa enhästarssläp. Hade jag inte fått ihop det med vikterna hade jag bytt bil hellre än att tumma på ovan saker.
 
Ni som har släp, vilka "finesser" värdesätter ni på ett bra släp? Vad skulle ni inte kunna tänka er att vara utan på ett släp oavsett vilken typ av häst det är ni ska köra med?
Alu-golv, hög lastvikt, step-up, bra ventilation, säkerhetsbommar fram och sadelkammare.

Har ett Boj Bravo 220S med kombiramp som både jag och hästarna älskar :love:
Har 2 "små" storhästar, ett engelskt fullblod och en connemarakorsning, som har det väldigt rymligt tillsammans. Hade jag haft större hästar hade jag valt ett SEH i stället, men är i dagsläget riktigt nöjd. Har BE och bra marginaler viktmässigt.
 
Ni som har släp, vilka "finesser" värdesätter ni på ett bra släp? Vad skulle ni inte kunna tänka er att vara utan på ett släp oavsett vilken typ av häst det är ni ska köra med?
Jag ville bara att hästen skulle kunna åka säkert och att ska vara enkelt att byta väggar, vill tex inte behöva lyfta av taket för att byta väggarna.
 
Kan tillägga att transportvärlden är helt okänd för mig, har ett hyfsat hum om de stora märkena men olika modeller, modellår osv är jag helt obekant med.
 
Om jag ska köpa ett begagnat släp, så är kvalitet för mig:

  • Att det finns reservdelar som är till för fabrikatet att köpa
  • Att endera köpa väldigt billigt och renovera "själv" (kostnad lite osäker), eller köpa lite dyrare i gott skick och hoppas på flertalet års problemfritt användande.
  • Att det går att väga om släpet på ett rimligt enkelt sätt (det finns släp som inte kan vägas om eftersom de är privatimporterade eller importen har upphört)
  • Att det är känt för att vara stabilt bakom bilen
  • Att släpet har aluminiumgolv (eller plastkomposit) med garanti.
  • Att det är rimligt att anta att hästarna gillar att åka i släpet (ljust och luftigt, bra fjädring m.m.)
  • Vettig konstruktion på "paniklösning" på bommar
  • Att det finns bra ventilation, väl fungerande uppbindningsöglor, ställbar mellanvägg etc.

Personligen, så gillar jag bakdörrar bakom rampen istället för bommar, och skulle gärna ha kombiramp och fronturlastning också...
 
Ni som har släp, vilka "finesser" värdesätter ni på ett bra släp? Vad skulle ni inte kunna tänka er att vara utan på ett släp oavsett vilken typ av häst det är ni ska köra med?
Jag tycker att det är viktigt med ett stabilt släp med gott om plats till hästen, god ventilation, dörrar bakom istället för bom, säkerhetsbolag fram som kan lossas från utsidan samt sadelkammare.
 
Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga resor till tex ridhus och liknande, men att tex åka iväg på en clinic en hel helg eller mer är inte alltid lika självklart givetvis. Dessutom har man ju ofta användning för ett släp i andra sammanhang även utanför hästeriet.

Det jag funderar lite på nu är vad man ska titta på. Jag har en häst på ca 700-750 kg, min nuvarande bil får dra max 1500 kg. Finns det bra dubbelaxlade släp med egenvikt på 700 kg? Tänker mig ett äldre kvalitetssläp för max 40k.
Mitt tidigare släp var en Thiel Deluxe, väldigt basic släp, 730 kg tjänstevikt om jag minns rätt, boggie, alugolv. Ingen vidare stötdämpning, annars bra släp för pengarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp