Bukefalos 28 år!

Äldre stallkatt som blivit smal

HeJe

Trådstartare
Min ena stallkatt har blivit tunnare under de senaste månaderna, det är en kastrerad hane, 17 år gammal. Han är pigg och glad för övrigt, så jag tänkte börja med att se om det blir bättre med annat foder. Han äter tyvärr enbart torrfoder, av kattmat på burk så kan han på sin höjd slicka på gelén på de som har bitar i gelé. Vanliga leverpastej, paté m m äter han inte.

Det torrfoder han har ätit hittills (och som den andra stallkatten är rund som en boll på....) är Iams för vuxna katter (kyckling). Finns det något annat foder som skulle kunna passa bättre?

Jag har frågat på djuraffären där jag köper maten, men de är mest inriktad på hundar och svarar bara att de inte är så duktiga på katter.
 
Sv: Äldre stallkatt som blivit smal

Med tanke på hans ålder skulle jag ta honom till veterinären för en koll. En torrfoderkatt borde inte magra om han äter med god aptit.
 
Sv: Äldre stallkatt som blivit smal

Såfin blev smal och tappade muskler pga hypertyreos = högt sköldkörtelvärde = För hög förbränning. Hon var till och med piggare än vanligt för hög förbränning innebär ju att en massa energi frigörs. Nu går hon på medicin men är smalare än förr ändå. En annan rätt vanlig orsak är att njurarna är dåliga eller diabetes. Men är det dia så blir dom törstiga och oftast trötta. Men jag kan inte ställa diagnos på din gamla vän. Jag har för mig att utredningen hos vet kostade 1700, det var hos distriktsveterinärna. Lycka till med din gamle goe kattevän!
 
Sv: Äldre stallkatt som blivit smal

Har katten blivit avmaskad på länge?
Katter är inte riktigt min grej, men bara en tanke...
 
Sv: Äldre stallkatt som blivit smal

Det finns ju seniorfoder men det är oftast beräknat på katter som blir för tjocka. Jag har gett kattungemat till katter som behöver få upp hullet.

Men om din katt alltid varit rund och nu har blivit smal trots att han äter like mkt så skulle jag göra en vet koll för att vara på den säkra siden. Avmagring kan vara tecken på sjukdom.
 
Sv: Äldre stallkatt som blivit smal

Det finns seniorfoder med högre kaloriinnehåll just för att äldre katter kan magra av. Det finns dock bara hos veterinär. Men som många har skrivit innan kan det vara läge att kolla njurar och sköldkörtel innan man experimenterar för mycket.
 
Sv: Äldre stallkatt som blivit smal

Okej, jag har bara hittat såna som är kalorireducerade. Men det från veterinären är det väl massa spannmål i?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 124
Katthälsa Min förra katt vägrade hela livet att äta något annat än torrfoder. Så jag gav upp. Mina två nya tänkte jag skulle ha bättre...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Bojazzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp